Pia Kjærsgaard's stamtræ?

Jakob Hoffmann

Hej.

Jeg har ofte tænkt på, om nogen har lavet slægtsforskning på vores kære
danske politiker, Pia Kjærsgaard?

Vi snakker så meget om 2. og 3. generations indvandere, men mange af os har
vel egentlige udenlandske rødder ikke så langt tilbage - jeg er f.eks. selv
11. generations indvandrer. Det kunne være interessant at vide hvilken
generation indvandrer Pia Kjærsgaard er... :-)

Fortsat god sommer...

Med venlig hilsen

Jakob Hoffmann

Varla

"Jakob Hoffmann" skrev d. 11-07-03 05:38 dette indlæg :

> Jeg har ofte tænkt på, om nogen har lavet slægtsforskning på vores
kære
> danske politiker, Pia Kjærsgaard?

Jeg har tidligere vovet den påstand at danskerne sikkert alle havde en
eller flere indvandrere blandt deres aner. Man skal blot søge langt nok
tilbage.

Skulle det endeligt komme dertil, så er Danerne nok indvandrede omkring
år 4-500 eller lidt før, og dengang fordrev vi de oprindelige beboere.
De kaldes i dag for "Keltere" og der er nu kun rester i det
allervestligste England. De måtte flygte for den massive indvandring fra
øst og nok især sydøst.

Dette har medført et sprogligt udtryk omkring "Kæltringer" hvilket i dag
er ret nedsættende og bruges om svindlere, bedragere og tyveknægte.

Opfattelsen kan underbygges af vore spisevaner, især rugbrød som er et
dansk fænomen ifølge danskerne selv, men faktisk bruges rugbrød også i
Ukraine. Det er herefter nærliggende at antage der kan være meget gamle
forbindelser.

Så sandsynligheden for at alle danskere er efterkommere af indvandrere i
et eller andet omfang er meget stor.

Skal vi endnu længere tilbage, så var Danmark en gang dækket af
indlandsisen, så pr. definition er vi alle indvandrere.

Danskerne er også udvandrere. Omkring år 4-600 udvandrede store
befolkningsgrupper. Dels tog Anglerne og Sakserne til England som de
derefter beherskede i flere hundrede år, dels tog Cimbrere og Teutoner
(Jyder og Thyboer) mod Rom hvor de har efterladt sig varige spor i
befolkningen.

I god observatør vil opdage at der i Italien er flere grupper af
mennesker. Nogle med klare arabiske aner, nogle med mere asiatiske træk,
og en gruppe af forholdsvis store lidt groft byggede med lys hud, rødt
hår og fregner, men som ikke ved andet end at de altid har været
italienere. - ALTID.

ALTID er et underligt begreb, for rækker det længere end mands minde ?,
og hvad er egentligt mands minde. Jeg har ikke undersøgt det. Måske et
juridisk udtryk tilsvarende "år og dag" der er præcis 1 år og 6 uger.

Her var lidt at tænke over.

Kan du have en fortsat god dag.
mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Kurt Hansen

Fri, 11 Jul 2003 06:37:42 +0200, skrev Jakob Hoffmann:

> [...]
>11. generations indvandrer. Det kunne være interessant at vide hvilken
>generation indvandrer Pia Kjærsgaard er... :-)

Hvad nu hvis du finder ud af, at en af Pia's forfædre kom fra Tyskland
eller Sverige i 1784 eller 1851? Hvad kan det bruges til?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Preben Müller

Sig ikke at slægtsforskning er kedeligt

Er selv af indvandrer slægt, 7 led.

Forskellen fra dengang og nu er, at man kom med en fast overbevisning om at
skulle udrette noget. Nogle havde særlige talenter, andre blot skruet
hænderne rigtigt på.

Dagens indvandrere har åbne håndflader, vendt opad eller knyttede hænder.
Bag det hele ligger ønsket om at ændre en verden med religionen som en stor
slagskygge som vil efterlade landet i et kaos på linie med øvrige stater fra
det mellemste østen, og her har vi ikke olien

PM

PS, Jeg er stolt af mine aner, såvel de indvandrede nye 1745 som de
indvandrede gamle i en fjern fortid

Jakob Hoffmann

Hej.

Ja, jeg er ked af, at jeg har skabt en så heftig diskussion - det var slet
ikke ment sådan... og jeg er enig, ved nærmere eftertanke, kan man nok ikke
bruge det til så meget alligevel...

Jeg er dog glad for Varla's filosofiske første svar, det er nok mere et
sådant svar jeg kan bruge til noget selv.

Håber i alle må få en fortsat god sommer...

Mvh Jakob

Arne Feldborg

"Jakob Hoffmann" <alij...@yahoo.co.uk> skrev Fri, 11 Jul 2003 15:58:22
+0200

>Ja, jeg er ked af, at jeg har skabt en så heftig diskussion - det var slet
>ikke ment sådan... og jeg er enig, ved nærmere eftertanke, kan man nok ikke
>bruge det til så meget alligevel...

En klog mand (en spansk borgmester der selv havde 'problemet' inde på
livet) sagde engang: "Indvandring er som regnvejr."

Hvis den kommer stille og roligt, så jorden kan nå at absorbere den,
giver den grøde og velstand til alle.

Hvis den kommer som tordenbyger, i større mængder end jorden kan optage,
så skyller den mulden væk og gør jorden gold.

Og ja, vi er alle efterkommere af 'indvandrere' og vi har vel også alle
folk i vores slægt der er udvandret.

Men dem der mener at tidligere tiders indvandrere / udvandrere nok i
højere grad var indstillet på at klare sig selv (de havde jo forøvrigt
heller ikke andre muligheder) har nok også lidt ret i dette synspunkt.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Mikkel Eide Eriksen

Arne Feldborg <feld...@haunstrup.dk> wrote in message news:<e4eugvcnuvdgaceal...@news2.tele.dk>...

> [...]
> højere grad var indstillet på at klare sig selv (de havde jo forøvrigt
> heller ikke andre muligheder) har nok også lidt ret i dette synspunkt.

Nu syns jeg nok lige at det her bliver lige lovlig politisk. Jeg
mener, hvor blev slægtsforskningen af? Ikke at det ikke er en
interessant vinkel at forkse efter, men lige nu er det vist bare
polemik fra forskellige sider, omend mange af siderne er fra den samme
(som jeg også selv er fra, hvis man kan sige det sådan).

Skal vi lade ligge?

Norma Nielsen

Enig, bravo Mikkel
no...@nielsen.tdcadsl.dk
"Mikkel Eide Eriksen" <carth...@softhome.net> skrev i en meddelelse

Varla

"Norma Nielsen" skrev d. 12-07-03 10:19 dette indlæg :
> Enig, bravo Mikkel
> no...@nielsen.tdcadsl.dk

Desværre forsøger mange at feje problemet under gulvtæppet ved at kalde
det politisk.
Jeg er bedøvende ligeglad med hvilket land, kontinent eller religion
folk kommer fra eller er tilhænger af.
Det eneste der plager mig er at der ved for hurtig forøgelse af
indvandringen opstår en del praktiske problemer til skade for både de
indvandrede og de oprindelige danskere.

Genetisk set er der ingen tvivl om at det på sigt vil gavne den danske
befolkning med indvandrere, men så skal de assimileres, ikke kun
integreres eller associeres.

For at kunne assimilere en indvandring må der påregnes 2-3 generationer,
altså 60-90 år, og selv med god vilje fra alle parter vil det fortsat
være 30-60 år.

Det har den danske befolkning og slet ikke politikerne forstået. Det er
derofr indvandingen skal sættes ned i tempo.

Hermed er diskussionen totalt afsluttet fra min side, idet også jeg
synes vi har forladt slægtsforskningen lidt for meget.

mvh. /Ejvind

Kurt Hansen

11 Jul 2003 20:23:32 -0700, skrev Mikkel Eide Eriksen:

> [...]

>polemik fra forskellige sider, omend mange af siderne er fra den samme
>(som jeg også selv er fra, hvis man kan sige det sådan).

Der står ikke noget i fundatsen om at der kun må diskuteres avlsteori.
Så længe indlæggene forholder sig til de politiske, sociale og
demografiske aspekter i historisk sammenhæng, er det on-topic og ikke
partout uønsket, med mindre man er meget tyndhudet.

>Skal vi lade ligge?

Intet tyder foreløbt på at tråden udvikler sig i ren
2003-politisering. Skal vi ikke lade diskussionen ebbe ud af sig selv?

Ruth Nielsen

"Mikkel Eide Eriksen" skrev i en meddelelse
> [...]

[snip]

> [...]
> polemik fra forskellige sider, omend mange af siderne er fra den samme
> (som jeg også selv er fra, hvis man kan sige det sådan).

Jeg synes nu ikke jeg kan se nogen polemik, det er en fuldstændig
fredsommelig
udveksling af tanker om, hvad der kan være nogens rødder. Når man ér
slægtsforsker,
dukker den tanke da også op i ny og næ vedrørende tilfældige mennesker i éns
omgangskreds.

Så Jakob Hoffmann, du har ikke noget at bebrejde dig selv. vi taler jo
sammen som
venner her.

Med venlig hilsen Ruth

Lars Deleuran

Det tager nok længere tid end 3-4 generationer at integrere en så stor og
forskelligartet gruppe som de indvandrere med muslimsk baggrund, som er
kommet til Danmark indenfor de sidste 30 år. Mit bud er 6-8 generationer.
Men er det nu så galt endda?

Jeg skal selvfølgelig altid gribe i tasken og frembringe huguenotternes
succesfulde integration i det danske samfund. (eller hottentotterne som de
"rigtigt" indfødte Fredericianere kaldte dem med et glimt i øjet). Var den
nu så succesfuld ? det tog ihvertilfælde lang tid.

Selvom deres hudfarve og sprog (de kom fra Tyskland, hvor de havde boet i
2-3 generationer, og talte derfor tysk), var meget lig den danske og deres
religion var kristen (de var protestanter af calvinistisk herkomst) - tog
det dem alligevel 5-6 generationer før de blev så meget assimileret at de
begyndte at gifte sig ind i andre familier end dem i Huguenottesamfundet. De
første familier kom til Danmark omkring 1720 ... og først efter 1870
begyndte de giftefærdige børn at gøre så meget vrøvlt over altid at skulle
giftes med en fætter eller kusine, at familierne blev blandet med "normal"
danskerne. Huguenotte-ghettoen i Fredericia blev først rigtigt spængt i
løbet af 1870'erne, da de førende familier ikke kunne blive enige om hvem
der skulle være menighedens næste præst. Det er da så dansk så det
klodser.... (()Da Huguenotterne kom til Danmark i 1720 blev de betegnet som
høje og flotte folk. Min bedstefader, Alfred Daniel Deleuran,
fuldblods-indavlet-huguenot gennem 10 generationer var en lille, hygelig
5-fods mandsling. Jeg selv har 2 generationer dansk bondeblod i mig og måler
2 m (og vejer derefter :>)))).

Nogen af os er bange for at vores kultur skal blive løbet overende af alle
de fremmede ... min påstand er at vi intet har at frygte ...

Umidelbart ser det skræmmende ud at efterslægten af de 25 familier som kom
til Danmark i 1720 med udprægede franske navne (Honoré, Devantier, Dupont
m.m) .. i dag løber op i mange hundrede tusinde ... et kvalificeret gæt fra
min side er at ca. 10 pct. af den nulevende danske befolkning har en
huguenotpige- eller dreng et sted i deres aner .... hvordan kommer det så
ikke til at gå med de uendelige mange flere muslimske familier som er kommet
ind over grænserne de sidste 30 år .... jo, ganske rigtigt ... enhver
statistiker kan regne sig frem til at om 200 år, i år 2203, har 2 ud af 3
danskere en Hassan eller en Muhammed et sted i deres anerække. Og sådan
kommer det til at gå !!! ingen tvivl om det !! men, kære venner lad mig
lige minde om den engelske statistiker som i London i 1803 gav sig til at
regne ud hvormeget hestegødningen ville fylde i gaderne i 2003, såfremt
væksten i trafikken ville stige lige så meget som den havde gjort fra 1793
til 1803. Jo, han regnede ud at hestegødningen da vil nå op til hustagene i
de mest trafikerede gader ... og han regnede ikke galt ! og det gjorde han
jo så alligevel ... fordi tingene foregår ikke statisk .... der sker hele
tiden en automatisk udvikling i den mest formålstjenelige retning. I London
var det den tekniske udvikling og hele udviklingen af den offentlige
transport, som betød at byen ikke druknede i hestemøg.

I Danmark vil vi heller ikke drukne i Moskeer og bedetæpper i 2203. Fordi
det hele jo drejer sig om den stærkeste eller svageste kultur. Den danske
kultur (og den vestlige kultur i det hele taget) er meget stærk. Den er
stabil og rykker sig ikke meget. Alle andre kulturer bliver automatisk
opslugt i vor kultur ... vor kultur's mainstream forandrer sig selvfølgeligt
lidt på samme både som Gudenåen forandrer sig lidt ved at opsluge alle de
andre små vandløb som løber ud i den. Men Gudenåens forløb er stærkt
forankret i den danske muld ... nu bliver jeg sgu helt fædrelandskærlig ....
og ville løbe tør hvis den ikke hele tiden fik tilført vand fra fremmede
vandløb .... nej, nu bliver jeg altså for metaforisk ...

Altså kære venner: i disse tider får vi tilført mange tusinde familier som
i løbet af de næste par hundrede år bliver integreret i den danske
folkemasse. Vi ændrer os lidt ved den tilstrømning af fremmede mennesker,
skikke og kulturer (og religion), men ikke meget. Vi bliver et rigere
samfund ... alt andet lige ... hvis vi byggede betonforter ved grænserne
ville vi forstene som folk og uddø. Fornyelse er det der hele tiden skal til
.. og husk: den stærkeste og mest homogene kultur vinder altid. Så vi skal
bare forblive det vi altid har været: gode, dygtige veluddannede danskere
... så skal det nok gå.

Vi må jo også lige tænke på at de mennesker som kommer til Danmark i disse
år er flygtet fra en dårligere tilværelse, en tilværelse som minder om vor
middelalder, og, selvom de ikke vil indrømme det, til et langt bedre
samfund, som fungerer !! det er altså en svagere kultur som møder en
stærkere. Det som vil ske fremover er at vi suger de bedste ting fra de
indvandrende kulturer til os, og beriger det danske samfund med det. Denne
udvikling er selvfølgelig et skrækscenarie for de muslimske mullaher og
andet godtfolk, som lever af at holde den muslimske verden nede i et
middelalderligt sort dyb - og helst leve godt ... sådan omtrent som de
kristlige magthavere for mange hundrede år siden levede fedt af
befolkningens uvidenhed og tog sig godt betalt for at anvise dem vejen til
Himmerige .... You'll get Your pie in the skye when You die !!

Skulle jeg tage fejl i mine fremtidsprofetier (og det gør jeg ikke), og
vesteuropa er en 98 pct. muslimsk region i 2203 - jamen, så var det jo
alligevel vores kultur som var den svageste .. det var bare ærgeligt ... men
al udvikling er jo baseret på the survival of the fittest ... men ærlig
talt, venner, spis lige brød til .. Pastor Krarup, Langballe, Pia Kjærgård
m.m.

Lars Deleuran
ærkedansker

"Varla" <Varla...@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Bent Fleron

Lars Deleuran wrote:
> [...]
> calvinistisk herkomst) - tog det dem alligevel 5-6 generationer før
> de blev så meget assimileret at de begyndte at gifte sig ind i andre

Jeg ved ikke hvorfra du har dine oplysninger om 6 -8 generationer. Per
Malmberg fra Københavns universitet skrev en afhandling om det omkring
1970 hvor han fulgte 5 slægter der kom fra samme område, (Valonien, -
den gang fransk provins) talte samme sprog, havde samme erhverv og var
katolikker. Disse slægter kom til landet omkring 1780 og var fuldt
integreret i det danske samfund omkring 1850, hvor han stoppede med at
følge dem. Så 2 til 3 generationer passer vist meget godt.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron
som er efterkommer af den ene af de fem slægter.

Lars Deleuran

Hej Bent,

Min database over "de fredericia-huguenotter", som følger ca. 25 familier
viser at det først var efter ca. 1870 at de rigtigt begyndte at assimilere
sig med byens andre danske, familier. Mine 5-6 generationer er altså
tidsrummet fra ca. 1720 til ca. 1870. Det mest målbare for mig er her
giftemål mellem personer med franske efternavne med personer med mere
typiske danske efternavne.

Jeg skrev i mit indlæg at de franske huguenotters udseende, kultur og
religion ikke var så forskellig fra de andre familier i Fredericia, som var
en typisk "indvandrerby". Det er jo ikke tilfældet med mange af de nye
danskere som er indvandret i vor generation - derfor har jeg skønsmæssigt
lagt 1-2 generationer til huguenotternes 5-6.

Jeg vil gerne understrege at jeg ser den indvandring som sker iøjeblikket
som positiv ... ellers var vi jo alle Speck-dänen, som tyskerne kalder os.
Men alting skal selvfølgelig ske med måde ....

Arne Feldborg sammenligning: En klog mand (en spansk borgmester der selv

[...]

skyller den mulden væk og gør jorden gold. Er meget fin ...

Min filosofering over kulturernes sammenstød er måske barsk, men som
germanerne også siger: "Wilkommen zum realen Welt" (eller sådan noget
lignende). Jeg boede og arbejdede i mange år på Grønland (i 60'erne), og
kunne kun med beklagelse se hvordan den fornemme grønlandsk/eskimoiske
kultur i Diskobugten druknede i den danske bedreviden. Reverente talt.

Jeg er lige færdig med at læse den gamle amerikanske historiker (han er nær
de 90), Bernard Lewis bog: "Hvad gik galt? Vestens påvirkning og
Mellemøstens Svar ... med et udmærket forord af Ralf Pittelkow. Den bog
påvirkede mig meget og satte nogle tanker igang. Hvordan kunne det ske at
den fornemme, højkulturelle arabiske verden med så mange fine tænkere,
kunstnere, matematikere m.m., som var den europæiske verden overlegen i en
grad som man dårligt kan forestille, hvad skete der ? og hvorfor skete det ?
her er der nogen gode bud på et forklaringsmønster ...

Med venlig hilsen
Lars Deleuran
www.fredericiahuguenotter.dk

(ps: det var ikke min mening at begynde at politisere; jeg er politisk
forholdsvis neutral)

"Bent Fleron" <be...@fleron.dk> skrev i en meddelelse

Ebbe Hansen

On Mon, 14 Jul 2003 16:16:00 +0200, "Lars Deleuran"
<dele...@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>tidsrummet fra ca. 1720 til ca. 1870. Det mest målbare for mig er her
>giftemål mellem personer med franske efternavne med personer med mere

klip klip
Uden at blande mig for meget, forekommer det mig, at der er en
vis forskel på ca. 25 familier, og så 30 000 personer.
mvh Ebbe

Lars Deleuran

klip, klip :>)))

jo, da ... men Bent bringer en undersøgelse frem i debatten som kørte på 5
familier gennem
nogle generationer ... min drejer sig om ca. 25 familier som kom til
Fredercia i 1719, og som jeg har efterslægten af, temmelig komplet, frem til
1870'erne - og noget mindre komplet i generationerne derefter ...

hej
lars

"Ebbe Hansen" <eb...@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Bent Fleron

Lars Deleuran wrote:
> [...]

> Jeg skrev i mit indlæg at de franske huguenotters udseende, kultur og
> religion ikke var så forskellig fra de andre familier i Fredericia,

Hej Lars.
Det er klart ægteskab er en målelig enhed, men der må være en usikkerhed
behæftet med adskillige fejl hvis du benytter 'efternavne med personer
med mere typiske danske efternavne' som et udtryk for assimilering. Jeg
kunne fristes til at spørge hvad med tyske og hollandske personer ?

Det er også klart at du gennem 25 familier (slægter ?) får et bredere
billede end Per Malmbergs 5 slægter, men statistisk burde du komme til
nogenlunde samme resultat

Udover ægteskab skal sprog, kultur og kirkelige tilhørsforhold
inddrages. Calvinismen lå fx rimelig langt fra den danske folkekirke.

For øvrigt glemte jeg at nævne at Per Malmbergs afhandling blev optrykt
i "Årbog 1972, Frederiksborg Amts Historiske Samfund". Hvis man bruger
den ukritisk til slægtstavler kommer man gruelig galt afsted ;-) men det
var heller ikke hans formål at skabe nogle slægtstavler, det var derimod
den fulde integration. Slægtstavlerne fremkom nærmest som et biprodukt.

Lars Deleuran

Hej Bent,

"Mine" ca. 25 familier som kom til Fredericia omkring 1719 startede som
familier (i Fredericia) og udviklede sig i løbet af de næste 10 generationer
til store slægter. De fleste af familierne var/er meget reproduktive. Jeg
har et menneskemateriale på ca. 40.000 personer i min Hugo-base, hvoraf jeg
har udvalgt en gruppe på ca. 10.000 personer. Disse 10.000 "primær-personer"
er udvalgt på følgende måde i mit Brothers Keeper program: udvælg alle
personer som er aner, og alle disse aners efterslægt til en vis hr. Lars
Deleuran (i al beskedenhed) :>)) .... herved fremkom der ca. 10.000
enkeltpersoner. Det store tal siger ikke så meget om min grundighed i
indsamling af data, som hvor meget fætter/kusiner ægteskaber betyder i ens
anemasse. (Det viste sig at jeg havde hver eneste af de ca. 25 stamfædre til
Frederica-Huguenotterne i mine aner). Disse personer har jeg fulgt, og ikke
alene set hvordan de giftede sig med personer udenfor huguenottemenigheden -
men også fik andre kirkelige tilhørsforhold end den reformerte kirke, som en
stor del dog hang ved. Det store skred i denne udvikling skete fra 1870'erne
og frem, altså efter ca. 5-6 generationer.

Mht til forskellen mellem Lutheraner og Calvinister ... tjah, jeg er sikker
på at Luther og Calvin ville slå hinanden halvtfordærvet hvis de skulle
debatere materien i deres forskellige protester mod katolikkerne .... men
hvis man forsøger at objektivere det subjektive i denne sag, kan man sige at
calvinisterne gik mere ind for "det talte ord" i en gudstjeneste ... altså
præstens prædiken, og ikke så meget alle de kirkelige ritualer, som man var
dødtrætte af fra den katolske kirke ... og så ville man ikke tolere nogen
udsmykning i kirkerummet ... det skulle fremstå hvidt og bart så præstens
ord kunne føre menigheden op til en højere forståelse, opmærksomheden skulle
ikke lokkes på afveje af kalkmalerier af overvægtige englebørn, fornemt
udskåret inventar, guld og myrra m.m.

Så hvis du mener at forskellen mellem kristendom og islam og forskellen
mellem Luther og Calvin er på samme niveau, er jeg ikke enig.

At huguenotterne var nogle stakkels flygtninge, som blev så forfærdeligt
forfulgt af de grimme katolikker i middelalderen, er et synspunkt som jeg
har gjort mit til skulle stadfæstes som en ubestridelig sandhed. Jeg fik
nedenstående indlæg fra Niels Christian Steen for nylig, som var så
tankevækkende at jeg straks bragte det på min huguenottehjemmeside:
http://www.fredericiahuguenotter.dk/Historisk%20Baggrund.htm
klip-klip

Indlæg fra Niels Christian Steen om ovennævnte:

Teksten på ...... hjemmeside giver den vanlige
nordeuropæisk-protestantiske version om de stakkels mennesker, der blev
udsat for bål og brand for deres tros skyld.

Jeg er ind i mellem stødt på fransk-katolske beretninger, der tegner et
billede af protestantiske fundamentalister. Når de havde opnået flertal i et
sogn, startede de med at rydde kirken for billeder, epitafier og gravmæler.
Inventaret blev brændt, og væggene blev kalket hvide. - Derefter forfulgte
de det katolske mindretal på groveste vis for at få dem omvendt. Det var den
tids talibanere, og Frankrigs senere skridt over for huguenotterne var en
nødvendig forsvarsreaktion.

Sandheden ligger formentlig et sted midt i mellem.

Kommentar af Lars Deleuran: Det er sikkert rigtigt ...

med venlig hilsen
Lars Deleuran

ps: er sommervarmen ikke ved at stige os til hovedet nu?

B. Mathias Askholm

----

> [...]
>
> Udover ægteskab skal sprog, kultur og kirkelige tilhørsforhold
> inddrages. Calvinismen lå fx rimelig langt fra den danske folkekirke.

Assimilering er vist mange ting. Jøder har det ofte med at skille sig ud fra
det omgivende samfund mens de nu gifter sig ind i danske familier. Om det er
assimilering eller integration skal jeg lade være usagt. De polske
roearbejdere der kom hertil i begyndelsen af sidste århundrede blev vist
temmelig danske, skønt de af første generation jeg har kendskab til for en
stor part beholdt et tydeligt udenvælts præg. Mine første 20 år var jeg nabo
til et sådant ægtepar. Konen - der nok var en af de sidste analfabeter i sin
generation - havde aldrig gået i skole. Jeg ved ikke om kun kunne skrive sit
eget navn. Regne kunne hun ikke da hun kom hertil, men lærte sig det for
ikke at blive snydt. Deres 4 børn, der nu forlængst har nået pensionsalderen
eller er gået hinsides, gjaldt for fuldblods danskere al den tid jeg kendte
dem. Ingen af dem manglede arbejde, og ejheller gør (gjorde) børnebørnene.
Selv har jeg kun én ane af nogenlunde udenlandsk oprindelse, en mand der
begyndte som soldat i Holsten og endte sine dage som posekigger i Næstved.
Han døde i 1815 højt bedaget.
--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Èt bat i hånden er bedre end 10 kugler i pungen!

Lars J. Helbo

On Fri, 11 Jul 2003 09:25:56 +0200, Kurt Hansen
<kurtFJE...@towle.dk> wrote:

>Hvad nu hvis du finder ud af, at en af Pia's forfædre kom fra Tyskland
>eller Sverige i 1784 eller 1851? Hvad kan det bruges til?

Det afhænger da fuldstændigt af, _hvad_ man evt. måtte finde frem til.
Hvis Pia Kjærsgaard skulle vise sig at være 7. generations invandrer
fra Sverige, kan det sikkert ikke bruges til alverden.

Men hvis hun nu skulle vise sig at være 4. generations polak, så kan
jeg da godt forestille mig en dygtig journalist, som kunne bruge det
til at drage visse paralleller til tidligere udsagn fra hende eller
partiet.

Jeg mener at kunne erindre en fortælling om en amerikansk politiker på
den yderste højrefløj (dybt racistisk), som lynhurtigt stoppede
karrieren, da en slægtsforsker påviste negre i hans stamtræ.
--
Lars J. Helbo
la...@salldata.dk

Kurt Hansen

Thu, 17 Jul 2003 20:02:57 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]

[klip]

>Jeg mener at kunne erindre en fortælling om en amerikansk politiker på
>den yderste højrefløj (dybt racistisk), som lynhurtigt stoppede
>karrieren, da en slægtsforsker påviste negre i hans stamtræ.

Hæ, ja det er såmænd dyrt nok at få belyst sit stamtræ, men det kan
koste en formue at få det mørkelagt igen ;-)

Jeg så engang for mange år siden en TV-udsendelse, hvor den tyske
forfatter Günther Walraff var konfronteret med lederen af det tyske
nazistparti. Günther gik nazisten på klingen angående hans ophav og
det kom frem, at der faktisk var alle mulige folkeslag i stamtræet -
vistnok endda jøder - så kan blev lidt rød i kammen, den gode nazist.

Bortset fra det, blev Walraff i øvrigt jordet godt og grundigt og
forlod studiet som en slagen mand. Det var en skuffelse, som jeg
aldrig rigtig er kommet mig over :-(

Peter Ole Kvint

Varla wrote:

> [...]
> De kaldes i dag for "Keltere" og der er nu kun rester i det
> allervestligste England. De måtte flygte for den massive indvandring fra

Danskerne var en overklasse som indvandrede i mitten af det andet århunde og
forjagede
Herhulerne (som har givet navn til Harkin og Heraldik).
Kelterne, var i den grad at de ikke er opdigtede, et folkeslag i Sydfrankrig

> [...]
> dansk fænomen ifølge danskerne selv, men faktisk bruges rugbrød også i
> Ukraine. Det er herefter nærliggende at antage der kan være meget gamle

Det er når hveden har svært ved at danne gluten, at man dyrker rug istedet
for hvede.

> [...]
> derefter beherskede i flere hundrede år, dels tog Cimbrere og Teutoner
> (Jyder og Thyboer) mod Rom hvor de har efterladt sig varige spor i

Cimberne kom fra en bugt vest for Elben og Teutonerne levede længer imod
syd.

> [...]
> og en gruppe af forholdsvis store lidt groft byggede med lys hud, rødt
> hår og fregner, men som ikke ved andet end at de altid har været

Nu indføre romerne slaver fra alle steder hvor de kunne få dem.

l.Wils

"Lars Deleuran" skrev d. 14-07-03 10:23 dette indlæg :

> [...]
er
> kommet til Danmark indenfor de sidste 30 år. Mit bud er 6-8
Alle tiders inlæg.
For min del er jeg ikke bange for muslimerne,
men for mine oldebørns fremtid.
Der er ikke mig bekent, nogen kultur der er overlevet en invandring uden
krige ,(Bogerkrige ) så der bliver virkelig rav i den om ca 70 år, så er
nok invandre børnebørns børn, der har en opdragelse med en melemøstlig
baggrund,
(se det som den danske kultur der siger , vi har plas til alle imod en
kultur der siger at der kun er plads til os med vores livsstil og tro.)
Hvem vinder den kamp?
Man skal være meget blåøjet for at tro at et krigerfolk i måske 30
generationer skal lægge våbnene efter 2 gennerationer
hilsen leon Wils invander af 8. generation fra Nederlandene.

joban...@gmail.com

Min er er grand grand tante med Pia Kjærsgaard

joban...@gmail.com