Faldne sønderjyder i 1. verdenskrig

Bodil Madsen

Vil bare erindre om mindelunden i Marcelisborgparken i Aarhus over 4.140
sønderjyder, der faldt i 1. verdenskrig 1914 - 18.
På den runde mur står deres navne, fødselsdato og fødested, dødsdato og
dødssted.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Niels Fredensborg Lund

Tak til Bodil for denne oplysning. Tidligere kunne man også søge
på denne adresse:
http://www.cwgc.org/
men enten er den lukket, eller også er den midlertidigt nede.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

"Bodil Madsen" <anna...@nyraad.net> skrev i en meddelelse

Inger Buchard

Jeg tror det er denne nl. den franske indgang på engelsk:
http://www.anzac.org/

Inger

"Niels Fredensborg Lund" <lu...@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

Ellen Rasmussen

"Bodil Madsen" <anna...@nyraad.net> skrev i en meddelelse
Du kan også prøve dette link http://www.volksbund.de og via
gräbersuche/Suchen Sie nach o.s.v. komme frem til en onlinesøgning på faldne
danskere (tyske statsborgere).
Man bliver bedt om at udfylde en gæstebog og får af og til et brev med
anmodning om at støtte projektet økonomisk; men det er jo helt op til én
selv. Ellers er det gratis.
Jeg har selv været heldig med at finde ud af, hvor en af mine aner ligger
begravet i Frankrig.
Venlig hilsen Ellen Rasmussen

Steven

"Ellen Rasmussen" <ellen_...@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv. Ellers er det gratis.
> Jeg har selv været heldig med at finde ud af, hvor en af mine aner ligger

Interessante oplysninger omkring hjemmesider vedr. 1914-1918.
Findes der også steder på internettet hvor man kan søge oplysninger om de
fanger der sad i de tyske koncentrationslejre 14-18? Måske deres
oprindelseslande, regimenter o.l.?
Har forsøgt flere, men oplysningerne er ret sparsomme, især omkring
Havelberg krigsfangelejren.

Med venlig hilsen

Steven

---

Bodil Madsen

For at få svar i "Gräbersuche" skal du have personens fødselsdato. Det havde
jeg ikke dengang, jeg spurgte efter Hans Petersen. På mindemuren står de
næsten i alfabetisk orden.
Hver gang jeg har spurgt i "Gräbersuche" har jeg fået tilsendt et brev med
girokort i. Og jeg forstår dem godt. Der er mange grave at sørge for. Alene
her hvor jeg bor ( Vordingborg), har vi 182 grave med tyske soldater fra 2.
verdenskrig. De kom i krigens sidste måneder sårede fra østfronten med skib
til København og derefter i jernbanevogne til Vordingborg.

med venlig hilsen
Bodil Madsen

"Steven" <ccc9...@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hans Chr. Baagøe

Bodil Madsen wrote:

> For at få svar i "Gräbersuche" skal du have personens fødselsdato. Det havde
> jeg ikke dengang, jeg spurgte efter Hans Petersen. På mindemuren står de
> næsten i alfabetisk orden.

Det var ikke nødvendigt med fødselsdato i "Gräbersuche" her i aften. Det
er nemlig ikke altid den er oplyst, og så vil en dato sikkert ikke kunne
finde den søgte.

Her i foråret var der forøvrigt en udsendelse i tysk fjernsyn om
projektet, og det var meget store opgaver de var i gang med i den
tidligere østblok. Bl.a. var der en losseplads, der skulle flyttes.

Med hensyn til faldne sønderjyder, så er der på landsarkivet i Aabenraa
nogle mindeark over alle dem, der er nævnt på Mindemuren i Århus. Disse
ark angiver bl.a. indkaldelsesdato og -sted, sidste opholdssted, og
naturligvis om personen er meldt savnet, eller om hvor og hvornår
vedkommende er faldet. Der kan også være yderligere oplysninger.
Mindearkene ligger alfabetisk efter efternavnet, så det er let at finde
det ønskede ark.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Bodil Madsen

Nu er det jo så pokkers besværligt at komme på Landsarkivet i Aabenraa, når
man bor i Sydsjælland. Her i juli måned kan man jo ikke engang komme der i
forbindelse med en week end, når der er lukket både lørdag og mandag.
mvh
Bodil Madsen
"Hans Chr. Baagøe" <h...@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

Ellen Rasmussen

Det var da en spændende oplysning, at der findes mindeark over
faldne/savnede, der optræder på mindemuren i Århus.
Min forbindelse til de faldne er, at både min farfar og to af hans brødre
deltog i krigen på tysk side, idet de var tyske statsborgere, født i gammelt
dansk land - Rejsby.
Min farfar overlevede; men hans to brødre faldt. De står begge på
mindemuren - Anders og Otto Ottesen, og deres dødsdatoer står på en
mindetavle i Døstrup kirke.
Jeg fandt ud af, hvor Otto var stedt til hvile gennem gräbersuche, også uden
at angive fødselsdato; men Anders har jeg ikke fundet frem til, så
oplysningen om mindearkene vil jeg bestemt benytte mig af ved lejlighed, for
problemet for mig er også lidt afstanden. Jeg bor på Sydvestlolland.
I øvrigt hørte jeg i radioen på et tidspunkt et interview med
vicemuseumsdirektør Inge Adriansen fra Sønderborg Slot, og hun fortalte om
de undersøgelser m.v., som hun har foretaget omkring de dansksindede
tyskere, der ofte blev bragt til England som krigsfanger - herunder min
farfar.
Felthamlejren i England var et af de steder, hvor krigsfangerne blev bragt
til. Om det var den lejr, min farfar var i efter at være blevet såret ved
Verdun, ved jeg ikke endnu; men en af de få ting, han har fortalt om den
frygtelige oplevelse, krigen var, at han troede, han var død og vågnet op i
paradis, da han første gang registrerede fornemmelsen af mæthed, rene klæder
og venlige, smilende sygeplejersker.

Inger Buchard

> [...]

Generelt gælder, at fødselsdatoen, men nok fødselsåret ikke er registreret
på databasen for 1. verdenskrigs faldne. Man søger på navnet.

> Med hensyn til faldne sønderjyder, så er der på landsarkivet i Aabenraa
> nogle mindeark over alle dem, der er nævnt på Mindemuren i Århus.

Nej, der er ikke mindeark for alle - i hvert fald ikke i min familie. Der er
et mindeark for min morfar, som er med i 'supplementsrunden' th. i
mindeparken, men ikke for min farfars bror. Jeg tror, det hænger lidt sammen
med, om der var diskussion om vedkommendes ret til at blive optaget i
mindeparken ;-)

> Disse ark angiver bl.a. indkaldelsesdato og -sted, sidste opholdssted, og
> naturligvis om personen er meldt savnet, eller om hvor og hvornår
> vedkommende er faldet.

Hvis man finder sin slægtning hos Deutsche Kriegsgräberfürsorge, står de
samme oplysninger for så vidt de er kendte også dér - samt gravens
placering. Men søgebasen er ikke fejlfri - jeg fandt min slægtning Thor
Greve Buchard under navnet Thorvald Burchard; der er ingen tvivl om
identiteten, jeg har oplysningerne om hans rang, dødsdato og gravsted fra et
foto fra 1916.

> Der kan også være yderligere oplysninger.

For min morfars vedkommende stod der en personkarakteristik, der samtidig
var argumentet for, at han skulle optages i mindelunden.

På LA Aabenraa findes der også en fortegnelse over de dansksindede
sønderjyder, der ligger på kirkegården i Braine - men det er værd at
bemærke, at der også ligger sønderjyder andre steder end i Braine.

Inger Buchard

Inger Buchard

> [...]
uden
> at angive fødselsdato; men Anders har jeg ikke fundet frem til,

Anders Ottesen var blevet kaldt 'Anders Ottensen' hos Volksbund - så der er
andre end mig, der laver tastefejl.

Jeg fandt ham ved at søge på Anders Ott - der kræves mindst tre bogstaver i
efternavnet.

Inger

Bodil Madsen

Hej Inger!
Hvad var grunden til at man ikke blev optaget på mindemuren? Jeg leder
stadig efter min farmors bror, som skulle være faldet i krigen, men jeg er
blevet i tvivl, om han var med krigen, for jeg har heller ikke fundet ham på
mindetavler på de lokale kirkegårde. Min far og faster husker det ikke
mere, og da de er de ældste i familien, kan jeg ikke spørge andre.
mvh
Bodil Madsen

"Inger Buchard" <ibuc...@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3f238d7a$0$97268$edfa...@dread12.news.tele.dk...

Hugh Watkins

"Bodil Madsen" <anna...@nyraad.net> wrote in message news:bg1e6g$ta6$1...@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> mindetavler på de lokale kirkegårde. Min far og faster husker det ikke
> mere, og da de er de ældste i familien, kan jeg ikke spørge andre.

faldet i Russland 1943 ?

Også hans mindeexistere ikke mere

Hugh W

Herluf Holdt, 3140

Hugh Watkins skrev:

> faldet i Russland 1943 ?
> Også hans mindeexistere ikke mere

Æh.. Hugh, har du ikke fat i en wrong war? :-)
Ikke WW2 men WW1.

Min farfar, Jakob Holdt, var "landstormsmand" i 1. Verdenskrig.
Han var egentlig kasseret i sin tid på sessionen, men så blev
han sendt til vestfronten som landstormsmand. Han var ikke i
kamp, men gik vist mest til hånde bag fronten som bl.a.
håndværker. Han kom hjem til Haderslev i hel tilstand og
oplevede også Genforeningen og årene derefter.

Der findes en bog: "Sønderjyder i den Store Krig" (1993)
af Niels H. Kragh Nielsen. - Den kan jeg varmt anbefale alle,
som er interesserede i emnet at bestille hjem fra biblioteket.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Janni Christensen

Jeg bor i Århus, så hvis nogen skal have fundet nogen i Mindeparken, vil jeg
da godt stille mig til rådighed!

Selv har jeg ingen sønderjyder i familien, men har fundet min 4x tipoldefars
oldebarn (eller noget i den stil - jeg har ikke lige slægtstavlen på mig!) i
Mindeparken også. Han var født i Gjerrild på Djursland, men udvandrede til
New Zealand - blot for at dø i Gallipoli. Han og nogle få andre faldne af
ikke-sønderjysk afstamning er med i et "opsamlingsheat" efter den
alfabetiske oplistning af faldne, til højre for indgangen.

Efterlysninger bedes venligst sendt til min e-mail adresse:
christen...@hotmail.com

Mvh.
Janni Christensen
www.jcweb.dk/Slaegt

Hugh Watkins

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> wrote in message news:em3Va.39993$Kb2.1...@news010.worldonline.dk...

> Æh.. Hugh, har du ikke fat i en wrong war? :-)
> Ikke WW2 men WW1.

yes thats right

I have a Poul Reincke from Randers who lived Strandvej Hellerup
and died Russia 1943

a first cousin once removed to Gary who is very ante Nazi because his mother is Jewish

I remember the second world war and like to puncture the mythologies assidiously built up

Where did the Danes fight in WW1 ?

Although not in widespread use during the First World War, the Madsen machine gun was deployed in 1914 by the German Army in 7.92mm
calibre.

Developed in 1896 in Denmark by Captain W. O. Madsen of the Danish artillery - and adopted by Denmark in 1903 - the Madsen was
produced to an unusual design. Considered a reliable weapon it was recoil operated and offered a theoretical cyclic rate of 450
rounds per minute, loaded via an overhead magazine.

<< http://www.firstworldwar.com/atoz/mgun_madsen.htm

"During the First World War Denmark was able to remain neutral."

is that wrong ? http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=denmark+%22first+world+war%22

HugH W

Bodil Madsen

Danmark var ikke med i 1. verdenskrig, men det var det nuværende
Sønderjylland, som fra 1864 - 1920 var en del af Tyskland.
For vores slægt, der har rod i Sønderjylland, var det en meget vedkommende
krig. Næsten alle familier havde tab, som følge af denne krig. Min farmor
mistede en bror, en anden bror blev hårdt såret og måtte senere have
amputeret benet, og hendes mand, min farfar, blev også såret.
mvh
Bodil Madsen

"Hugh Watkins" <hugh_w...@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

Ellen Rasmussen

"Inger Buchard" <ibuc...@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3f23fbc7$0$97184$edfa...@dread12.news.tele.dk...
Ja, og så opfindsom som Inger har jeg ikke lige været, så jeg er utrolig
glad for, at jeg blandede mig i tråden omkring faldne/krigsfanger fra
Sønderjylland.
Nu kan jeg bringe oplysningerne videre til USA, hvor jeg har kontakt med en
efterkommer af endnu en bror. En bror, der var hurtigere end de tyske
myndigheder. Han emigrerede simpelthen for at undgå den tvungne deltagelse.
Endnu en gang tak til Inger og de af jer, der har sendt mig personlige
hilsener.

Venlig hilsen Ellen Rasmussen

Ellen Rasmussen

Hej til alle i disse indlæg
Hvis nogle af jer tilfældigvis skulle bo tæt på Aabenraa, så ville det da
glæde mig meget, hvis jeg kunne få mulighed for at erhverve eventuelle
kopier af de oplysninger, der måtte være om Otto Hansen Ottesen, født
31.03.1893 i Rejsby, død 4. eller 29.10. 1916 i Somme og Anders Bertelsen
Ottesen, født 28.03.1891 i Rejsby, død 20.09.1917 i Flandern.
Mellemnavnene Hansen og Bertelsen bruges ikke i Gräbersuche.
Med venlig hilsen og fortsat god sommer
Ellen Rasmussen

Erik Sommer

Hej !
Nu er det 19 år siden, at denne tråd / samtale blev skrevet.

Ellen Rasmussen skrev om brødrene Anders og Otto Ottesen fra Rejsby. De blev dræbt i krigen, men deres bror, Ellens farfar, overlevede.
Det var Theodor Ottesen, født 8. november 1894. Han blev brugsuddeler i Uglerup Brugsforening / Hørby Brugsforening, Tuse Næs, vest / nordvest for Holbæk.

Se kommentarer på StoreKrig'':
https://denstorekrig1914-1918.dk/17-marts-1919-soenderjydernes-udflugt-til-hilleroed/#comment-34915

Afskrift af avisartikler har jeg lagt på:
https://groups.google.com/g/storekrig_erik_s/c/3l3VJ08cdl4

Venlig hilsen fra Erik