Australien emigrant

Flemming Svenningsen

Jeg har fået henvendelse fra en person fra Australien som er interesseret i
at finde noget om sine forfædre fra Danmark.
Han opholder sig for tiden i Danmark og han har kun sparsomme oplysninger om
sine forfædre.

Det drejer sig om Anni Rasmussen født i Danmark omkring 1830 +/- nogle få år
og emigreret til Australien omkring 1855 +/- nogle få år. Det eneste han kan
tilføje er, at hendes far skulle hedde Rasmus Jensen Rasmussen, så der er
ikke meget at gå efter.
Jeg har søgt i udvandrearkivet, men det går ikke så langt tilbage. Findes
der et andet udvandrearkiv eller lignende, hvor man kan gå tilbage til før
1855 eller er der andre gode ideer?

M.v.h.

Flemming Svenningsen
Rønde

Lars Jørgen Helbo

Nej udvandring før 1868 blev ikke registreret centralt. Det blev højst
noteret i afgangslisten i kirkebogen, men så skal du altså lige kende
sognet først.

Den eneste reelle chance ud fra de oplysninger er, at søge i FT-1845.
Den er nu indtastet til 84%, og hvis hun er født i 1830 kunne hun jo
godt have boet hos faderen i 1845. Så skulle det være muligt at finde
dem selv med så almindelige navne.
--
Lars Jørgen Helbo <la...@helbo.org>
http://www.helbo.org

Bodil Grove Christensen

"Flemming Svenningsen" <bcc1...@vip.cybercity.dk> wrote in message

Selve navnet ANNI er ikke i brug i Danmark på det tidspunkt,
mon ikke hun har heddet Anne eller Anne Marie?
Og mon ikke den bedste undersøgelse kommer til at foregå i
Australien? Hvis jeg kigger på www.familysearch.org
er der et væld af piger, hvis far hedder Rasmus Rasmussen.
Så det er noget af et hestearbejde, der skal til dér.

Mvh. Bodil.

Leif Thor Olsen

FS> From: "Flemming Svenningsen" <bcc1...@vip.cybercity.dk>

Hej Flemming.

> [...]

FS> udvandrearkivet, men det går ikke så langt tilbage. Findes der et
FS> andet udvandrearkiv eller lignende, hvor man kan gå tilbage til

Et dobbelt patronym ("sen-navn") lugter af Langeland. Jeg har for nogle år
siden arbejdet med at finde danske aner for en amerikaner. Vi fandt hurtigt
at udgangspunktet var Langeland, da jeg gravede ned i kirkeb¢ger og
folketællinger, blev jeg overrasket over hvor mange dobbeltnavne der var.

Pr¢v at skrive til Rudk¢bing lokalhistoriske Arkiv via adressen:
j...@rudkom.dk

--
Mvh. Leif - le...@nightcall.dk

Tom Stryhn Sr.

Der var en del fra Ærø som emigreret til Australien på denne tid

Med venlig hilsen

Tom Stryhn Sr.
str...@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 12.10.2002

Bent Fleron

"Leif Thor Olsen" <Leif_Th...@nightcall.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var.

> Pr¢v at skrive til Rudk¢bing lokalhistoriske Arkiv via adressen:

Hej Leif.
Jeg føler mig faktisk lidt fjollet over at svare på dit indlæg her når
vi alligevel mødes en gang imellem ;-))
især da jeg ikke tør sige om det var mere udbredt på Langeland end andre
steder i landet, men et eller andet sted står det skrevet at dobbelte
efternavne var provinsens protest mod loven om efternavne der skulle
føres tilbage til navnelovens vedtagelse i begyndelsen af
18-hundredetallet kontra skikken om patronymer. Derfor slog de dobbelte
efternavne igennem omkring midten af århundredet.
Jeg mener det var generelt for hele landet (læs provinsen).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"I Australien har de mange får og boomeranger. Hvis boomerangen ikke

Flemming Svenningsen

"Lars Jørgen Helbo" <la...@helbo.org> skrev i en meddelelse

Til Lars Jørgen Helbo

Tak for dit svar, men hvor er det lige jeg finder den FT-1845 som du
omtaler?

Mvh

Flemming Svenningsen

Lars Jørgen Helbo

Anders B. Christophersen

Bent Fleron skrev i meddelelsen
<3dab1c69$0$79617$edfa...@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]

>efternavne igennem omkring midten af århundredet.
>Jeg mener det var generelt for hele landet (læs provinsen).

Jo, men læg mærke til at Rasmus Jensen Rasmussen må være født før
dåbsforordningen af 1828.
Jeg kan kun give Leif Thor Olsen ret i, at der er mange dobbelte efternavne
på Langeland også i 1700 tallet og det tidlige 1800 tal.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Bent Fleron

"Anders B. Christophersen" <a...@frederiksberg.mail.telia.com> skrev i en
meddelelse news:3dac546d$0$804$d40e...@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
efternavne
> på Langeland også i 1700 tallet og det tidlige 1800 tal.

Leif farer ikke med løs sludder, så der skal nok være noget om snakken
vedr. Langeland ;-) , rent bortset fra at fødsler i slutningen af
1700-tallet godt kan få indflydelse på navn ved død frem til midten af
1800-tallet ved overgang mellem patronym og slægtsnavn, ellers kan jeg
ikke rigtig se fornuften med dobbelte efternavne.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"En salme er en meget kedelig sang med en meget dårlig melodi."

Krabsen

Hvoffor nu blande fornuft ind i billedet ;-)

Jeg har et sen-navn, der er brugt som 'slægtsnavn' fra 1737.

Resultatet er, at navnelinierne bliver

Laurids Krabsen 1740 ---> Niels Larsen Krabsen 1786 ---> Niels
Nielsen Krabsen 1816 ----> Marie Nielsdatter Krabsen 1847 / Niels
Nielsen Krabsen 1853

Laurids Krabsen 1740 ---> Anders Nielsen Krabsen 1818 --->
Peder Andersen Krabsen 1861 (døbt P.A. - ca. 1918 navnebevis på P.A.K)

Så det sker osse i Himmerland..

mvh
Krabsen

"Bent Fleron" <bentN...@fleron.dk> skrev i en meddelelse

Lars Jørgen Helbo

On Tue, 15 Oct 2002 19:46:04 +0200, "Anders B. Christophersen"
<a...@frederiksberg.mail.telia.com> wrote:

> [...]
>Jeg kan kun give Leif Thor Olsen ret i, at der er mange dobbelte efternavne
>på Langeland også i 1700 tallet og det tidlige 1800 tal.

Hvilket måske kunne skyldes de nære forbindelser til Slesvig gennem
grevskabet?

Det mindede mig om en anden søgemulighed. I den tidlige
udvandringsperiode mener jeg at relativt mange udvandrere til
Australien rejste via Hamburg, og dernede kunne der måske være
protokoller, der går langt nok tilbage til at hjælpe med denne sag.

http://www.hamburg.de/fhh/behoerden/staatsarchiv/link_to_your_roots/index.htm

Bent Fleron

"Krabsen" <ne...@krabsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
P.A.K)

> Så det sker osse i Himmerland..
>
> Hvoffor nu blande fornuft ind i billedet ;-)
Joh, i henhold til min mening er der tilsyneladende stadig fornuft.
Krabsen er et slægtsnavn, hvor man har indskudt med et patronym. Det har
jeg også i forbindelse med mit slægtsnavn. Min forfader, Barnabé Fleron,
født 1734 havde 6 børn hvoraf den yngste hed Jean Joseph Fleron, men på
hans gravsten i Hellebæk og i kirkebogen ved hans død står der Joseph
Barnabé Fleron.
Det ville være et noget forvirrende faderskab hvis man brugte to
patronymer ;-))

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Det er hårdt at være skilt, men ikke så hårdt som at være dyretæmmer.

Krabsen

Stort set enig - Krabsen er bare et eksempel på et patronym, der på een
generation er blevet til et 'slægtsnavn'.

Nævnte Laurids Krabsen 1740 er nemlig søn af Krab Nielsen ( og så går
kirkebogen desværre ikke længere tilbage i Aarestrup - jeg ville ellers
gerne vide, hvad Krab's far hed!)

Og jeg indrømmer, at det tilsvarende nok ikke ville være sket ske, hvis
navnet var Jensen, Rasmussen e.lign..

> "Krabsen" <ne...@krabsen.dk> skrev i en meddelelse

> Niels..

mia.f...@gmail.com

hej jeg hedder Mia Isabella Wedel Fleron, vi er nok i slægt. min far har også kontakt til dem fra Australien jeg er selv rigtig interesseret i at vide mere om mine forfædre, vi besøgte byen Fléron i Belgien og der var rigtige spændende oplevelser, blandt andet et slot kaldt De Fleron som vores tidligere forfæder i 1688 hed Thomas De Fleron.