Hvad betyder nedsat i åben grav?

Ulla Vitus Bering

Hej NG

Jeg har fundet en ane begravet i Bøstrup sogn, Langeland i 1738.

Der står følgende i kirkebogen
Den 24de May Nedsat Jacob Willumsen af Leyebølle i Aaben grav, Æt: 46 Aar.

Hvad betyder nedsat i åben grav?. Jeg har kigget kortene igennem et par år
før og et par år efter, og ved alle andre begravelser står der begravet.

Mange hilsner
Ulla
www.riisom-bering.dk

Kurt Hansen

Thu, 12 Feb 2004 17:41:20 +0100, skrev Ulla Vitus Bering:

> [...]
>før og et par år efter, og ved alle andre begravelser står der begravet.

Det betød faktisk at graven stod åben et stykke tid efter ceremonien
ef en eller anden årsag. Et eksempel hentet fra:
http://www.thistedmuseum.dk/historisk%20%C3%A5rbog/%C3%85rgang%201911/Lundbye,%20J%C3%B8rgen%20%20%20Peder%20Nielsen%20Mollerup%20%20%20En%20kriminalhistorie%20fra%201724%20%20%201911.PDF
Hvis din nyhedslæser splitter linket i flere linier, så følg dette:
http://makeashorterlink.com/?L26362367

"Dødsfaldet vakte stor Bestyrtelse. Ridefogden, som i Mollerups
Fraværelse skulde tage sig af Sagen, turde ikke lade foretage lovlig
Syn over den døde; han kaldte 4 af Godsets Bønder til og lod dem syne
ham; det var Peder Jenssen i Seiersbøll, Svend Andersen i Randrup,
Niels Lund og Niels Jenssen i Tygstrup. Synet blev da også derefter.
Ridefogden tog Lagenet til Side og knappede den dødes Skjorte op ved
Halsen og Håndledene! Mærkelig nok kunde han senere ikke erindre, om
Mændene så Niels Poulsen på Ryggen; og det var jo slemt; thi man
fortalte, at hans Ryg var bleven knækket under Fængslingen. Ligsynet
var i hvert Fald ikke Provst Goische tilpas; han nægtede rent ud at
kaste Jord på den afdøde inden foregående Syn og Dom efter Ritualen.

Kisten blev så hensat i åben Grav på Kirkegården, og således stod den
fra 17de til 23de April ved Solens Nedgang. Den Dag vendte Mollerup
tilbage fra Snapstinget; og på hans Befaling blev så Graven tilkastet
af Staldkarl Jens Terchelsen, Ladekarlene Peder og Mads samt Peder
Røgter".

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Jean Seeberg

Det må betyde at han er sat ned i hullet men der er ikke foretaget
jordpåkastelse, den samme dag !.
Jeg ved ikke om det kun forekommer under særlige omstændigheder, mord m.m.

http://www.lokalarkiver.dk/vinderup/arkivnyt/01-1/a-nyt-01_1.htm

så jeg denne tekst:
Korntyveriet på Rydhave

I Sahl kirkebog 1771 findes to indførelser, der omhandler nogle dramatiske
begivenheder, der skete det år, dels på Rydhave, dels i det nærliggende
Bjert i Sahl sogn.

Her gengives provst Friisenbergs tilføjelse i kirkebogen 1771 under døde i
Sahl sogn, nr.8:

Jens Conradsen, en gaardmand af Bjert By, som var bleven skudt af Fogeden
Liebmann paa Rydhauge i det ene Ben, ved sit Tyveri uden for Kornloftet,
hvoraf han omsider døde, blev nedsat i aaben grav Dom. 3. p. Tri., og efter
10 dages forløb paa Hr. amtmand Albertins resulotion kastet muld paa, han
var ungefær 40 aar gl.

Dernæst tilføjelse under nr. 13 samme år:

Anders Højgaard af Bjert, som i urolige og fortvivlede tanker, skød sig
selv ihjel i sin Smedie, hvor han stod Lig i 14 dage, indtil han efter
Amtmandens resolution blev dog kastet Muld paa den 15. Nov. Han havde været
i sin Tid en meget klog og forstandig Mand, men tillige hengiven til Eder og
Bander, Overmod og Paastaaenhed, havde en god bogstavelig Kundskab i
Skriften, men levede ikke derefter, hvorover han ventelig justo dei Judico
(ved Guds retfærdige dom) fik saa slet et endeligt. Havde og nogen tid
tilforn gjort Lovens Ed i en sag, hans Søn angaaende, som var greben for
Tyveri på Rydhauge. Hvilket var tildels Aarsag i hans urolige Tanker, fordi
han, saavidt man slutter, havde svoret falskeligen.

Se uddraget fra kirkebogen.
26kB
Hilsen Jean

"Ulla Vitus Bering" <riisom...@12move.dk> skrev i en meddelelse

Ulla Vitus Bering

Hej Kurt og Jean

Tusind tak for jeres hurtige svar. Jeg havde slet ingen idé om, hvad det
kunne betyde.
Det var spændende læsning på begge jeres links. Jeg må se om, jeg kan finde
noget mere om det, næste gang jeg kommer på arkiv.

Hvis der nu er tale om en forbrydelse, går jeg ud fra, at jeg skal lede i
nogle retsprotokoller, er det korrekt?

Tak igen

Mange hilsner
Ulla

Arne Feldborg

Kurt Hansen <ku...@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Thu, 12 Feb 2004 18:02:54
+0100

>Det betød faktisk at graven stod åben et stykke tid efter ceremonien
>ef en eller anden årsag. Et eksempel hentet fra:

Udover de tilfælde hvor der endnu ikke var givet tilladelse til at dække
graven (ofte pga. en forbrydelse eller mistanke derom) har begrebet så
ikke også været bugt om bisættelser der fakstisk skete i en åben grav.?

Jeg tænker her på begravelser i gravkamre eller sarkofager i selve
kirken, eller i tilfælde hvor kisten efter højtideligheden blev ført til
en anden kirke for at blive nedsat dér.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Ole Munk

"Arne Feldborg" <feld...@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kirken, eller i tilfælde hvor kisten efter højtideligheden blev ført til
> en anden kirke for at blive nedsat dér.?

Jeg kan selvfølgelig ikke afvise ovenstående brug af begrebet "nedsat i åben
grav", men mit gæt er, at åben grav er ensbetydende med, at det skal dækkes
senere.

Om personer jeg formoder er begravet i sarkofager i selve kirken har jeg
set:
"Min datter NNNNN hensat den XX.XX.XXXX, alder 8 år"
her er det så åbenbart præstens egen datter, der har fået en fin begravelse.

mvh Ole
--
E-mail: o...@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Ulla Vitus Bering

Hej Kurt, Arne, Ole og Jean

Tak igen for jeres svar. Jeg har være på LAO idag for at undersøge det
nærmere. Der er tale om en forbrydelse, for i skiftet efter ham står der
en afsnit, der lyder sådan her:

Som udi afgangne Jacob Willumsens sag i Lejbølle contra De 4 Personer som
for manddrab imod hammen at skulle ????? forlængst ved Tingsretten er falden
dom og denne sag derved haver naaet sin Endskab siden.....

Jeg kunne desværre ikke finde selve dommen i Tingbøgerne.

Tusind tak igen for rigtig god hjælp.

Mange hilsner
Ulla

hennin...@yahoo.dk