Klude istf tøj, lad børn overgå i selvhjulpenhed

Bo Warming

Klude istf tøj, lad børn overgå i selvhjulpenhed
Kineserbørn og især japanerbørn overgår Vestens mht selvhjulpenhed.
Vedr pottetræning er det især i Kina klart, fordi børnehavebørn har
dragt med slids så de kan sætte sig på hug over plæne/latrinhul når de
skal småt/hhv stort. En forklædeagtig forsmæk og an bagsmæk gir
diskretion - forældre skal ikke frygte at nogen ser kønsorganer mens
der siddes på hug og besørges nødtørft
At kinesernes økonomi stormer frem, kan delvis skyldes samfundets
generelle selvhjælps-moral, som grundlægges tidligt.
Her et forslag til, over hele jorden, at overgå Fjernøst-eksemplet
vedr at TAGE TØJ PÅ.
Jeg har haft småbørn i hedebølge i min have og ladet dem kravle nøgne
i græsset og når de frøs, ville mor gerne påklæde dem moderigtigt og
smart og bekvemt, men jeg smed gerne en dynge klude, sammensyede
afghanske ræveskind, skjorter osv i forskellige størrelser, og barnet
ku kravle ind under tæppe eller dyne eller stikke hovedet gennem
hullet i en ponsjo og/eller barnet tager initiativ til at bede den
forhåndenværende voksne om at hjælpe i tøjet.
I en højere alder, hvor barnet får lommepenge, kan der på
børneinstitutionen være brugttøjsindsamling og man kan bytte hvad er
slidt og for småt til noget, der er tilpas, halv-nyt og smukkere. Og
evt betale en difference i slik eller penge
Rousseaus "Emile" bog har en sund ånd efter denne skabelon.
Vi er mange, der har leget med alskens kompromisser i denne retning -
og som aldrig ville tvinge et barn til at bære hvad det ikke ønsker,
endsige binde vindjakke uaftageligt på barnet
Selv bar jeg engang vanter med snor fra håndled til håndled, så de
ikke ku tabes, og jeg glædes ved, at de er forbudt hvor
klatreredskaber giver risiko for at sådant snorepjat let hænger
i.Friheden er det bedste guld, og da jeg i første klasse gik 1 km i
skole i bidende frostvind, ku jeg ha ønsket en elefanhhue, men mine
forældres sparsommelighed har betydet, at jeg få år senere aldrig frøs
i min ansigtshud. I år døde et barn af, at elefanthue hang i
børnehavens hulepåfund, så det kvaltes.