Lyd i pensonisttelefon

Kurt Hansen

Min kone og jeg har begge en Doro 5031 og bruger begge Lebara.

I fredags gik de i udu på samme tid. Vi kan ringe op og modtageren kan
høre os, men vi kan ikke høre ham/hende. Vi kan heller ikke ringe til
hinanden og ingen af os kan høre noget i den anden ende.

Vi kan sende og modtage SMS.

Jeg har lånt en telefon og har talt med Lebaras kundeservice, men de
oplyste at der ikke har været problemer med deres system.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Jeg har lånt en telefon og har talt med Lebaras kundeservice, men de
> oplyste at der ikke har været problemer med deres system.

Det er dog sært at to forskellige mobiler går i udu samtidig. Jeg
har svært ved at tro at det skulle være tilfældigt. Men jeg har
ikke rigtig noget godt råd ud over at prøve at skifte udbyder, og
det er jo en proces der tager flere uger.

I kunne evt. bestille et nyt abonnement (og nummer) hos en anden
udbyder og så sætte simkortet i en af mobilerne. Det vil vise om
det er mobilerne eller udbyderen der fejler.

Duka har et abonnement der koster 59 kr. om måneden (DukaTale
mini 5timer/5 Gb). Det er gratis de første to måneder - ingen
binding. Duka kører på Telias mobilnet.

* Se også næste afsnit!
Unotel er den billigste udbyder hvis man vil have en hvilende
aftale - 10 kr/md hvis man ikke bruger det. Det har jeg selv som
reserve. Unotel kører på TDC's mobilnet.
*

HOV! Nu har jeg tjekket Unotels hjemmeside, og der lader det til
at et hvilende abonnement nu koster 29 kr/md. Mig koster det kun
10 kr., men det er nok en gammel aftale der har fået lov at
fortsætte.

--
/Bertel

Kurt Hansen

Den 05/05/2020 kl. 10.12 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> ikke rigtig noget godt råd ud over at prøve at skifte udbyder, og
> det er jo en proces der tager flere uger.

Vi gjorde kort proces og købte to stk. Motorola E6 Plus. Vi har aldrig
haft smartphones, så nu skal vi lige lære at bruge dem.

Manualen fortæller kun hvordan man tager dækslet af og indsætter et
SIM-kort. Så må jeg jo se om jeg kan finde en brugsanvisning på dansk.

Kurt Hansen

- er fundet :-)

Jørgen Nielsen

Du må gerne melde tilbage om det hjælper med nye telfoner eller om
fejlen er et andet sted.

Det vil være interessant om et havlt år at høre om det er træls med en
smartphone eller om det bliver hvordan kunne du leve uden.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt Hansen

Det skal jeg nok, men der går nogle dage, da vi først skal modtage nye
SIM-kort fra Lebara.

Pico

Hvorfor kan I ikke bruge de gamle. Så vidt jeg ved bruger Dora simkort i
fuld størrelse, dem kan I da brække til så de passeer til mindre størrelser.

--
MVH
Pico

Bertel Lund Hansen

Pico skrev:

> Hvorfor kan I ikke bruge de gamle.

Har du lęst tråden? De vil tjekke om de gamle fejler noget.

--
/Bertel

Pico

Den 05-05-2020 kl. 17:05 skrev Bertel Lund Hansen:

> Har du læst tråden? De vil tjekke om de gamle fejler noget.

Det gør man da bedst ved at sætte simkortene, evt. kun det ene over i ny
telefon ? Hvis det så ikke virker er det sandsynligvis
simkortene/udbyderne der er problemer med og så kunne de have sparet et
par telefoner. Virker simkortene i de nye telefoner kan de spare
udgiften til nye simkort !

--
MVH
Pico

Bertel Lund Hansen

Pico skrev:

> Det gør man da bedst ved at sætte simkortene, evt. kun det ene over i ny
> telefon ?

Æh ja ... og det er lissom derfor de har købt nye telefoner.

Plus at de sikkert har været nysgerrige efter at prøve at have
smartphones.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

Hvis simkortene har nogle år på bagen er der ofte ikke mulighed for
Nano-SIM.

Jeg har med held klippet et par kort, men vist ikke noget der er
sikkert at gøre.

Kurt Hansen

Den 05/05/2020 kl. 18.37 skrev Jørgen Nielsen:

> Hvis simkortene har nogle år på bagen er der ofte ikke mulighed for
> Nano-SIM.
>
> Jeg har med held klippet et par kort, men vist ikke noget der er
> sikkert at gøre.

Nåeh pyt, I finder nok ud af det ;-)

Det er faktisk kun for min kones Doro vi skal have et nyt SIM-kort. Det
der var i hendes gamle telefon var klippet til.

No problem, nu får vi et nyt og så går alting vel i orden?

Michael Kjærsgård

> I fredags gik de i udu på samme tid. Vi kan ringe op og modtageren kan
> høre os, men vi kan ikke høre ham/hende. Vi kan heller ikke ringe til
> hinanden og ingen af os kan høre noget i den anden ende.

Det er næppe jeres telefoner det er galt med, når det sker for begge på
én gang (medmindre det da er den samme i begge ringer til "i den anden
ende" :))

Det er til gengæld relativt kendt fejl, hvis en 2G sendemast
konfigureres forkert hos TT-Netværkets driftspartner. Jeg vil gætte på
jeres gamle telefoner virker fint, hvis I tager dem med væk fra
lokalområdet (så I bliver dækket af en anden sendemast).

Lebara burde tage imod en sådan fejlmelding, og sende den videre i systemet.

--
Michael
Gratis web-/mailhotel - http://gratishotel.dk

Bertel Lund Hansen

Michael Kjærsgård skrev:

> Lebara burde tage imod en sådan fejlmelding, og sende den videre i systemet.

Hvilket mobilnet kører Lebara på?

--
/Bertel

Michael Kjærsgård

> Hvilket mobilnet kører Lebara på?

Lebara er serviceprovider hos Telenor, så de benytter Telenors
core-netværk, og TT-netværkets fælles radionetværk.

En (formodet) fejl som denne er på den fælles del, og vil berøre alle
2G-enheder i området som benytter Telenor eller Telia netværk.

P.S. - skulle Kurt holde til i området omkring Rødkærsbro, så er der
noget der siger mig problemet er løst tirsdag ved middagstid ;-)

Kurt Hansen

Den 07/05/2020 kl. 16.41 skrev Michael Kjærsgård:

> [...]
>
> P.S. - skulle Kurt holde til i området omkring Rødkærsbro, så er der
> noget der siger mig problemet er løst tirsdag ved middagstid ;-)

Æhhh, hvor har du det fra?

Hvis det er rigtigt, kunne vi jo have sparet os at købe nye telefoner :-(

Michael Kjærsgård

> Æhhh, hvor har du det fra?

Jeg arbejder ved Telenor, og havde det i flere år som en af mine
arbejdsopgaver blandt at rette en sådan type fejl. Siden er driften af
TT-netværket udliciteret til en tredjepart, og jeg har andre opgaver -
men har stadig adgang til ticket-systemet hvor en sådan type fejl
registreres. De opstår desværre stadig en god håndfuld gange om året, på
enkeltstående sendemaster.

> Hvis det er rigtigt, kunne vi jo have sparet os at købe nye telefoner :-(

Beklager at fejlen fik lov at stå på i flere dage :-(
Håber dog du bliver glad for den ekstra funktionalitet de nye telefoner
må have givet - og at du i givet fald kan nå at redde de gamle fra at
ryge på lossepladsen, så de kan tjene som reservetelefoner. Husk at
gemme de små stykker plastic du trykkede de nye SIM-kort ud af, så du
kan ændre størrelsen tilbage, hvis en dag du skulle få brug for at tage
de gamle telefoner i brug.

Husk også at sikre du har data med i dit abonnement, nu i skifter til
smartphones.

Jørgen Nielsen

onsdag, 06-05-2020, Kurt Hansen skrev:
> Det er faktisk kun for min kones Doro vi skal have et nyt SIM-kort. Det der
> var i hendes gamle telefon var klippet til.

Nu har Lebara jo hendes navn og adresse og nogle selskaber har
tidligere brugt at sende disse oplysninger til Oplysningen / 118.dk

Hvis hun ikke tidligere var at finde på oplysningen / 118.dk, har du så
cheket om hun er at finde i oplysningen nu.

Kurt Hansen

Den 10/05/2020 kl. 12.32 skrev Michael Kjærsgård:

> [...]
> enkeltstående sendemaster.

> Beklager at fejlen fik lov at stå på i flere dage :-(

Jeg gi'r ikke op så let. I går blev jeg så rasende på min nye
"smartphone" at jeg kylede den af fuld kraft ned i køkkenbordet. Den er
totalskadet, så jeg flyttede SIM-kortet over i den gamle Doro 5031. Den
meddeler dog at det kun er mulighed for nødopkald og Lebara's
kunderservice har meddelt, at når kortet virker i den nye telefon, men
ikke i den gamle, så er det er hardware problem og det kan de ikke
hjælpe med.

Doro's support skrev:
*Det lyder som om SIM kortet ikke passer til din Doro telefon.

"kun nødopkald" kommer frem, hvis telefonen ikke kan godkende SIM kortet.
Doro 5031 er en 2G telefon, jeg kan forstille mig, at dit SIM Kort måske
er kun til 3G eller 4G.*

Jeg har nu skrevet til Lebaras kundeservice, at så må de sende mig er
kort der understøtter 2G, men har endnu ikke fået svar.

Jørgen Nielsen

Du har vel knækket et lille stykke af SIM-kortet da du satte det i
Motorolaen (en lille ramme om hele kortet).
Har du husket at sætte det på igen inde du satte SIM-kortet i Doroen.

Kurt Hansen

Øv, øv, øv. Først i dag prøvede jeg at køre lidt væk fra adressen. Efter
et par kilometer var der signal.

Den ene Doro efterlod vi i Elgiganten og den er for længst gået tabt.
Den anden har jeg endnu.

Nu ærgrer jeg mig gul og grøn over at vi ikke testede det og købte nye
telefoner :-(

Jørgen Nielsen

lørdag, 11-07-2020, Kurt Hansen skrev:

> Øv, øv, øv. Først i dag prøvede jeg at køre lidt væk fra adressen. Efter
> et par kilometer var der signal.

Hvis du taster din adresse i mastedatabasen kan du se hvor nærmeste TT
mast er. Det kræver en smule tålmodighed.
<https://mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx>

> Den ene Doro efterlod vi i Elgiganten og den er for længst gået tabt.
> Den anden har jeg endnu.
>
> Nu ærgrer jeg mig gul og grøn over at vi ikke testede det og købte nye
> telefoner :-(

Jeg har undret mig over at du som Aple bruger ikke købte iPhone som kan
arbejde sammen med iPad og indstillingerne er næsten som iPad og noget
mere overskuelig end Android.

Kurt Hansen

Den 11/07/2020 kl. 19.58 skrev Jørgen Nielsen:

> Hvis du taster din adresse i mastedatabasen kan du se hvor nærmeste TT
> mast er. Det kræver en smule tålmodighed.
> <https://mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx>
Jeg ligger åbenbart i et hul med relativ lang afstand til nærmeste mast
(se https://danacord.dk/master.jpg).

> Jeg har undret mig over at du som Aple bruger ikke købte iPhone som kan
> arbejde sammen med iPad og indstillingerne er næsten som iPad og noget
> mere overskuelig end Android.

Opgaven var udelukkende at få erstatninger for vore gamle
pensionisttelefoner. 90% af det som både Android og IOS indeholder, har
vi ingen brug for. Vi skal bare kunne ringe og SMS'e. At vi valgte
smartphones var fordi vi gerne ville have kamera i mobilen.

Jørgen Nielsen

søndag, 12-07-2020, Kurt Hansen skrev:

> Jeg ligger åbenbart i et hul med relativ lang afstand til nærmeste mast
> (se https://danacord.dk/master.jpg).

Hvis du har boet der i længere tid og de har virket, må der være noget
andet galt.

Hvis jeg har ramt rigtigt har du 2875 meter til nærmeste TT mast samt
3662 og 4313 til de næste.

Hvis din kones Motorola virker på hjem adressen kan du jo lige prøve at
se hvilket signal den kører på (G4?).

Din Doro kan vist kun bruge G2 og G3, men vær opmærksom på at Telenor
lukker for 3G i 2021.
<https://www.telenor.dk/kundeservice/farvel-3g/>

Telenor understøtter WiFi-caling, men jeg kan ikke se om Lebara
understøtter det. Det kan måske være værd at være opmærksom på.
<https://www.telenor.dk/shop/landingpage/mobil/wifi-opkald/>

> [...]
> vi ingen brug for. Vi skal bare kunne ringe og SMS'e. At vi valgte
> smartphones var fordi vi gerne ville have kamera i mobilen.

Doro har også kamera, men dem jeg har oplevet har en meget dårlig
billedkvalitet. Doro 8040 er den nyeste jeg har set biller fra.

Doro smartfones styresystem er blot en skal der er lagt oven på
Android, så når der skal pilles i indstillinger er det stadig Android.

Kurt Hansen

Den 12/07/2020 kl. 11.06 skrev Jørgen Nielsen:

> Hvis du har boet der i længere tid og de har virket, må der være noget
> andet galt.

De virkede indtil 1. maj.

> Hvis jeg har ramt rigtigt har du 2875 meter til nærmeste TT mast samt
> 3662 og 4313 til de næste.
>
> Hvis din kones Motorola virker på hjem adressen kan du jo lige prøve at
> se hvilket signal den kører på (G4?).

Æhhh, hvor ser jeg det?

> Din Doro kan vist kun bruge G2 og G3, men vær opmærksom på at Telenor
> lukker for 3G i 2021.
> <https://www.telenor.dk/kundeservice/farvel-3g/>

Den kører, mig bekendt) på 2G, men så har jeg vel frem til april '21,
hvis det lykkes mig at få den i gang igen.

Skal jeg forstå det sådan, at Telenor lukkede for 2G pr. 1. maj?

> Telenor understøtter WiFi-caling, men jeg kan ikke se om Lebara
> understøtter det. Det kan måske være værd at være opmærksom på.
> <https://www.telenor.dk/shop/landingpage/mobil/wifi-opkald/>

Jeg tager meget sjældent telefonen med ud af huset og den ligger som
regel på køkkenbordet, så hvis Lebara understøtter det, vil det da være
en mulighed.

Kurt Hansen

Den 06/05/2020 kl. 19.36 skrev Michael Kjærsgård:
Jeg har fået følgende svar fra Lebara:

"Vi har talt med Telenor, og der er desværre intet at gøre.
Dette er sket i forbindelse med, at de er i gang med at udfase 2G.

Vi beklager meget, men 2G er desværre på vej til at blive udfaset, og
det er der intet, som vi kan gøre ved det".

Jørgen Nielsen

mandag, 13-07-2020, Kurt Hansen skrev:

> De virkede indtil 1. maj.

Sjovt tidspunkt, og det at begge telefoner holdt op med at virke viser
vel bare at Michael er på sporet af årsagen.

> Æhhh, hvor ser jeg det?

På de fleste mobiler vises et symbol eller tekst i toppen af skærmen.
På min står der lige nu 4G+.

> Den kører, mig bekendt) på 2G, men så har jeg vel frem til april '21,
> hvis det lykkes mig at få den i gang igen.
>
> Skal jeg forstå det sådan, at Telenor lukkede for 2G pr. 1. maj?

Nej... Det er 3G der lukker. Jeg har ingen steder set at 2G lukker, men
det er vist sket i andre lande.

Så vidt jeg har forstået rækker 2G meget længere end 3G.

I brugsanvisningen side 34 står der noget om
Status
Rul i listen Status for at få flere oplysninger om ikonerne, der vises
øverst på skærmen. Ikonerne, der vises øverst i displayet, varierer
afhængigt
af telefonens status.
1. Tryk på Menu Mere Status.
2. Brug eller til at bladre igennem listen.
3. Tryk på Tilbage for at vende tilbage til standbytilstand

Det vil være interessant at vide om det er 2G eller 3G den får
forbindelse til når du er ude at køre.

> Jeg tager meget sjældent telefonen med ud af huset og den ligger som
> regel på køkkenbordet, så hvis Lebara understøtter det, vil det da være
> en mulighed.

Hvis du har læst linket ville du vide at det kræver en telefon der
understøtter WiFi-calling og det er jeg ret sikker på at din Doro ikke
gør.

Jørgen Nielsen

mandag, 13-07-2020, Kurt Hansen skrev:
Det lyder underligt når Telenord skriver

Bliver ældre mobiler ubrugelige?
Nej, du vil fortsat kunne ringe med en 3G-telefon, men samtalen vil gå
over på det gamle 2G-netværk. Her kan det tage lidt længere tid, fra du
trykker på ring, til den faktisk begynder at ringe. Efter nedlukning
vil du heller ikke kunne bruge data med en mobil, som kun understøtter
3G.
<https://www.telenor.dk/kundeservice/farvel-3g/>

Michael Kjærsgård

> Jeg har fået følgende svar fra Lebara:
>
> "Vi har talt med Telenor, og der er desværre intet at gøre.
> Dette er sket i forbindelse med, at de er i gang med at udfase 2G.

Det lyder altså desværre lidt som en sang fra de varme lande du har fået..
Som Jørgen også skriver, så er det 3G der står først for at blive lukket
ned - lukning af 2G er endnu ikke på tapetet, og der er ikke taget 2G
antenner ned i dit område.
Jeg mener (ikke 100% sikker dog) ikke at Doro 5031 bruger 3G.

Problemerne du oplevede i maj kontra nu, er også lidt forskellige.

-I maj havde du forbindelse til sendemasten, men en konfigurationsfejl
på centralen gjorde at der var envejstale.

-Det nye problem er at du tilsyneladende slet ikke længere har
forbindelse til masten

Baseret på problemet du oplevede i maj, må du dengang have haft
forbindelse til (2G) antennen på skorstenen ved Fjernvarmeværket i
Rødkjærsbro (da det var den der var berørt af problemet), og det er da
også den mest logiske til at dække markeringen på dit kort fra
mastedatabasen.

Der er ikke umiddelbart nogle kendte problemer med den i øjeblikket, som
kan forklare hvorfor du ikke har signal. Som du selv er inde på ligger
du måske i udkanten af hvor den leverer god dækning indendørs, men som
Jørgen også skriver - det har jo virket.

Mulige årsager kan således være noget i stil med:

-Der er sket et eller andet med Doro'en så antennen i den ikke længere
sender/modtager så godt som den skal

-Der er sket noget med antennen på fjernvarmeskorstenen, f.eks. at
vinden på et tidspunkt har rusket et beslag ud i et yderpunkt så den
peger mere "ned i jorden" end den skal, og dermed dækker kortere end den
skal.
Et sådant "utilsigtet justering" af antennebeslaget vil ikke
nødvendigvis give en alarm i netværksovervågningen, men vil ofte kunne
ses ved at der er færre end normalt der benytter den pågældende antenne.
Det er der ikke noget der direkte tyder på (jeg har checket) - men i
dette tilfælde KAN det dog snyde, da der dels ikke er mange brugere på
denne 2G antenne i forvejen, og dels er antallet af talte minutter i år
meget abnormalt pga. coronasituationen, så helt overordnet afviger
trafikprofilen fra normalen

-Et eller andet er sket mellem dig og sendemasten - nogen har bygget en
kæmpe silo, eller læbæltet af træer er vokset fuldstændig i stok på få
måneder (nok næppe så sandsynligt, men ikke desto mindre...)

I et forsøg på at indsnævre problemet kan du evt. forsøge

-Indstille din Motorola midlertidigt til kun at bruge 2G-netværket. Jeg
vil tro det gøres under Netværk og Internet >> Mobilnetværk >> Avanceret
(eller "Mere") >> Foretrukket Netværkstype >> Sæt på 2G.
Hvis Motorolaen herefter stadig har signal, så tyder det på at Doroen er
problemet.
Sæt foretrukket netværkstype tilbage på 4G efter endt test

-Virker Doroen evt. udendørs på din adresse? Elller hvor tæt skal du på
skorstenen på fjernvarmeværket (Brandstrupvej) før du får signal?

Michael Kjærsgård

On 12/07/2020 11.06, Jørgen Nielsen wrote:
> Telenor understøtter WiFi-caling, men jeg kan ikke se om Lebara
> understøtter det. Det kan måske være værd at være opmærksom på.
> <https://www.telenor.dk/shop/landingpage/mobil/wifi-opkald/>

Det gør de - men det hjælper nok ikke så meget her. Som du også skriver
i en anden post understøttes det ikke på den gamle Doro, og som jeg
forstår det så har den nye Motorola (i hvert fald den overlevende :))
fint nok signal på adressen.

Kurt Hansen

Den 14/07/2020 kl. 22.38 skrev Michael Kjærsgård:

Allerførst mange tak for dit forsøg på at hjælpe. Jeg har haft
korrespondance med både Lebara og Telenor, men som du også skriver, har
jeg fået en sang fra de varme lande.

> [...]
> antenner ned i dit område.
> Jeg mener (ikke 100% sikker dog) ikke at Doro 5031 bruger 3G.

En lille præcisering: Det er en Doro 5030.

> -Det nye problem er at du tilsyneladende slet ikke længere har
> forbindelse til masten

Jeg har kigget på indstillinger for Doro'en. Under "Netværk" er der 3
punkter:
- Søg ny
- Vælg netværk
- Vælg tilstand

I køkkenet (og det er her jeg hele tiden har prøvet) melder den
"Ufuldendt" når jeg vælger "Søg ny", men hvis jeg går ind på mit kontor,
som er 5 meter væk, så fanger den "TDC Mobil" med et fuldt stop ikon OG
en der hedder "23866". Den vælger jeg så og nu er der en ganske svag
forbindelse, men det svinder af og til, så den siger "Kun nødopkald".

Jeg har prøvet at stille Motorola'en om til 2G og det går tilsyneladende
fint.

I min korrespondance med Telenor har jeg bragt citater fra dit tidligere
svar, men har naturligvis ikke nævnt dit navn.

Hvad gøre jeg nu? Er der stadigvæk håb om at Doro'en kan komme til at
køre? Jeg har i øjeblikket usædvanligt mange opkald med familien på
grund af min mors sygdom.

Kurt Hansen

Den 15/07/2020 kl. 08.20 skrev Kurt Hansen:
> [...]
>
> Allerførst mange tak for dit forsøg på at hjælpe. Jeg har haft
> korrespondance med både Lebara og Telenor, men som du også skriver, har

Ha!!! Da jeg swappede over i mit mailprogram var der en ny mail fra
Telenor En der hedder Lucas). Han beklager meget og vil gerne forsøge at
løse problemet :-)

Jørgen Nielsen

onsdag, 15-07-2020, Kurt Hansen skrev:
> Jeg har prøvet at stille Motorola'en om til 2G og det går tilsyneladende
> fint.

Står der "Foretrukken netværkstype".
Det opfatter jeg som at hvis der ikke er 2G vælger den bare en anden
mulighed.
Så tjek lig i toppen af telefonen hvilket signal den reelt bruger. Det
en trekant med spidsen opad og så må der stå et eller andet ved
trekanten.

Michael Kjærsgård

> Jeg har kigget på indstillinger for Doro'en. Under "Netværk" er der 3
> punkter:
> - Søg ny
> - Vælg netværk
> - Vælg tilstand

Hvad kan du under "Vælg tilstand"? Kan du vælge en der som hedder 3G/2G
så prøv det

> [...]
> en der hedder "23866". Den vælger jeg så og nu er der en ganske svag
> forbindelse, men det svinder af og til, så den siger "Kun nødopkald".

23866 er TT-netværket (Telenor/Telia) så det er den du skal bruge

> Jeg har prøvet at stille Motorola'en om til 2G og det går tilsyneladende
> fint.

Hvis Motorolaen virker fint på 2G, så er signalet til stede på din
adresse, så er der nok desværre noget der tyder på at det denne gang er
Doroen der er problemet - og så er jeg bange for der ikke er så meget at
gøre

Bertel Lund Hansen

Michael Kjærsgård skrev:

> [...]
> adresse, så er der nok desværre noget der tyder på at det denne gang er
> Doroen der er problemet - og så er jeg bange for der ikke er så meget at

Den positive side af den situation er at så er købet af
Motorolaen ikke overflødigt.

--
/Bertel

Kurt Hansen

Problemet er at jeg har smadret Motorolaen i raseri og at det vil koste
lige så meget som en ny at få sat nyt glas i :-(

Kurt Hansen

Den 15/07/2020 kl. 16.16 skrev Michael Kjærsgård:

> [...]
> adresse, så er der nok desværre noget der tyder på at det denne gang er
> Doroen der er problemet - og så er jeg bange for der ikke er så meget at

Jow, men det er bare påfaldende at begge Doro 5030 holdt op med at virke
i samme sekund den 1. maj 2020. Det er vel ikke et problem med
telefonerne, hvilket Doro's support da også benægter.

Michael Kjærsgård

On 16/07/2020 12.34, Kurt Hansen wrote:
> Jow, men det er bare påfaldende at begge Doro 5030 holdt op med at virke
> i samme sekund den 1. maj 2020.

Det er 2 forskellige scenarier/fejl.

I starten af maj havde begge dine telefoner forbindelse til 2G
sendemasten. Der var en fejl på 2G centralen som gjorde at der var
envejstale, det er vi helt enige om.

Nu har du 1 telefon som ikke har forbindelse til 2G sendemasten - og 1
telefon (Motorolaen) som sagtens kan bruge 2G sendemasten.
Derfor peger indicierne nu på den tilbageværende Doro

> Det er vel ikke et problem med
> telefonerne, hvilket Doro's support da også benægter.

Det er svære forudsætninger at vurdere remote hvorvidt en telefon er
defekt eller ej, der er næsten kun test og udelukkelsesmetode der kan hjælpe

Kurt Hansen

Vi har abonnement hos Lebara, som bruger Telenors netværk, men ingen af
dem vil forholde sig til problemet, så jeg er blevet kastebold; jeg
bliver afvist begge steder. Hos Telenor fordi jeg ikke er kunde hos dem!

Man kan anskue det på to måder:

- Det er Lebaras problem at få mig op at køre igen. Hvad der rent
teknisk er grundlaget for deres abonnement, er mig uvedkommende.

- Det er Telenors problem, da det er deres sendemaster.

Hvis jeg kører halvvejs til Rødkærsbro (ca. 3 km. i fugleflugt), så er
der fuldt signal. Jamen så MÅ der da være et teknisk problem hos
Telenor? Det er (set med mine briller) altså Telenors ansvar at rette
fejlen, men hvordan det er skruet sammen rent juridisk, skal jeg ikke
kunne udtale mig om.

Jeg går ud fra at jeg er korrekt oplyst i denne gruppe: at det er 3G der
er under udfasning, mens 2G vil fortsætte til april 2021?

Jørgen Nielsen

lørdag, 18-07-2020, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> teknisk er grundlaget for deres abonnement, er mig uvedkommende.
>
> - Det er Telenors problem, da det er deres sendemaster.

I sidste ende er det jo dig der er sorteper og mangler telefoni.

Har du checket hvilket netværk Motorolaen _viser_ den kører på.

> Hvis jeg kører halvvejs til Rødkærsbro (ca. 3 km. i fugleflugt), så er
> der fuldt signal. Jamen så MÅ der da være et teknisk problem hos
> Telenor?

Måske... det har jeg ikke nok viden om, eller om det kan være et
problem hos Lebara.

> [...]
>
> Jeg går ud fra at jeg er korrekt oplyst i denne gruppe: at det er 3G der
> er under udfasning, mens 2G vil fortsætte til april 2021?

Der er vist noget du har byttet lidt rundt på.

Hvis du læser om det hos Telenor er det vel svært at få det mere
pålideligt.

Kurt Hansen

Den 18/07/2020 kl. 14.19 skrev Jørgen Nielsen:

> Der er vist noget du har byttet lidt rundt på.
>
> Hvis du læser om det hos Telenor er det vel svært at få det mere
> pålideligt.

Jeg kan ikke lige finde det på Telenors hjemmeside, men her er en
artikel i "Ingeniøren":
https://ing.dk/artikel/3g-nettet-paa-vej-graven-maskinerne-holder-2g-live-222720

Jørgen Nielsen

Jamen så får du da lige linket igen
<https://www.telenor.dk/kundeservice/farvel-3g/>

Bertel Lund Hansen

Jørgen Nielsen skrev:

> Der er vist noget du har byttet lidt rundt på.

> Hvis du læser om det hos Telenor er det vel svært at få det mere
> pålideligt.

Og der står det samme som Kurt siger.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

Der kan jeg ikke lige finde, at 2G lukker til april 2021.

Bertel Lund Hansen

Jørgen Nielsen skrev:

> Der kan jeg ikke lige finde, at 2G lukker til april 2021.

Undskyld, jeg rodede. 3G lukker i 2021, og 2G fortsætter.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

søndag, 19-07-2020, Bertel Lund Hansen skrev:
Enig.

Michael Kjærsgård

> Måske... det har jeg ikke nok viden om, eller om det kan være et
> problem hos Lebara.

Et problem som det beskrevne, hvor en telefon viser manglende 2G-dækning
i et område, men virker i et andet, vil ikke være et problem der teknisk
ligger hos Lebara.
(For andre scenarier hvor telefonen viser dækning, men alligevel ikke
kan foretage opkald eller bruge data vil problemet kunne ligge flere
steder, herunder evt. hos Lebara)

Kurt har imidlertid kun et kundeforhold hos Lebara - og det er derfor
hos dem og kun hos dem han skal rette henvendelse. Det er ikke
anderledes end de fleste andre forbrugerkøb, man retter henvendelse hvor
man har handlet, og ikke til leverandørens leverandør.

Kurt: Dette ændrer dog stadigvæk ikke på, at hvis du er sikker på at du
har haft stillet Motorolaen på 2G, og den har virket på 2G - så ér
2G-dækningen jo til stede på din adresse.
Har du ikke evt. en nabo du snakker med, hvor du kan søge en 3rd
opinion? Hvis de har et abonnement hos
Telia/Callme/Telenor/CBB/Lebara/OK Mobil eller en af de andre der bruger
TT-netværket, så få dem til at teste om deres mobil virker på 2G eller ej.