Mobil mystik

Pettersen,Roald

Min sms ryger først afsted og der vises efter lidt tid en sur smiley. Så
videresender jeg til samme nummer og efter lidt tid komme et hak for ok.
Det er ikke et stort problem, men hvor kan fejlen ligge? Hver gang jeg
sender en sms til dette ene kontakt afvises den. Men så videresender jeg
den samme sms til samme nummer igen, og så går den igennem, men jeg må
taste alle cifre igen med 00 istedet for +. Jeg kan ikke bare vælge samme
kontakt eller have samme kontakt oprettet både med hhv. + og 00 først.
Problemet ligger også i at jeg ikke har adgang til mobilen der modtager.
Jeg har lige konstateret at første sms også går igennem hvis jeg taster
nummeret med 00 først, men det er lidt bøvlet at jeg må forlade samtalen.

Mobilen der sender er en gammel Sony LT25i og modtageren er en Samsung.
Sonyen der sender er stillet til at bede om bekræftelse på at sms-en er
modtaget, men Samsungen er måske stillet til ikke at sende en bekræftelse,
så derfor afviser den i første omgang, men hvorfor ikke altid og hver gang?
Jeg har rodet meget med indstillingerne på Sonyen uden held. Det er så vidt
jeg ved kun denne ene sms fra Sonyen til Samsungen der har det problem.
Ingen problemer den anden vej eller mellem andre mobiltelefoner.

Det er muligt problemet aldrig opklares, og det er kun en mindre irritation
i det store billede men meget mystisk. Og det er en anden mystik der også
får mig til at spørge her, for jeg har selfølgelig spurgt andre steder, men
så længe jeg ikke har adgang til Samsungen er det svært at gøre noget.

Den anden mystik har jeg mere styr på. Det er et 2G GSM-modul tilknyttet en
alarm så alarmen kan ringe selv om strømmen går, da der er batteri i GSMen.
Jeg har også en telefon på GSMen, men hvis man ringer til den fra en mobil
og mobilen lægger på eller mister kontakten, så kan mobilen ikke ringe op.
Jeg kan i GSM-telefonen høre at der tastes på mobilen, så der er forbindelse.
Jeg kan dog ikke høre anden lyd fra mobilen altså ikke tale eller anden støj.
Jeg har prøvet flere mobiler og alle bliver blokeret indtil GSMen lægger på.
Det mystiske er at det jo ikke er noget jeg oplever mellem mobiler ellers.

Bertel Lund Hansen

Pettersen,Roald skrev:

> Min sms ryger først afsted og der vises efter lidt tid en sur smiley. Så
> videresender jeg til samme nummer og efter lidt tid komme et hak for ok.
> Det er ikke et stort problem, men hvor kan fejlen ligge?

Jeg kan ikke hjælpe dig synderligt, men jeg vil tilbyde at du kan
prøve at sms'e til min Samsung for at se om problemet også findes
der. Nummeret er 61 70 32 41.

Selv har jeg kun kontakter uden +45 i min liste. Der var vist
engang et eller andet med at den ellers regner det for to
forskellige numre (med og uden +45).

> Mobilen der sender er en gammel Sony LT25i og modtageren er en Samsung.
> Sonyen der sender er stillet til at bede om bekræftelse på at sms-en er
> modtaget,

Du kan prøve at slå det fra og se om det gør en forskel. Jeg
sætter altid mine systemer til aldrig at reagere på et ønske om
bekræftelse.

--
/Bertel

Pettersen,Roald

Tak Bertel, for de gode forslag og tilbuddet, det skal efterprøves aften.

Michael Kjærsgård

> Jeg har lige konstateret at første sms også går igennem hvis jeg taster
> nummeret med 00 først, men det er lidt bøvlet at jeg må forlade samtalen.

Den logiske slutning, er at mobilen sender noget andet end + til
netværket. Prøv at slette SMS-tråden, slette kontakten helt fra
telefonbogen, og så oprette påny.
Er det et udenlandsk modtagernummer? Ellers kan du helt undlade både 00 og +

> [...]
> så derfor afviser den i første omgang, men hvorfor ikke altid og hver gang?

Man kan ikke indstille en almindelig mobiltelefon til at undlade at
bekræfte til netværket når en SMS er modtaget. Hvis telefonen ved en
fejl ikke bekræfter SMS er modtaget, så vil udbyderens SMS-central
forsøge at levere den samme SMS igen og igen - og siden du ikke nævner
noget om at SMS modtages mange gange på Samsungen, så må vi antage at
den melder tilbage som den skal.
Selve bekræftelsen tilbage til afsenderen, står SMS-centralen for.

> [...]
> Det mystiske er at det jo ikke er noget jeg oplever mellem mobiler ellers.

Det lyder ekstremt mystisk, det har jeg ikke nogen god forklaring på kun
ud fra beskrivelsen.
Hvilket teleselskab benyttes der?

--
Michael