Strømforbrug for en smartphone

Kurt Hansen

Vi har i kådhed købt to smartphones (Motorola E6 Plus) som kører på
Android. Vore pensionisttelefoner (Doro 5031) holdt op med at virke.

Rationalet var at vi gerne ville have en telefon med kamera, samt at
have adgang til f.eks. MobilePay - ikke mere og telefonerne ligger som
regel på køkkenbordet. Min kone har sin med på arbejde, men kun for at
hun kan se hvad klokken er.

Købet har vist sig at være den helt store fejltagelse. De nye telefoner
har jo så ufattelig meget vi ikke har brug for og er dermed (for os)
umulige at betjene.

Brugervejledningen er på 127 sider, men er jo fyldt med en hel masse som
ikke er relevant for os, så er det altså besværligt at finde frem til
det jeg gerne vil vide.

Lige nu er det største problem, at telefonerne sluger en masse strøm.
Stor batterikapacitet skulle ellers være en af modellens styrker. Lige
nu klarer de kun ca. et døgn, selv om vi kun bruger dem ganske lidt og
kun til telefonsamtaler og SMS.

Nu er Motorola jo ikke et af topmærkerne, men når de bruger Android er
de vel meget ens m.h.t. betjening?

Hvor tit kommer der opdateringer til Android? I brugervejledningen står
der at man bl.a. kan slå automatisk synkronisering fra for at forlænge
batteriets levetid. Nå ja, men der står at man skal gå til
"Indstillinger" > "Konti". Jamen jeg har ikke en konto! Konto hos hvem
eller hvad? Hvis jeg prikker på "Tilføj konto" er der en række
valgmuligheder, men ikke nogen der er relevante for os.

Automatisk synkronisering er åbenbart tæt forbundet med konti; hvis jeg
slår automatisk synkronisering fra, så får jeg en advarsel om at så skal
jeg manuelt søge efter opdateringer. Fint nok, det kan jeg godt
overkomme, men hvor finder jeg så det? Det smarte ville jo være at sætte
Android til automatisk synkronisering, men fravælge alle andre ... eller?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Lige nu er det største problem, at telefonerne sluger en masse strøm.
> Stor batterikapacitet skulle ellers være en af modellens styrker.

Skærmen sluger meget strøm. Jeg slukker altid skærmen påmin
mobil. Derudover har jeg normalt ikke wifi tændt, og så disabler
jeg indbyggede aps som jeg ikke skal bruge (hvis jeg kan få lov).

Min Samsung S7 klarer vist et par dage, men hvis jeg streamer
noget tv, holder den ikke så længe.

> Nu er Motorola jo ikke et af topmærkerne, men når de bruger Android er
> de vel meget ens m.h.t. betjening?

Ja, det grundlæggende er ens.

> Hvor tit kommer der opdateringer til Android?

Ved min foregående mobil kom de ret jævnligt, men lige for tiden
går der flere uger imellem.

> I brugervejledningen står
> der at man bl.a. kan slå automatisk synkronisering fra for at forlænge
> batteriets levetid.

Synkronisering er en Google-ting. Jeg bruger det ikke. Det
betyder at hele din mobils indhold bliver spejlet til et sted i
skyen så du kan nulstille den helt og alligevel få opsætningen på
plads automatisk - eller sågar købe en ny mobil og så få den
gamle opsætning lagt på.

> Nå ja, men der står at man skal gå til "Indstillinger" >
> "Konti". Jamen jeg har ikke en konto!

Min mobil tvang mig til at logge på min Google-konto. Ellers
kunne den slet ikke bruges.

> Konto hos hvem eller hvad?

Hos Google.

> [...]
> slår automatisk synkronisering fra, så får jeg en advarsel om at så skal
> jeg manuelt søge efter opdateringer. Fint nok, det kan jeg godt

Tryk på "Indstillinger" - et tandhjulsikon. Kør ned i bunden af
listen og find "Softwareopdatering".

Det ville nok være klogt at finde en mobilnørd i familien eller
nærheden og så lige få de mest grundlæggende tips. Når først en
smartphone er sat ordentligt op, er den nem at bruge, men
systemet er ret omfattende, og hvis man som jeg er pertentlig og
en kontrolfreak, så skal man forske længe i indstillingerne.

--
/Bertel

Kurt Hansen

Den 15/05/2020 kl. 09.18 skrev Bertel Lund Hansen:

> Skærmen sluger meget strøm. Jeg slukker altid skærmen påmin
> mobil. Derudover har jeg normalt ikke wifi tændt, og så disabler
> jeg indbyggede aps som jeg ikke skal bruge (hvis jeg kan få lov).

Der er meget ved skærmen jeg ikke forstår. Okay, men skal trykke på
knappen på kanten af telefonen, men hvorfor skal jeg jo så stryge opad
for at komme frem til forsiden?

Bluetooth er slået fra, men hvad med WiFi? Hvad skal man (læs: vi) bruge
det til?

> Ved min foregående mobil kom de ret jævnligt, men lige for tiden
> går der flere uger imellem.

"flere uger" ... aha, altså jævnligt.

> [...]
> gamle opsætning lagt på.

> Min mobil tvang mig til at logge på min Google-konto. Ellers

- og

> Tryk på "Indstillinger" - et tandhjulsikon. Kør ned i bunden af
> listen og find "Softwareopdatering".

"Softwareopdatering" findes ikke hos mig under hovedgruppen
"Indstillinger". Er det indstillinger for den Google-konto, som jeg ikke
har, eller hvad?

Jan Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Vi har i kådhed købt to smartphones (Motorola E6 Plus) som kører på
> Android. Vore pensionisttelefoner (Doro 5031) holdt op med at virke.

Hvis Doro begyndte at virke igen tirsdag ved middagstid, hvorfor så
ikke bruge dem stedet for googles overvågningsaggregater?

> Nu er Motorola jo ikke et af topmærkerne, men når de bruger Android er
> de vel meget ens m.h.t. betjening?

Ja, det er nøjagtig det samme google spyware, ligemeget hvem der har lavet
plastikken rundt om. Visse befolkningsgrupper mener dog, at telefonen er
10 gange så meget værd, hvis det er originalt B&O plastik.

> Hvor tit kommer der opdateringer til Android?

Det gør der konstant. Når jeg en gang om måneden tænder android for at
bruge nemID, går den øjeblikkeligt i gang med at "opdatere". Blandt
andet en youtube app, som jeg ikke kan fjerne. Jeg har en computer med 27"
skærm, som jeg kan bruge, hvis jeg føler trang til at se youtube. Jeg har
absolut intet behov for en app, der kan vise youtube på en skærm på
størrelse med et frimærke.

> Rationalet var at vi gerne ville have en telefon med kamera, samt at
> have adgang til f.eks. MobilePay

Normalt er batteriet loddet fast i sådan noget android, så google kan
overvåge videre, selvom brugeren tror telefonen er slukket.
Motorola E6 er imidlertid den helt vilde luxus, hvor det er muligt at
tage det ud, når telefonen ikke bruges. Jeg kan kun anbefale at bruge
Doro til normalt brug, og så tage batteriet ud af den nye og smid den
ned i en skuffe. Du kan så tage den frem og sætte batteri i, hvis der
er noget, der skal fotograferes, eller du skal mobilpaye noget i den
blå avis. Den anden nye kan du passende smide i handskerummet i bilen.
Hvis du så kører i stykker et sted, hvor der ikke er Dorodækning, kan
du sætte batteri og simkort i, og ringe efter Falck.

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Kurt Hansen

Den 15/05/2020 kl. 11.24 skrev Jan Hansen:

> Hvis Doro begyndte at virke igen tirsdag ved middagstid, hvorfor så
> ikke bruge dem stedet for googles overvågningsaggregater?

Fordi vi sagde i Elgiganten, at de bare kunne smide de gamle telefoner
ud :-(

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Der er meget ved skærmen jeg ikke forstår. Okay, men skal trykke på
> knappen på kanten af telefonen, men hvorfor skal jeg jo så stryge opad
> for at komme frem til forsiden?

Ja, det er en fordel. Derudover har jeg lagt en skærmlås på.
Ellers ligger mobilen i min klomme og tager snesevis af billeder
af indersiden i min lomme eller åbner et hav af vinduer og
stiller om på min opsætning. Det skyldes at tænd-knappen rager
frem så den kan blive presset i bund når jeg bevæger mig.

På min foregående mobil var knappen forsænket, så der skete den
slags ikke. Hvorfor kan Samsung ikke finde ud af det?

> Bluetooth er slået fra, men hvad med WiFi? Hvad skal man (læs: vi) bruge
> det til?

Det skal man bruge hvis man ikke har mobildata nok i sit
abonnement. Det kan også være at det er lidt hurtigere. Med
30 Gbyte mobildata per måned til rådighed gider jeg ikke bruge
wifi. Det er kun nødvendigt når jeg streamer.

Måske er din mobil indstillet til kun at opdatere hvis wifi er
tændt? Det var min.

> "Softwareopdatering" findes ikke hos mig under hovedgruppen
> "Indstillinger". Er det indstillinger for den Google-konto, som jeg ikke
> har, eller hvad?

Nej, det er systemindstillinger i Android.

Har du fundet ud af at du kan 'designe' din forside? Man kan
fjerne ikoner som man ikke skal bruge, og man kan flytte om på
dem så de ligger logisk. Man kan også bruge flere sider som man
kan blade mellem.

--
/Bertel

Kurt Hansen

Den 15/05/2020 kl. 11.52 skrev Bertel Lund Hansen:

> Ja, det er en fordel. Derudover har jeg lagt en skærmlås på.

Hvorfor skulle jeg have det? Min telefon ligger altid på køkkenbordet.
Jeg tager den aldrig med ud af huset.

> [...]
> stiller om på min opsætning. Det skyldes at tænd-knappen rager
> frem så den kan blive presset i bund når jeg bevæger mig.

Det er, for mig, det ultimative rædselsseminarium. VÆK med alt det der
automatik!

> Det skal man bruge hvis man ikke har mobildata nok i sit
> abonnement.

Jeg ved ikke hvor meget "mobildata" jeg har i mit abonnement, men det er
også komplet ligegyldigt.

> Måske er din mobil indstillet til kun at opdatere hvis wifi er
> tændt? Det var min.

I brugervejledningen står der, at man kan vælge at opdatere via WiFi.
Jeg har ikke læst videre, men det må jeg vel så gøre?

> Nej, det er systemindstillinger i Android.

Okay, så er der altså forskel på hardware. Hos mig findes dette punkt
ikke :-(

> Har du fundet ud af at du kan 'designe' din forside?

Så langt er jeg ikke kommet endnu.

Michael Kjærsgård

> Jeg ved ikke hvor meget "mobildata" jeg har i mit abonnement, men det er
> også komplet ligegyldigt.

Nej, det er det faktisk ikke nødvendigvis. Hvis du ikke har data incl.
giver du - så vidt jeg kan se - 9 øre pr. MB du bruger.

Hvis du så installerer opdateringer uden at være på wifi, så kan det
pludselig tælle stærkt.

Jeg vil på det kraftigste opfordre til du finder ud af om du har data
inkluderet, så du ikke pludselig får en uventet ekstra-regning.

Hvis du ikke har, og du ikke ønsker at tilkøbe det, bør du slå wifi til
og mobildata fra. Bemærk at nogle telefoner ikke vil sende og modtage
MMS når mobildata er slået fra, jeg husker ikke konkret om det er
tilfældet for Motorola.

--
Michael
Gratis web-/mailhotel - http://gratishotel.dk

Bertel Lund Hansen

Michael Kjærsgård skrev:

> [...]
> giver du - så vidt jeg kan se - 9 øre pr. MB du bruger.

> Hvis du så installerer opdateringer uden at være på wifi, så kan det

900 Mbyte ~ 81 kr.

Kik evt. på din udbyders mobilaftaler med inkluderet mobildata.
Du kan sikkert nemt klare dig med 5 Gbyte, men måske er der for
lidt taletid?

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

fredag, 15-05-2020, Michael Kjærsgård skrev:
> [...]
> mobildata er slået fra, jeg husker ikke konkret om det er tilfældet for

Det ser ud til at gælde for Motorola.

Jeg har i mange år haft forbrugsafregnet mobil, men med Motorola G5
Plus afbrød jeg ofte data for ikke at blive flået, men så opdagede jeg
ikke hvis der blev sendt MMS til mig, og når jeg opdagede MMSen kunne
jeg ikke hente den.
Har for et par uger siden skiftet til et abonnement med data og har
ikke oplevet problemer siden.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt Hansen

Den 15/05/2020 kl. 17.38 skrev Michael Kjærsgård:

> [...]
>
> Jeg vil på det kraftigste opfordre til du finder ud af om du har data
> inkluderet, så du ikke pludselig får en uventet ekstra-regning.

Ok, det har jeg så. 5 Gb + 5 timers tale til 49 kr. og så meget bruger
jeg aldrig.

> [...]
> og mobildata fra. Bemærk at nogle telefoner ikke vil sende og modtage
> MMS når mobildata er slået fra, jeg husker ikke konkret om det er

Jeg har vist aldrig modtaget en MMS ud over en som tydeligvist var spam.
Jeg kunne dog ikke læse den, men det var jeg jo heller ikke interesseret i.

Kan jeg konkludere at jeg IKKE skal slå WiFi til?

Michael Kjærsgård

> Kan jeg konkludere at jeg IKKE skal slå WiFi til?

Ja med 5GB inkluderet og det begrænsede forbrug du beskriver, så bør det
ikke være nødvendigt.

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Kan jeg konkludere at jeg IKKE skal slå WiFi til?

Ja. 5 Gbyte er rigeligt. Det ville være nok til mig. Jeg har kun
30 Gbyte fordi det er det mindste som Unotel tilbyder. Jeg ville
have beholdt mit billige abonnement hos Duka (5 Gbyte 5 timer)
hvis ikke de havde kludret i min opsætning af betalings-sms'er.

--
/Bertel

Niels Jørgen Kruse

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

> [...]
> Stor batterikapacitet skulle ellers være en af modellens styrker. Lige
> nu klarer de kun ca. et døgn, selv om vi kun bruger dem ganske lidt og

Du fortæller ikke hvor meget du bruger på et døgn. Hvordan er
mobilsignalet? Hvis signalet er marginalt vil telefonen bruge mere
strøm.

Jeg har et tilsvarende beskedent mobilbrug og en iPhone XR, som jeg
lader en gang i døgnet. Jeg lader typisk til 75-77% og starter fra
64-66%. Jeg har 2 streger på mobilsignalet ud af 4.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Denmark

Jørgen Nielsen

Jeg er lige skiftet til 2t + 2 GB 48,00 (+ eventuel betalingsservice)
hos Greentel.

Hvis man ikke skal bruge MMS er Lebara vist mere for pengene.

Kurt Hansen

Den 17/05/2020 kl. 11.28 skrev Niels Jørgen Kruse:

> Du fortæller ikke hvor meget du bruger på et døgn.

Åh, det ved jeg ikke. Jeg bruger langt mindre end 49 kr. om måneden, så
det lader sig vanskeligt afgøre.

> Hvordan er
> mobilsignalet? Hvis signalet er marginalt vil telefonen bruge mere
> strøm.

2 af 4 streger.

> Jeg har et tilsvarende beskedent mobilbrug og en iPhone XR, som jeg
> lader en gang i døgnet. Jeg lader typisk til 75-77% og starter fra
> 64-66%. Jeg har 2 streger på mobilsignalet ud af 4.

Er det ikke bedst at køre den næsten helt ned, før man lader op? Det
plejer at være god latin.

Niels Jørgen Kruse

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

> Åh, det ved jeg ikke. Jeg bruger langt mindre end 49 kr. om måneden, så
> det lader sig vanskeligt afgøre.

Jeg mente batteri.

> 2 af 4 streger.

> Er det ikke bedst at køre den næsten helt ned, før man lader op? Det
> plejer at være god latin.

Nej. Det er bedst at holde sig fra ekstremerne.

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> 2 af 4 streger.

Det er ikke prangende.

> Er det ikke bedst at køre den næsten helt ned, før man lader op? Det
> plejer at være god latin.

Nej, det er længe siden at den type batterier fandtes. Moderne
batterier skal helst holdes mellem 20 og 80 %. Jeg prøver at lade
når batteriet når 20 %, men jeg lader altid til 100 % fordi den
ligger natten over. Batteriet fungerer fint, og mobilen er 2 år
gammel.

--
/Bertel