Chromecast og netopsætning

Bertel Lund Hansen

Jeg har just anskaffet en Chromecastenhed. Det var lidt af en
spøjs oplevelse. Det var nemt nok at forbinde den til tv'et, og
så fik jeg besked på at installere Google Home på mobilen hvilket
jeg så også pligtskyldigst gjorde. Enheden blev opdateret, og det
var jo fint. Jeg blev ledt iegnnem en masse opsætninger som jeg
slet ikke kan huske, og gud og hvermand fik lov til at følge min
færden.

Selv om enheden var blevet fundet, meldte Home at der var et
problem og at jeg skulle aktivere UPnP. Det var jeg ikke
begejstret for, men jeg gjorde det alligevel. Det hjalp ikke.
Google Home kunne ikke finde min enhed. Hm ...

Jeg gik så ind i Google Play idet jeg tænkte at der måske fandtes
andre cast-apps, og dem er der mange af. Jeg prøevede flere, og
de kunne alle sammen finde min enhed og caste til den - lidt
omstændeligt i dem alle, men dog brugbart. Så afinstallerede jeg
Google Home og deaktiverede UPnP - tilsyneladende uden problemer.

Men en af app'sene bad mig om at aktivere det og lovede at det
ville give mig flere muligheder.

Er det smart at aktivere UPnP?

Der er ikke én app der kan det jeg gerne vil kunne. Den bedste
kan fint vise Youtube, spille mine melodier og vise billeder, så
det er den jeg vil bruge mest, men den kan ikke lave slideshow.
Det er der så en anden der kan.

Er der en app som I vil anbefale?

Den jeg har valgt, hedder Castify.
De to andre jeg har installeret hedder "Cast til TV-XCast" og
"QuickCast". Det bliver nok QuickCast jeg beholder, for den kan
lave slideshow.

PS. Efter at have prøvet en app (har glemt hvilken), var to af
mine ikoner forsvundet. Det ene kunne hentes fra ikonsiden (alle
ikoner). Det andet krævede afinstallation (appen fandtes i
oversigten) og fornyet installation. Mystisk.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

tirsdag, 26-02-2019, Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> begejstret for, men jeg gjorde det alligevel. Det hjalp ikke.
> Google Home kunne ikke finde min enhed. Hm ...

Jeg har en Chromecast 3, men husker ikke noget om UPnP under
installationen, men kan ikke udelukke at det var slået til dengang.

Jeg har kun brugt Google Home til installationen.
Jeg bruger mest en Stofa app hvor jeg kan gå en uge tilbage og se TV
udsendelser, samt DR app, begge på mobilen, Android 7.1.
Jeg har også en AirParrot app på computeren der kan sende billede og
lyd til TV via Chromecast (kr 110,-).

> Er det smart at aktivere UPnP?
Det kan jeg ikke gennemskue, men hvis du er heldig er der måske nogen i
en netværksgruppe der kan svare.

> [...]
> ikoner). Det andet krævede afinstallation (appen fandtes i
> oversigten) og fornyet installation. Mystisk.

Jeg oplever af og til at ikoner forsvinder, og mistænker at det er når
apps bliver opdateret.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

erik.kirkeby

"Jørgen Nielsen" <nosp...@get2net.dk> wrote in message
Jeg havde samme problem med, at Chromecast ikke virkede.
I mit tilfælde havde jeg koblet Chromecast til TV med et USB-stik. - Det
viste sig, at USB ikke leverede strøm nok, så jeg koblede Chromecast direkte
til elnettet - og så virkede det!
Mvh Erik

Bertel Lund Hansen

erik.kirkeby skrev:

> [...]
> viste sig, at USB ikke leverede strøm nok, så jeg koblede Chromecast direkte

Okay - men jeg ønskede at holde mit usb-stik frit, så jeg gik
direkte til at bruge netstrøm.

--
/Bertel