Mobil FM sender

lhs

Hej

Har nogler erfaring med mobile FM sendere, lydkvallitet osv. Har lidt tænkt
(når det bliver lovligt i dk, hmm ) at købe sådan en fyr og sætte den på
pcen, der fungere som MP3 server og sende musik til husets tunere, virker
som en nem måde at få musik i hele huset, samt mp3 musik på bilradioen - der
er af den pre mp3 alder slags.

Lhs

Max

Hej

> tænkt (når det bliver lovligt i dk, hmm ) at købe sådan en fyr og

Det er blevet lovligt at bruge i DK.

--
Mvh Max

lhs

Super, bestemte modeller eller frekvenser ?

Lhs
"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Max

Hej lhs

> Super, bestemte modeller eller frekvenser ?

Prøv at gå ind på www.edbpriser.dk og søg på
FM sender og kik i søgeresultatet under Tilbehør
-> Diverse MP3 Tilbehør.

--
Mvh Max

John

lhs skrev:

Hej

Jeg har testet lidt forskellige modeller:

Hama RTR-100 FM-Transmitter
http://www.kortlink.com/1cc514138511
Rækkevidden var yderst skuffende, det samme var lyden, der både var
skinger og metallisk.
- selv DAB lyder bedre :)
Den har en funktion der indikerer hvornår lydniveauet er passende (L, M
og H).
Ifølge manualen er lydniveauet passende når den viser ”M”, men den havde
alligevel store problemer med overstyring/overmodulation.
Kan både køre på batteri og via strømforsyning.
Generelt et rigtigt dårligt købt.
El-Giganten har den til 259 kr.

RoHS MPFree:
http://www.kortlink.com/00cfab8244ccKlart den FM-sender med den længste
rækkevidde. Jeg kunne fange den op til 1,5 km væk på bilradioen.
Desværre er lydkvaliteten ikke den bedste, idet diskanten er lettere
tilbagetrukket.
Displayet er meget svært at aflæse, men vil man dække villavejen, er det
nok modellen at gå efter.
Kan både køre på batteri og via strømforsyning.
El-Giganten har den til 249 kr.

AudiaX DGT 202 FM Transmitter:
http://www.kortlink.com/87295aacb736
Rækker op til ca. 100 meter. Mellemtone og diskant er sådan set i orden.
Desværre bliver lydbilledet ødelagt af, at bassen er alt for voldsom og
nærmest smadrer resten af lydbilledet.
Den lille tynde spiralledning synes jeg er træls, men det er jo en smagssag.
Jeg købte min hos Amazon til 19,95 €, hvilket er OK. HiFi-Klubben vil
have 399 kr. for den – og det er den IMO langt fra værd.

Belkin TuneCast II:
http://www.kortlink.com/d0fb4a4fdf0d
Har cirka same rækkevidde som AudiaX DGT 202. Den er en klar vinder når
det kommer til lydkvalitet, da lyden er ret tæt på kildematerialet (CD i
det her tilfælde).
Jeg målte den til + 0,5 dB ved 50 Hz, + 0 Hz ved 1.000 Hz og – 1.0 dB
ved 15.000 Hz.
Man har mulighed for at forprogrammere fire frekvenser.
Den kan købes til 163 kr. incl. porto via edbpriser.dk
Klart det bedste køb IMO.

Testen blev foretaget med hjælp fra følgende udstyr (hvis nogen undrer
sig over hvordan jeg er kommet frem til det jeg er kommet frem til):

Yamaha CDX 596 CD-afspiller
SONY SA5ES tuner
Behringer DEQ2496 Ultra Curve Pro
Blaupunkt Seattle MP74 bilradio

Senderne fik strøm via strømforsyning.

Mvh

John

Rasmus M. Jensen

John wrote:

> Jeg har testet lidt forskellige modeller:

[snip]

det var da en ordentlig stak du har fĺet testet... godt arbejde... :-)
var nogle af modellerne stereo?

--
mvh
Rasmus

John

Rasmus M. Jensen skrev:

> [snip]
>
> det var da en ordentlig stak du har fĺet testet... godt arbejde... :-)
> var nogle af modellerne stereo?

Ja, det var de alle.

Mvh

John

Anders Majland

> Jeg har testet lidt forskellige modeller:

Godt arbejde

> AudiaX DGT 202 FM Transmitter:
> http://www.kortlink.com/87295aacb736
> Rækker op til ca. 100 meter.

Sådan en hoppede jeg på - og har ikke prøvet andre.
I bilen kniber det med rækkevidden fra bagsædet til radioen (skoda fabia
combi og ~6år gammel sony cd/radio)

På skrivebordet fungerer den bedre.

> Mellemtone og diskant er sådan set i orden. Desværre bliver lydbilledet
> ødelagt af, at bassen er alt for voldsom og nærmest smadrer resten af
> lydbilledet.

Bilens lydanlæg gør det ikke muligt for mig at vurdere - men sammen med en
mp3 afspiller vil jeg vurdere lyden som "fair" omend end smule mudret i
forhold til at lytte til mp3'en direkte.

> Belkin TuneCast II:

> Klart det bedste køb IMO.

Det kunne være jeg skulle prøve den

Klaus D. Mikkelsen

Anders Majland skriver:

> Sådan en hoppede jeg på - og har ikke prøvet andre.
> I bilen kniber det med rækkevidden fra bagsædet til radioen (skoda fabia
> combi og ~6år gammel sony cd/radio)

Nu er det vel ikke fra bagsæde til radio du skal måle afstand, men fra
bagsæde til antenne.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Anders Majland

> Nu er det vel ikke fra bagsæde til radio du skal måle afstand, men fra
> bagsæde til antenne.

Ideelt set er kablet jo skærmet godt fra antennet til radio'ens tuner -
praksis i en husholdningsbil er så lidt anderledes....

Bilens antenne sidder på taget over bagagerummet, men faraday har ikke levet
forgæves og strålingen fra kabine til antenne er ikke stor nok. Derimod kan
jeg få indstrålet nok signal hvis den blot er tæt på radioens front.

/A

Klaus D. Mikkelsen

Anders Majland skriver:

> Ideelt set er kablet jo skærmet godt fra antennet til radio'ens tuner -
> praksis i en husholdningsbil er så lidt anderledes....

Hvad skal det sige ?

Jeg har haft en del af mine husholdsningbiler adskildt, her er der skærm
hele vejen.

> [...]
> forgæves og strålingen fra kabine til antenne er ikke stor nok. Derimod kan
> jeg få indstrålet nok signal hvis den blot er tæt på radioens front.

Så er det radioen der er noget skod.......ikke kablet.

Uffe Ravn

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvad skal det sige ?
>
> Jeg har haft en del af mine husholdsningbiler adskildt, her er der
> skærm hele vejen.

Jeps, men er det ordentlig forbindelse i mellem antennekablets skærm og
karossen?

Når bilen får lidt alder, er svaret forbløffende ofte nej.

Mvh. Uffe Ravn

Klaus D. Mikkelsen

Uffe Ravn skriver:

> Jeps, men er det ordentlig forbindelse i mellem antennekablets skærm og
> karossen?

Det har den gennem radioen. Ikke så man kan trække sotre strømme,
men....alligevel nok til at en radio kan køre uden stelforbindelse, da
den får den gennem antennekablet (been there done that - got the
t-shirt).

> Når bilen får lidt alder, er svaret forbløffende ofte nej.

Så har jeg ikke haft "gamle nok biler"

Uffe Ravn

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> men....alligevel nok til at en radio kan køre uden stelforbindelse, da
> den får den gennem antennekablet (been there done that - got the

Du er en heldig mand ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Klaus D. Mikkelsen

Uffe Ravn skriver:

> Du er en heldig mand ;-)

Startede ud i 1990 med en 12 år gammel bil og havde den i 4 år.........
ny og ny..... bop bop.

Uffe Ravn

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Startede ud i 1990 med en 12 år gammel bil og havde den i 4
> år......... ny og ny..... bop bop.

16 år er da ingen alder for en bil.

Min den gamle blev 23 år.

Hov måske skulle vi finde en anden gruppe ;-)

Mvh. Uffe Ravn