Hvad er forskellen på Bi-wiring & bi-amp

Mig

Subj

Håber på gode svar :)

--

/Nic

Online Fodboldchat! - Se guiden på http://fogh.com/fodboldkanalen/
REMEMBER to remove the NOSPAM in my email adress to reply...

Martin Lommer

Se tråden Bi-??? fra 6/9.

Mvh. Martin Lommer

Mig

Gider cut&paste?

--

"Martin Lommer" <lom...@rhk.dk> wrote in message

The Amazing Grace

Mig wrote:

> Gider cut&paste?

Se på www.dejanews.com, og søg indlæggene frem, hvis du ikke kan nå dem
gennem din internetudbyders news-server.

Mads Hansen
--
HAL9000: "Dave... Put the Windows disks down... Dave..."

Albert L. Jones

(Jeg gentager mit indlæg fra ca. en måned siden.)

For at tage de mest ligefremme definitioner:

Normal wiring:
Der føres højttalerkabel fra et sæt terminaler på forstærkeren til et sæt
terminaler på højttaleren. Hvis højttaleren har dobbeltterminaler til
bi-wiring, skal bøjler ("jumper") indsættes, en mellem de to plusterminaler,
en mellem de to minusterminaler. Kablet bør i dette tilfælde tilsluttes det
terminalpar mærket "high", diskant/mellemtone, eller lignende. Det andet
terminalpar bruges slet ikke.

Bi-wiring:
Der føres to sæt kabler fra eet sæt terminaler på forstærkeren til hver sit
terminalpar på højttaleren. Bøjlerne fjernes. Selv om der er tilslutninger
for to par højttalere på forstærkeren, sættes begge kabelsæt til samme
terminalpar.

Nogle mener at kablerne skal være identiske af hensyn til sammenhæng i lyden
og eventuelle variationer i de elektriske egenskaber. Andre udnytter
muligheden for at vælge et velegnet kabel til diskant/mellemtone og et andet
til bassen.

Der er to gange to slags bi-amping. Vertikal/horisontal og passiv/aktiv

Hvis man bruger en separat stereofforstærker til hver højttaler (to
identiske forstærkere), kaldes det vertikal bi-amping. Her opnår man
uendelig stor kanalseparation (nul crosstalk). I min erfaring giver det et
klippefast stereobillede.

Hvis man bruger een stereoforstærker til bassen på begge højttalere og en
anden til diskant/mellemtonen på begge højttalere, kaldes det horisontal
bi-amping. Med denne metode kan man vælge forskellige forstærkere til de to
frekvensområder, men man skal sikre at de har samme forstærkning, så det ene
frekvensområde ikke bliver for kraftigt. De skal også have samme
klangkarakter.

Både vertikal og horisontal bi-amping kan desuden være aktiv eller passiv.
Aktiv/passiv refererer til om man bruger eksternt aktivt delefilter eller
højttalerens interne passive delefilter.

Hvis man kobler de to forstærkere direkte mellem forforstærkeren og
højttalerne og lader frekvensdelingen ske i højttalerens passive delefilter,
kaldes det passiv bi-amping. Man opnår en gevinst i dynamik, men begge
forstærkere modtager stadig det fulde frekvensområde.

Hvis kæden består af forforstærker-aktivt delefilter-to forstærkere- to
højttalere, kaldes det aktiv bi-amping. Det er en lydmæssig fordel at
forstærkeren kun modtager det frekvensområde som skal gengives af dens
højttalersektion. Aktiv bi-amping forudsætter enten at man kan bypasse
højttalerens interne delefilter eller at højttaleren er "født" med eksternt,
aktivt filter.

Alle fire former for bi-amping kan anbefales, men jeg foretrækker vertikalt
aktivt, fordi det holder uvedkommende frekvenser væk fra forstærkerne og
fordi jeg sætter gevinsten i stereoseparation højere end muligheden for at
benytte forskellige forstærkere.

Håber det er klart nok.

Al Jones

Kenneth L. Pedersen

Albert L. Jones wrote in message ...

>(Jeg gentager mit indlæg fra ca. en måned siden.)

<cut>

>Håber det er klart nok.

God forklaring, men jeg har et tillægsspørgsmål:
Hvad kaldes det, når man benytter 4 monotrin med aktivt delefilter
imellem forforstærker og effekttrin?
Det er vel både horisontal OG vertikal bi-amping?

>Al Jones

Mvh. Kenneth

Kenneth L. Pedersen

Sorry, jeg æder mit spørgsmål i mig igen
(har lige læst dine indlæg i tråden Bi-???)

Mvh. Kenneth