Opladning af NiMH batterier

Kasper Vibe Grevsen

Hejsa,

jeg har købt en intelligent oplader til mine batterier. Den er designet til
at oplade to batterier ad gangen i serieforbindelse og selv slå fra, når de
er fulde. Det virker fint.

Indimellem kan det være praktisk at oplade ét batteri ad gangen vha. en
dummy. Det ser ud til, at opladeren fint kan regulere strømmen, selvom der
kun er ét batteri i, men hvornår bør den slå fra?

Jeg afbrød den, da ladespændingen nåede op på 1590 mV selvom batteriet
overhovedet ikke var varmt. Hvor høj må ladespændingen blive?

--
mvh Kasper Grevsen

Søren

Hej Kasper,

> Indimellem kan det være praktisk at oplade ét batteri ad gangen vha.
> en dummy. Det ser ud til, at opladeren fint kan regulere strømmen,
> selvom der kun er ét batteri i,

Klart, strømmen styres temmelig sikkert af en (måske pulserende) CCG.

> men hvornår bør den slå fra?

Ved ca. 1V4

> Jeg afbrød den, da ladespændingen nåede op på 1590 mV selvom
> batteriet overhovedet ikke var varmt.

På høje tid !

> Hvor høj må ladespændingen blive?

Ca. 1V4 :)

Køb eller lav en enkeltcellelader hvis du har det behov, det andet er
hazard.

--
Venlig hilsen,
Søren

Arne Offenberg

Søren <Lo...@iNO-SPAMt.dk.invalid> skrev i
meldingsnyheter:Xns93063CD77A032...@212.242.40.196...

> [...]
>
> På høje tid !

> Ca. 1V4 :)
>
> Køb eller lav en enkeltcellelader hvis du har det behov, det andet er

Kan du vise oss en link eller lignende til hvordan disse batteriene skal
lades. Vanligvis benytter man jo samme type lader som til NiCd, selv om jeg
jo vet at dette ikke er helt riktig.

Med hilsen
Arne Offenberg

Søren

Hej Arne,

> Kan du vise oss en link eller lignende til hvordan disse batteriene
> skal lades.

Tjaa, jeg fornemmer at det ikke vil tilfredsstille dig med et link til
noget jeg selv har skrevet, så prøv:
<URL:http://www.batteryuniversity.com/>
Hvor der er _meget_ materiale om opladelige celler.

Se specielt om nikkel-celler (både NiCd og NiMH)
<URL:http://www.batteryuniversity.com/partone-11.htm>

Og en oversigt der kan være rar for de fleste er der på:
<URL:http://www.batteryuniversity.com/partone-21.htm>

> Vanligvis benytter man jo samme type lader som til NiCd,
> selv om jeg jo vet at dette ikke er helt riktig.

Det kommer helt an på lademetoden.
Ved langtidsladning med konstantstrøm er metoden præcis den samme.

Forskellen ligger i dU/dt-terminerede ladere, hvor der for NiMH-celler
skal termineres ved dU/dt=0, mens NiCd kræver et negativt slope for at de
begge når fuld ladning uden overladning.

En hurtiglader bygget til NiMH kan bruges til NiCd, der så ikke bliver
ladet helt op. Det kan kompenseres ved efterfølgende
vedligeholdelsesladning, om laderen har den mulighed.
En hurtiglader til NiCd vil til gengæld ødelægge NiMH en bid for hver
ladning og for den alm. forbruger vil det nok se ud som om det er cellerne
der er dårlige/svage, hvorefter forløbet gentages med et nyt sæt :-/

Glenn Moeller-Holst

Hej Kasper

Se også på denne adresse:

batteri oplader:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/3499.all.html#3506

mvh/Glenn

Kasper Vibe Grevsen

Kasper Vibe Grevsen wrote:

> Hej Kasper

> Se også på denne adresse:
>
> batteri oplader:
> http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/3499.all.html#3506

Hej Glenn,

tak for linket. Har kigget dér, men kan ikke finde noget om hvor høj
ladespænding en NiMH celle kan tåle. Kan du ikke bare svare på spørgsmålet?

RC Battery Clinic skriver om NiCd celler:
"When pushing too much current into cells not designed to accept it there is
the risk of driving the cells above 1.6 volts (the hydrogen over voltage
point) and electrolyzing the water in the electrolyte and generating
hydrogen. This is a cumulative event and repeated fast charge at these rates
will result in sufficient accumulation of hydrogen to cause the cells to
vent."
http://makeashorterlink.com/?P23642523

Om det samme gælder for NiMH celler ved jeg ikke, men jeg tør i hvert fald
ikke lade dem sidde alene.

--
mvh Kasper Grevsen / Unlock Århus
www.unlock.dot.nu med garanti :)

Glenn Moeller-Holst

Hej Kasper

Kig under: "How to Charge NiMH Batteries":
http://www.powerstream.com/tech.html

http://www.powerstream.com/NiMH.htm
Citat: "...Specs for the ultimate charger are:...5. If the voltage
climbs to 1.78 V/cell without otherwise terminating, terminate...."

Se hvordan disse firmaer lader akkumulator elementerne - de tillader
også C/2, 1C, 2C og 4C opladning af NiCd og NiMH:

http://www.national.com/pf/LM/LM3647.html

http://www.galaxypower.com/organization/ics1718.PDF

mvh/Glenn

Kasper Vibe Grevsen

http://www.powerstream.com/NiMH.htm
Citat: "...Specs for the ultimate charger are:...5. If the voltage
climbs to 1.78 V/cell without otherwise terminating, terminate...."

Mange tak, det var nogle gode links.
Vil prøve at lave lidt flere målinger så.

mvh Kasper

steenande...@gmail.com

Jeg har rodet med rc modeller siden jeg var knægt... Er nu 49..... Og blev engang fortalt af en dygtig kører af rc el bil, at når man virkelig ska ha det bedste ud af sine batterier, så køber man dem "Parret" og så er man fra fabrikken sikret hvert batteri i sin batteri pakke har startet med nøjagtig samme egenskaber.....
Jeg ved dog ikke om den slags stadig er at købe i handlen i dag..... Men det virkede ret godt, med sfl en lille merpris.

Jakob Bohm

On 26/04/2019 23:41, steenande...@gmail.com wrote:
> [...]
> Jeg ved dog ikke om den slags stadig er at købe i handlen i dag..... Men det virkede ret godt, med sfl en lille merpris.

Jeg har set at nogle "batteriklodser" til værktøj er bygget med
parallelle standard opladelige batterier inde i æsken, f.eks. 5 par af 2
parallelle batterier. Jeg gætter på at disse fabrikker køber
tilstrækkeligt matchede batterier til at det virker.

Men jeg ved ikke om det for dem er nok bare at tage batterier fra den
samme pakke (de køber selvfølgelig pakker med hundreder eller tusinder
af batterier, men chancen burde være den samme i en almindelig
butikspakke med f.eks. 4 NiMH batterier, bare de er pakket på
fabrikken, ikke hos en eller anden grossist).

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors