Brændte relækontakter

Martin Larsen

Vores 14 år gamle Voss ovn er stået af og fejlen skyldes sandsynligvis
nogle brændte relæer på styreprintet. Det passer med at ovnen længe har
sagt nogle høje klikkende lyde når den kølede af. Jeg gættede på at
lyden kom fra nogle relæer, og de er da også kulsorte.

Relæerne, G2R-1A-E-DC18, kan ikke fås længere, omend der findes nogle
alernativer, fx iflg. Farnell:

http://dk.farnell.com/omron-electronic-components/g2r-1a-e-dc18/relay-spst-no-250vac-30vdc-10a/dp/2103591

Er det generelt i orden at bytte ud med alternativer?

Eller er det muligt at rense/slibe sådan nogle relækontakter, eller er
det bare en stakket frist?

En ting jeg selvfølgelig ikke ved er hvad der hønen og ægget: Er det
noget defekt styring der har fået relæerne til at klapre så de er blevet
brændt, eller er det tidens tand som har skabt dårlig kontakt og derfor
fået dem til at klapre?

Men da relæerne ikke er så dyre, er det jo værd at prøve. Vi er meget
glade for ovnen, og den laves ikke mere.

Martin Larsen

Den 17-03-2017 kl. 10:28 skrev Martin Larsen:

> og de er da også kulsorte.

Hmmm, men nu målte jeg så lige modstanden over kontakten, og mit
multimeter siger 0.9 ohm. Det er vel ret normalt?

Anyway, der er 8 andre relæer der skal måles ....

Børge Larsen

Hej Martin!
Det med at slibe på kantakterne, kan let gøre ondt værre, så lad være med det.
Årsagen må være en eller anden kontakt der styrer relæerne. Tjek for løse forbindelse og kontaktprel fra fx. termostat el. lign.
Har du et diagram over ovnen?

Anders F

Den fredag den 17. marts 2017 kl. 10.28.32 UTC+1 skrev Martin Larsen:
Hm, jeg kan desværre ikke lige finde nogen noter på det. Men jeg har haft samme misere med en Voss ovn. Som jeg husker det var der også nogle kolde lodninger i stikket i styreprintet. Det bevirkede at relæerne ikke blev drevet ordenligt. Tjek under alle omstændigheder alle stikforbindelser og mål spolespændingen på alle relæerne.
Så længe du ikke skifter til relæer med lavere rating er der ikke noget galt i at skifte dem hvis de reelt er defekte... ;-)

Ejvind Kruse

Når du nu har printet ude alligevel, så kig efter dårlige lodninger,
eller bedre, lod efter ved alle store komponenter og stik, skift
elektrolytkondensatorerne, med nogle der kan klare varmen,
de skal være mærket til over 110 grader C..

F.eks på sådan et her:
https://reservedele.nu/resources/product/256/47/25647.jpg?width=600&height=400&scale=canvas&format=jpg
sidder der tre elektrolytter, der dør før resten af printet gør det.

--
Ejvind Kruse

Martin Larsen

Den 17-03-2017 kl. 22:59 skrev Børge Larsen:

> Det med at slibe på kantakterne, kan let gøre ondt værre, så lad være med det.

Relæerne (eller rettere, nogle erstatninger) kan fås hos Farnell til ca.
20 kr så jeg vil hellere bare købe nogle nye.

I øvrigt har jeg målt alle 9 relæer, og til min overraskelse er der fin
kontakt i dem med sortsvedent hus. Her måler jeg jeg konsistent ca 0.1
ohm over kontakterne. Derimod er der 3 af de fintudseende relæer som har
det rigtig skidt med en modstand på op til 30-40 ohm. Modstanden
varierer for hver slutning af relæet, aldrig bedre end ca. 2 ohm og
typisk 20 eller mere.

Der er nok så meget knald på de sorte relæer at de bliver renset af
gnisten (en effekt jeg har læst om da jeg google på rensning af relæer).

> Årsagen må være en eller anden kontakt der styrer relæerne. Tjek for løse forbindelse og kontaktprel fra fx. termostat el. lign.

Det er vist en ret almindelig fejl ved ovnen, jeg har i mellemtiden
fundet denne tråd som jeg selv har skrevet i:

https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/199947

Trådstarter havde samme problem og fixede ovnen ved at skifte relæerne.

Ja: https://www.dropbox.com/s/wow2snkmbzkkmno/voss.pdf?dl=0