Hvilket kabel til 12v pumpe?

Martin Larsen

Jeg har et hjemmelavet og velfungerende pumpesystem som pumper vand fra
regntønden over til drivhuset i den anden ende af haven. Systemet er
styret af en microcontroller (Attiny85) som driver pumpen via et relæ.

Forsyningen er en 12V bilakkumulator inde i skuret ved siden af
regntønden. Den kører ret længe på en opladning.

Problemet er at fødekablet, ca. 8 m langt, ikke er ret tykt (vistnok
noget gammelt højttalerkabel), så henne ved pumpen er de 12V reduceret
til ca. 7V. Pumpen som bruger knap 2A kører, men med noget nedsat kraft.

Jeg vil derfor gerne udskifte kablet med noget bedre, men jeg er i tvivl
om hvad jeg skal vælge.

Fx dette fra Harald Nyborg:
https://www.harald-nyborg.dk/p1072/install-kabel-3x1-5-10m-m-j-ha

Er der nogen der kender et sådant kabels omtrentligt ohmske modstand pr.
meter?

Hvis det viste kabel ikke er godt nok, skal man så over i noget som dette?

http://www.ebay.com/itm/291088768698

Jeg vil tro at et spændingsfald på 2V vil være acceptabelt, dvs. for den
aktuelle kabellængde ca. 0.12 ohm/m.

PS. Selv om jeg lige nu blot har et toleder-kabel, ville det være fint
med en tredje leder som i det første link da jeg gerne vil udbygge
systemet med en flowmåler. Så kan den tredje leder sende signalet
tilbage til controlleren. Men det vigtigste er at få strøm nok til
pumpen, så kan jeg bruge et noget mindre kabel til flowmåleren.

Ejvind Kruse

Martin Larsen wrote:
> [...]
> https://www.harald-nyborg.dk/p1072/install-kabel-3x1-5-10m-m-j-ha
>
> Er der nogen der kender et sådant kabels omtrentligt ohmske modstand pr.

0,0175 ohm mm²/m ved 20°C sådan ca.

Men jeg ville bruge den her til at regne kabeldimensionen ud:
http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

> Hvis det viste kabel ikke er godt nok, skal man så over i noget som dette?
> http://www.ebay.com/itm/291088768698

Jeg ville gå efter sådan et som det her:
https://energig.com/da/shop/tilbehoer-off-grid/kabler/2-x-4-mm-kabel-gum/

--
Ejvind Kruse

Martin Larsen

Den 17-08-2017 kl. 23:34 skrev Ejvind Kruse:

> Men jeg ville bruge den her til at regne kabeldimensionen ud:

Tak for det nyttige link. Jeg havde slet ikke solenergi i tanker, men nu
kan jeg godt se at sådanne referencer er oplagte ved lavspændingsforsyning.

Ud fra beregneren ser det ud til at kablet fra HN vil være ok, så det
vil jeg starte med. Det er billigt og nemt da de ligger nogle få
minutter herfra.

Ejvind Kruse

Martin Larsen wrote:

> Tak for det nyttige link.