Venstre display på laboratoriestrømforsyning defekt

Kim

Hej
Jeg har en McVoice df-1730sbc-3a laboratoriestrømforsyning, hvor det venstre display (der viser strømbegrænsningen) er blevet defekt.
Jeg håbede, at det vill være simpelt at finde fejlen og at det blot var en dårlig lodning, ligesom:
https://www.youtube.com/watch?v=KRehfAg-ZBc
Jeg skilte den ad, men det er desværre ikke lykkedes mig at finde problemet endnu.
https://photos.app.goo.gl/oXasKCPrHhLPysXb9
Som det ses af billederne, viser venstre display noget i stil med "lo bat -18:88".
Jeg tjekkede at spændingen til displayet er ok og at lodningerne så ok ud. Kondensatoren ser også ok ud.
Er der nogen af jer, der har en idé om, hvad der er galt?

Strømforsyningen virker ok ellers - også strømbegrænseren, selvom man ikke kan se værdien på displayet. Jeg synes, at det er forkert og ærgerligt at smide PSU'en ud, når der er en chance for, at den let kan repareres.

Mvh.
Kim

Jan Rasmussen

On 07-03-2020 20:16, Kim wrote:

> Som det ses af billederne, viser venstre display noget i stil med "lo bat -18:88".
> Jeg tjekkede at spændingen til displayet er ok og at lodningerne så ok ud. Kondensatoren ser også ok ud.

Ud fra datasheet på den kreds der sidder, er den både ansvarlig for
måling og display-visning. Det ligner den er fanget i reset / selftest (
alle segmenter tændt )

Vær opmærksom på, at selv om kondensatoren ser fin ud, kan der godt være
støj / ripple på forsyningen, det vil helt sikkert kunne give lignende
resultat, fanget i selftest. - tjek med et oscilloskop.

Datasheet: http://www.datasheet-pdf.com/PDF/CS7106AGP-Datasheet-ETC-713146

Hvis der ellers er den samme IC der er brugt til volt-display, kunne du
prøve at bytte rundt på dem og se om fejlen flytter med.

Ellers må du prøve med lidt google translate på det datasheet, og se om
hvad ben som "TEST" skal forbindes til, samt hvad kommer der ind af
spænding på input benene, hvem ved om en overload situation kan få den
til at gå i panik.

/Jan

Kim

Tak Jan.
Jeg googlede lidt mere og var så heldig at finde:
https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?p=942514

Ud fra tråden i linket, tyder det på, at det er selve LCD displayet, der er i stykker. Jeg holder øje med, hvad de finder ud af.

Mvh.
Kim

Hans Kjaergaard

Tag den store IC ud af soklen på både strøm og spændingsvinnings
modulerne, hold øje med hvor ben 1 er og hvilken IC der er fra hvilket
modul.
Tænd strømforsyningen og se på displayerne, viser de det samme
(hvilket nok er ingenting) så må fejlen formodes ikke at være IC
indtil vidre.

Monter ICerne igen men byt dem rundt så den fra strømmodulet monteres
i spændingmodulet osv.
Tænd strømforsyningen og se på displayerne, viser de det samme som før
med ICerne monteret så må en fejl nok være på selve PCBet for
strømmodulet, viser displayet i spændingsmodulet samme fejl som der
før var i strømmodulet så er fejlen nok i selve ICen.

/Hans

Ejvind Kruse

Kim wrote:
> [...]
> https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?p=942514
>
> Ud fra tråden i linket, tyder det på, at det er selve LCD displayet, der er i stykker.

Jeg tror som dig, at det er internt i display'et at fejlen er,
for mig ligner fejlen lidt ala det her:
https://www.youtube.com/watch?v=MTulo_SIE6E

--
Ejvind Kruse

Kim

Hej

Har haft IC'erne ude. Uden IC'er lyser begge displays bare. Hvis jeg bytter rundt på IC'erne, virker det højre display stadig. Dvs. det er ikke IC'erne, der er problemet. Hvis jeg trykker forskellige steder på printet, kunne jeg ændre lidt på, hvad der blev vist på displayet. Derfor prøvede jeg at efterlodde benene, men uden held.
Nu prøver jeg at se, hvad de finder frem til i tråden. Jeg står heldigvis ikke og skal bruge PSU'en lige nu.

Mvh.
Kim