NiMh celler bliver trætte efter få år ?

Lars Peter Larsen

Nogen der er stødt på at ellers gode PenLight størrelse NiMh-celler fra
Varta over ogle år udviser stigende indre modstad?

Det viser sig bl.a. ved at min Outdoor GPS efter kort tid viser lav
spænding og så holder celelrne iøvrigt efterfølgende i rigtig mange
timer. Sætter jeg dem i et digital-kamera (Canon Powershot) direkte fra
laderen viser cameraer lav batterispændign og sætter ud ved
strømkrævende operationer som Zoom.

Kan cellerne regenereres eller er det bare Byt til Nyt?

/Lars

Ejvind Kruse

Det er byt til nyt.
Jeg anvender selv Panasonics Eneloop Pro, de har bare en utrolig lav
selvafladning, hvilket er et at de største krav jeg stiller til et genopladeligt
batteri, det er bare så træls at stå med et kamera med et halvflade batterier,
bare fordi det har stået ubrugt i 14 dage.
https://www.batteribyen.dk/genopladelige-batterier/genopladelige-aa-batterier/panasonic-eneloop-pro-aa-r06-genopladelige-batterier-4-stk

--
Ejvind Kruse

Lars Peter Larsen

Thomas Corell wrote:

> Din lader, er det en der skal tage 2 (eller flere) samtidigt, for at
> lade, eller lader den dem enkeltvis ?
>
> Jeg har før ødelagt flere batterier, fordi jeg brugte en der kun kun
> lade dem i par. Hvis det ene var på 80% ydeevne og det andet på 100%, så
> blev der ladet for meget på det ene og for lidt på det andet.
>
> Så i dag er det et ufravigeligt krav, til min lader, at den kan lade
> batterierne enkeltvis.

Det er nok der en del af problemet ligger. Jeg bruger et par gamle gule
ladere fra Varta der selv afbryder efter en vis tid. Men jeg synes også
at have hørt/set at NiMh celler er mindre kritiske ved overladning.

Jeg har ikke mindre end to ladere der kan lade enkeltvis - En fra Aldi
og en Opus BT-C3100 jeg bruger til Li-Ion celler. Den sidstnævnte kan
teste/regenerere cellerne. Det er jo bare at prøve.

> Nogle ladere har et vedligeholdelses program, som kan "motionere"
> batterierne. Men hvor effektivt det er, ved jeg ikke.
>
> Hvis du vælger byt-til-nyt, så kan jeg anbefale IKEA's batterier.

Har fra flere sider hørt at IKEAs batterier er sammenlignelige med de
bedste - og så er de billige.

/Lars