Kobling af varmelegemer

mikke...@gmail.com

Min el-viden om 400V og sikringer er rusten :(

Jeg har 6 x 6000W 400/230V varmelegemer. De kan kobles i "trekant" eller "stjerne".

Bestcase er at de kobles i "trekant", for at få mest mulig effekt ud af dem. Jeg er ved at lave lidt tegninger til elektrikeren, men er kommet i tvivl om hvor mange watt jeg må belaste med.

Jeg har 35 A at gøre godt med. Se eventuelt eltavle her:

https://drive.google.com/open?id=1u-jJrorHU92JlorKI3umk2G5ASVnVjPZ

Kan jeg regne med følgende: Jeg vil mene, at i trekants-kobling, bidrager hvert del-varmelegeme med 2000W. Dvs. en strøm på I=2000W/400V=5A

Koples endnu et varmelegeme til (igen trakants-kobling), vil der nu løbe 10A mellem f.eks. L1 og L2.

Kan jeg så fortsætte, indtil jeg rammer 35A dvs. 7 varmelegemer?

Eller er sikringen på 35A for den samlede strøm mellem alle lederne?

Eller er jeg helt ude i skoven med beregningerne?

Abdelrahim Salim

Du har 35A på hver fase, automatsikringen består af 3 sikringer

Børge Larsen

Den mandag den 22. januar 2018 kl. 13.13.59 UTC+1 skrev mikke...@gmail.com:
DE 35A er for alt hvad der er koblet til tavlen. Desuden mangler installationen fejlstrømsrelæ. Du bør kontakte en aut. el-installatør, hvis han iøvrigt vil tilsluyye noget til denne tavle.

Børge Larsen

Jeg ser ingen automatsikring på tavlen

mikke...@gmail.com

Den tirsdag den 23. januar 2018 kl. 09.38.03 UTC+1 skrev Børge Larsen:
> [...]

> DE 35A er for alt hvad der er koblet til tavlen. Desuden mangler installationen fejlstrømsrelæ. Du bør kontakte en aut. el-installatør, hvis han iøvrigt vil tilsluyye noget til denne tavle.

Vil det sige, at jeg kun kan trække 12000W på tre faser 400V med 35A sikring foran? Hvert del-varmelegeme, må bidrage med 5A?

https://drive.google.com/file/d/1E_yechZcJWox4KR2MP5d5ieMFbxDx-JZ/view?usp=sharing

Hans Kjaergaard

Prøv google og søg lidt på bla kvadratroden af 3, men du skal jo under
alle omstændigheder have en el-installatør med ind over så hvorfor
ikke lade ham foretage beregningerne for dig ?

/Hans

SvenP

Hvis du har 6 varmelegemer a' 6000W.
Så belaster hvert varmelegeme med 6000 W, hvis jeg forstår dig rigtigt.
W = V * A
Hvis du kobler et legeme til 400V dvs 2 faser, så trækker det 15A. Hvorimod
det trækker ca 26 A hvis du kobler det til 230V.
Så kan du bare gange op. Med 6 varmelegemer må du have 2 per fase, dvs. ca.
52 A sikringer ved 230V og ca 30A ved 400V, minimum.
Det giver dig ikke mange muligheder.

Mvh. Sven

---
Denne mail er kontrolleret for vira af AVG.
http://www.avg.com

Jakob Bohm

On 24/01/2018 15:54, SvenP wrote:

> [...]
> Så kan du bare gange op. Med 6 varmelegemer må du have 2 per fase, dvs. ca.
> 52 A sikringer ved 230V og ca 30A ved 400V, minimum.

Et 6000W varmelegeme til 400V trækker 15A når det tilsluttes 400V. Det
er sandsynligvis en stor modstand på ca. 27 Ohm.

Hvis man tilslutter det til 230V (400V / kvadratrod(3)) falder effekten
til en tredjedel, altså 2000W / 9A.

Hvis man tilslutter tre 6000W i en trekant mellem faserne trækkes der på
grund af faseforskydningen kun 15A * kvadratrod(3) = 26A fra hver fase.
Dette er det samme som hvis han købte 3 stk. 6000W/230V varmelegemer og
tilsluttede dem i stjerne, men det ville belaste nul-lederen.

Med 6 varmelegemer i stedet for 3 fordobles belastningen til 36000W
fordelt på 3 faser, 52A pr. fase. Men det kan fordeles på 2 grupper af
26A eller 6 grupper af 15A (hver med kun 2 faser i brug). I praksis
skal der rundes op til standardstørrelser, 63A, 32A eller 16A. Hvis
varmelegemerne er lidt mindre end 6000W (maks 5700W) kan han nøjes med
50A og 25A .

Om det er automatsikringer eller smeltesikringer gør ingen praktisk
forskel ved sådan nogle pæne Ohmske belastninger.

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors

Poul Bundgaard

3 stk. 6000W/230V varmelegemer tilsluttet i stjerne ville fungere som en symmetrisk belastning, og dermed ikke belaste nullederen