Re: Solpaneler og 9KW El-vandvarmer

John_N_H

Den 25-08-2017 kl. 18:56 skrev Peter Roberto Brissing:

> Skal jeg få lavet den om til 230v tilmed?
> Og hvordan afmontere jeg de 2 varmelegemer?
> Tænker at jeg vil lade dem sidde og blot frakoble dem, men hvordan?

Med 3 varmelegemer er der mange koblingsmuligheder - stjerne, trekant,
serie, parallel, en kombination af serie og parallel. Det skulle nok
kunne lade sig gøre at finde en koblingsmulighed, der giver den ønskede
effekt. Der skal bare lidt gang i matematikken.
Varmelegemer, der evt. ikke bruges, kan man jo bare lade sidde, uden
påmonterede ledninger.
John N. H. ;-)

alexbo

Den 25-08-2017 kl. 18:56 skrev Peter Roberto Brissing:

> Skal jeg få lavet den om til 230v tilmed?
> Og hvordan afmontere jeg de 2 varmelegemer?
> Tænker at jeg vil lade dem sidde og blot frakoble dem, men hvordan?

Forskellen på 400v og 230v varmelegemer er ikke i varmelegemet men i
tilslutningen.

Hvis man tilslutter et varmelegeme med en fase i hver ende får det 400
volt, tilslutter man med en fase i den ene ende og nul i den anden får
det 230volt

Et varmelegeme på 3000 watt ved 400 volt vil være på 1000 watt ved 230 volt.

Ændre dine tilslutninger fra systemet side 10 til systemet side 9
Side 9 viser diagrammet på 1 stk legeme om det er til 400 eller 230
vælger man selv.
Side 5:
"Standardvarmelegemet kan tilsluttes 400 V (3 kW) eller 230 V (1 kW),"

Side 10 viser et diagram på 3stk 400 volt legemer

https://www.harald-nyborg.dk/pdf/74508_102334.pdf

Det kræver man kigger nøje på diagrammerne og på sin vandvarmer og det
diagram der hører til den.

Men på den 3 fasede er der et ekstra afbryderrelæ K styret af
termostaten, det er der ikke på den 1 fasede der styrer termostaten
varmelegeme direkte.
Så man kan fjerne hele den normale tilslutning incl. dette K relæ, sætte
sine 230 volt fra solcellerne direkte på som vist på side 9, der er
ganske vist med 2 faser L1 og L2 men som de skriver " Ved tilslutning
til 230V~ skal blå leder tilsluttes til nul"
Så man kan bruge 2 faser eller en fase og nul.

Forbinde det varmelegeme man vil bruge på termostatens 1 og 2 sammen med
kontrollampen.

Så har du samme tilslutning som en 230v enkeltvarmelegeme vandvarmer.

Der ser mere kompliceret ud end det er, kig godt på diagrammerne til din
maskine, de kan sagtens være lidt anderledes, tag strømmen fra kig ind
til tilslutningerne.

Eller finde diagrammer frem åbne til tilslutningerne og ring til
elektikkeren så kan han koble om.

mvh
Alex Christensen

Ejvind Kruse

Peter Roberto Brissing wrote:
> Hej Alex
> Jeg vil spørge om du kan slette alle dine svar på mit indlæg.
> PÅ Forhånd tak.

Det var da en mærkværdig opfordring, hvad mener
du at den skulle føre til?

--
Ejvind Kruse

Lars Peter Larsen

Man får indtrykket af at en troll har overtaget hans konto.

/Lars - som på ingen måde vil slette sine indlæg. Kan heller ikke.....