220 eller 400 volt

heapm...@gmail.com

Hejsa,

Jeg skal udskifte kogeplader i sommerhus, vil genbruge ledningen der sidder i den defekte kogeplade.

Er i tvivl om der er 400 volt eller ej, men de to faser måler jeg kun 220 volt, hvorfor er der gamle komfur sat til på denne måde?

Film
https://www.dropbox.com/s/pqliis25yaknffi/IMG_3666.MOV?dl=0

Vh Martin

Hans Kjaergaard

>Er i tvivl om der er 400 volt eller ej, men de to faser måler jeg kun 220 volt, hvorfor er der gamle komfur sat til på denne måde?
Du måler jo nok mellem nul og en fase og der er 220 Volt, så det er
nok koblet op på den måde fordi der er tale om en 220 Volts komfur.

/Hans

Ejvind Kruse

heapm...@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Er i tvivl om der er 400 volt eller ej, men de to faser måler jeg kun
> 220 volt, hvorfor er der gamle komfur sat til på denne måde?

Du har et treleder kabel, med fase, nul og jord, hvor du ikke kan måle
andet end 230 volt mellem nogen af lederne.

Nogle kogeplader kræver 2 faser, nul og jord, hvis den nye kogeplade
gør det, må du skifte kablet, eller hvis der er flere ledere i kablet, tage
dem i brug.

--
Ejvind Kruse