Forsyning af PLC

Elmer

Kan en PLC i en maskinstyring tilsluttes direkte til fase+nul (230V) via en
passende forsikring. Eller vil det blive betragtet som en del af
styrekredsen og derfor forsynes fra en skilletrafo?

Med venlig hilsen

Elmer

Calle.

"Elmer" <t...@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passende forsikring. Eller vil det blive betragtet som en del af
> styrekredsen og derfor forsynes fra en skilletrafo?

Hej

Som Automatik-mekaniker roder jeg i maskinstyringer hver dag, og jeg har
endnu aldrig set en PLC sidde på en skilletrafo.

Calle

Søren Christiasen

Giv plc/cpu'en sin egen sikring, men plc'en har jeg heller aldrig set på sin
egen trafo, med mindere der kun er den i styre kredsen, så gør som Calle han
har ret.

--
Hilsen / Regards
Søren Christiansen

Klaus

"Søren Christiasen" <Y...@dont.need.it> skrev i en meddelelse

> [...]
sin
| egen trafo, med mindere der kun er den i styre kredsen, så gør som Calle

Bør maskinanlæg ikke udlægges for 3 faser plus jord? Så er det nødvendigt
med en 400/230V trafo til PLC'en.
Klaus

Calle.

"Klaus" <he...@esenet.dk> skrev i en meddelelse
Hej

Da så godt som alle maskinanlæg har følere eller andet, der kører på 24V og
230V, så har man altid NUL med. ind til styringen.

Calle

Søren Christiasen

> Hej
>
> Da så godt som alle maskinanlæg har følere eller andet, der kører på 24V
og
> 230V, så har man altid NUL med. ind til styringen.

Man tager da aldrig nul med ind for at bruge den i en maskinstyring, jeg
roder også med maskiner det hver dag og der sidder altid en trafo til at
lave 230v og 24VDC til styre kredsen den ene side er lagt til jord, men en
sepperat skille trafo til plc'en er ikke nødvendigt.

Calle.

"Søren Christiasen" <Y...@dont.need.it> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg er endnu ikke stødt på en maskine, hvor nul ikke er med i skabet.
Selvfølgelig sidder der en trafo til at lave 24V med. Men 230 tages da
normalt mellem en fase og NUL. Hvad er det for en type maskiner du roder
med, siden i kører uden NUL i skabet?
Hvad nu hvis i skal bruge meget effekt på 230V siden, så skal der da lidt af
en moppedreng af trafo til, det er da en dyr løsning i stedet for at føre
NUL ind..

Automatik-mekaniker
Calle

Ulrik Vadstrup

"Calle." <Ca...@jyde.dk> wrote in message

> "Søren Christiasen" <Y...@dont.need.it> skrev i en meddelelse

Nemlig !

Meget forkert

> [...]
af
> en moppedreng af trafo til, det er da en dyr løsning i stedet for at føre

Nu siger maskindirektivet jo at der skal sidde en skille trafo før 230 V
styrestrøm, som jo er følere, og forsyning til 24VDC strømforsyning.

Store belastninger føres dog typisk uden om den Trafo, så skal NUL laves på
en anden måde..

De fleste maskintavler er udlagt for 3 faser + Jord - derfor er der _INGEN_
NUL med - der kan dog være tale om nulling, men det er en hel anden snak.

Men til svar på det første spørgsmål - PLC skal ikke have sin egen
skilletrafo, men bør sidde på den fælles - da den indgår i "styrestrømmen" -
den kan så have sin egen sikring.

Stærkstrømstekniker
Ulrik Vadstrup

Calle.

"Ulrik Vadstrup" <vads...@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej

Det lyder underligt, jeg har aldrig set det praktiseret, og vi får da nye
maskiner ind hver uge. Og nej, jeg arbejder ikke i et lille hobbyværksted.

Calle

Søren Christiasen

> [...]
af
> en moppedreng af trafo til, det er da en dyr løsning i stedet for at føre

Jeg har sjældent set maskiner hvor nulen er med,
Med hensyn til trafoerne så er de ikke særlige store igen gang dem vi bruger
til lys, er særlige store.
Det er jo for holdsvis let at regne ud tag det samlede antal efekt relære og
gange med VA + din 24VDC trafo og læg 25-40 % oven i så har du det hele med
og plads til de del du glemte i første omgang, og en trafo koster alså ikke
ret meget hvis du spørger ved LP/ Solar.
Hvad arbejder med det er CNC maskiner bla ESAB til plasma skæring , kraner
af typen Demag og MAN prøv og evt. se www.man-takraf.de så kan du se at det
ikke er symaskiner vi arbejder med.
Jeg er ret sikker på at vi måske har ca 10. maskiner der køre med nul og der
er vel omkring 20 år gamle eller sider trafo'er i det hele.

oxford

"Søren Christiasen" <Y...@dont.need.it> skrev i en meddelelse
Jeg kan kun give Ulrik og Søren medhold i det med 3 faser + jord til
maskintavler.
Jeg er selv industri-elektriker på en maskinfabrik med ca. 300 ansatte, og
vi laver vel ca. 4-5 tavler om ugen. Det spænder lige fra 1 kW startere til
anlæg på 2-300 kW. Ca. 75 % af vores maskiner bliver solgt til hele verden,
og jeg har aldrig set nul blive ført til vores tavler.
3 faser forbundet til maksimal afbryderne, og der fra til en trafo med 400-
480 volt primer, og 24/230 volt sekunder. fra sekunder ryger de i
automatsikringer, og dermed også forsyningen til vores plcér, armaturer,
stikkontakter osv.
Plcérnes powersuply er også galvaninsk adskilt.
Håber det kunne hjælpe lidt.

M.v.h Flemming

Aksel

"oxford" <oxfor...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

I har helt ret, og jeg forstår ikke hvad det er for maskiner Calle arbejder
med som bruger 0 og ingen styrestrømstrafo.

Jeg er selv prøvemester på et stort værksted som producerer maskinstyringer
som underleverance til industrien, vi ser næsten aldrig styringer uden
skilletrafo til 220V, som I skriver med den ene side af sekundær jordet.
Det er alvorlige tavler vi bygger, op til 6300 A indgangsstrøm pr. gruppe,
men selv de mindste styringer har trafo.
Det eneste vi ser uden er rene forsyningstavler.
Der er ofte 0 tilslutning, men det er udelukkende til spændingsmåling.
Det der kommer nærmest 0 er tavler med nulling PEN

Hilsen Aksel

lass...@gmail.com

Hej Elmer,
Jeg er før blevet stillet spørgsmålet, jeg forholder mig til den harmoniserede standard EN 60204-1:2006
(Ved harmoniseret standard menes at hvis man overholder den så har man formodningsretten til Maskindirektivet på de relevante punkter.)

§5.1 "forsyningsledningers termineringer" beskriver mulighed for at bruge Neutral lederen.

For om neutrallederen kan benyttes i effekt kredse vil jeg henlede opmærksomheden på §7.2.3 Effektkredse.
også her beskrives brugen af nullederen.

§ 4.3.1 "Jordfejl" Beskriver desuden også brugen af styrekreds forsynet fra Fase & Nul.

Når jeg designer så benytter jeg 400/230V trafo i maskinanlæg hvor anlægget samtidig har andet 400V udstyr.
Men hvis der ingen 400V forbrugere er så lader jeg maskinen blive forsynet fra 1x230V. eks fra en Blå CEE stikprop..
Det kunne også være at kunden/kundesegmentet kan præge beslutningen.

Andre relevante Standarder er EN 60439 serien som beskriver design af el-tavler, eller HD 60364 serien som ligger bag den "nye" installationsbekendtgørelse(Bek. 1082), (Som har afløst SB6).

Man kan ikke læse alt og huske alt så er der andre der kan byde ind med Referencer som modbeviser ovenstående ville jeg meget gerne hører herom.
Man kan jo altid blive klogere.

Venlig Hilsen
Lasse