Armaturer uden glimtænder

Ole V Jensen

Hej

Jeg købte i lørdags et nyt lysrørsarmatur fra nordlux.

Til min store overraskelse er der ikke glimtænder i det.
Til gengæld tænder det med det samme.

Er det noget forhodsvis nyt, eller er det bare mig der ikke har fulgt
med?

mvh
Ole-J

Max

Hej Ole

> Er det noget forhodsvis nyt, eller er det bare mig der ikke har fulgt
> med?

Det er nok med elektronisk forkobling, ikke noget specielt nyt, men
de er blevet meget megre udbredt de senere år. Der afsættes jo
ikke den samme spildvarme i sådan en forkobling i forhold til
modellen med drosselspolen, så det er jo energibesparende.

--
Mvh Max

Michael Witting

"Ole V Jensen" <n...@available.dk> skrev i en meddelelse

Hej Ole

Du har ikke fuldt med. :-)
Har selv købt 4 stk til loft og redskabskur.
Der sidder en elektronisk ballast i, istedet for den store tunge jernklods
af en spole.
Spole, kondesator og glimtænder er nu "kun" et lille print.

Har dog oplevet at en defekt konstruet ballast, gjorde at lyset tændte,
slukkede efter 5-10 min.
Skulle så frakoble strømmen, og tilslutte igen, så kunne den lyse 5-10 min
igen. ØV

Mvh
Michael

Tau

"Ole V Jensen" <n...@available.dk> skrev i en meddelelse

De første jeg kan huske af slagsen var først i halvfjerserne og blev omtalt
rør med M-tænding.
På selve røret var den en brun stripe af en eller anden metel legering, som
var til at tænde armaturet med. Det tændte øjeblikkelig når der blet tændt
for det.
Det er formodentlig en anden teknik nu.

vh
Poul

Morten

"Ole V Jensen"

> Til min store overraskelse er der ikke glimtænder i det.
> Til gengæld tænder det med det samme.

Du kan også opgradere dine gamle amaturer. Synes ikke jeg har set dem
herhjemme, men hos f.eks. Conrad i Tyskland kan man få elektroniske
"glim"tænder til gamle amaturer.
Der findes et par typer. Hurtig start og softstart. Softstart skulle
eftersigende være lidt blidere ved røret så det holder lidt længere.

Har dog ikke selv erfaring med dem da jeg ikke har lysstofamaturer, men har
blot set dem hos Conrad. Men havde jeg havde jeg klart bestilt dem næste
gang for at prøve. Så meget koster de heller ikke, så guderne må vide
hvorfor vi altid er bagud.
De er sikkert ikke lige så smart som helt at skippe alt det dosselfnidder,
men til gengæld er det jo en nem opgradering og /måske/ den sidste tænder du
nogensinde behøver :)

Mvh
Morten

Børge Larsen

"Morten" <hifi_c...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Elektroniske glimtændere var for nogle år siden fremme som selvbyg. Men der
er jo fortsat 50Hz flimmer med disse. Det undgås med en elektronisk
forkoblingsenhed. Som køre med noget højere frekvens. Jeg huske ikke pt.
hvor det ligger, mener det er oppe i kHz området.

Børge

Ole V Jensen

Tau <cra...@craner.dk> wrote:

> [...]
> var til at tænde armaturet med. Det tændte øjeblikkelig når der blet tændt

Dem har jeg set i et lysbord, og dem kunne man regulere lyset trinløst
på, men der var stadig en glimtænder med i spillet.

mvh
Ole-J

Morten

"Børge Larsen"

> [...]
> forkoblingsenhed. Som køre med noget højere frekvens. Jeg huske ikke pt.
> hvor det ligger, mener det er oppe i kHz området.

Ja, som en typisk sparepære. For nogle år siden eller det kan man sikkert
stadig.. Hvis man køber en for billig sparepære, så er den bygget som et
gammeldags lysstofamatur, hvilket betyder de flimrer, hvilket de fleste
sparepærer jo ikke gør. De lyser som hvis røret forsynes fra
jævnstrømsforsyning via noget step up med høj frekvens (jo højere frekvens
jo mindre spild i inverteren, så der slår man to fluer med ét smæk -
mindsker energispild og røret flimrer ikke).

Til gengæld, så er det måske lidt overdrevet at skifte amaturet hvis det
blot sidder i skuret, garagen el. lign. Det er typisk ikke steder man
opholder sig og der vil den elektroniske tænder være fin. Ikke mindst fordi
der fås typer der tænder med det samme. Det er noget jeg synes er
irriterende, nemlig opstartstiden, ved lysstofrør og sparepærer omend de
nyeste sparepærer sikkert er bedre, men mine holder endnu :-p

Af samme årsag bruger jeg heller ikke sparepære på toilettet. Det er typisk
ikke ret længe man opholder sig dér, men det er irriterende først at vente
10 sek. på pæren tænder, dernæst 2-5 minutter på at den er ordenlig varm og
dermed giver fuld lysudbytte. Så er der også problemet med at finde en der
passer i den "kuglelampe" jeg har på mit badeværelse - i hvert fald hvis dne
skal være mere end 11 w. 11 w lyser jo ikke engang som alm. 60 w. IMHO skal
den være 20-25 w for at kunne bruges, men de er for store. I stedet bruger
jeg Osram 60 w halogen formet som normalepærer, men med halogenrør indeni.
De holder næsten evigheder og der er godt med lys over land med det samme -
lyser som ca. 80 w alm. og holder langt bedre end selv alm. 40 w.

Mvh
Morten

janhes...@gmail.com

Kan man sætte LED lysstofrør i lysarmatur uden glimtænder jeg ved at man kan i gamle armaturer med glimtænder man fjerner bare det gamle rør og glimtænder

Ejvind Kruse

janhes...@gmail.com wrote:
> Kan man sætte LED lysstofrør i lysarmatur uden glimtænder

Nej, ikke umiddelbart, uden du frakobler HF delen.
Du kan finde vejledninger forskellige steder på nettet, f.eks.:
https://ledpartner.dk/wp-content/uploads/2015/06//vejledning_i_opstning_af_single-end_led_rr_juli_2014.pdf

Men det er ikke noget du selv må rode med, ligesom
armaturet tydeligt skal mærkes med ændringen.

--
Ejvind Kruse

janhes...@gmail.com

Super Tak for det Jeg prøver at kigge på det