Batterier til solcelleanlæg. Kan det betale sig?

Per Andreasen

Jeg fik i begyndelsen af 2013 monteret solceller på mit tag, og det har indtil i år været en rigtig god ide. Jeg har et 6000 kWh anlæg kombineret med en luft til vand varmepumpe til opvarmning. Hidtil er den strøm, jeg har produceret uden at kunne bruge den fx om sommeren, blevet modregnet i den købte strøm på årsbasis. Nu er jeg nødt til at sælge den til en pris, der ligger omkring 25 øre/kWh, selvom jeg var lovet at ordningen skulle vare i 20 år.
Jeg overvejer derfor at gemme den i stedet til senere brug, men det kræver jo et batterianlæg. Mit spørgsmål er derfor: Er det rentabelt at montere et sådant batterisystem og undgå at "forære" strømmen væk, når man tager højde for monteringsudgifter og batteriernes levetid.
Jeg vil meget gerne høre fra jer, der har erfaring med en lignende situation.

På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

alexbo

Den 20-07-2019 kl. 16:43 skrev Per Andreasen:

> Jeg overvejer derfor at gemme den i stedet til senere brug, men det kræver jo et batterianlæg. Mit spørgsmål er derfor: Er det rentabelt at montere et sådant batterisystem og undgå at "forære" strømmen væk, når man tager højde for monteringsudgifter og batteriernes levetid.

Hvis det er nedenstående situation du er i kan det ikke betale sig at
lave en batteribank.

"Flexafregning er navnet på den nye metode, og den har fra starten mødt
store protester fra solcelleejerne. De nye regler står nemlig til at
give gruppen af solcelleejere en årlig meromkostning på mellem 17 og
42,5 millioner kroner. For hver enkelt solcelleejer betyder det en
ekstra udgift på 200-500 kroner om året."

Før man kan regne på rentabilitet skal du vide hvor meget du kan kan
tjene ved at gemme strømmen og hvor meget det så koster.

Men et batteri der kan gemme 1 kWt som er ca 2 kr værd, koster ca 100O
kr og kan holde til ca. 500 afladninger.
Batterier specielt til solceller holder ca dobbelt så længe og koster
dobbelt så meget.

http://kortlink.dk/sahl-akku/yht4

Ca 16 kWt til en værdi af 32 kr og 1000 til 1600 cycles for 32.000 kr.

Det bliver meget svært at få overskud på en batteribank.

Det er stort set umuligt at gemme strøm på en rentabel måde, det gælder
elværker, vindmølleparker og private.

mvh
Alex Christensen