Off-grid strøm og jord

Daniel Bielefeldt

Hej,

Jeg er i øjeblikket ved at bygge vores egen selvforsyning af strøm, som
bliver genereret af dels vindmølle og solpaneler.
Strømmen bliver gemt på en række deep cycle batterier, som ligeledes
bliver forbundet til en DC/AC inverter. Inverteren er en ren sinus
inverter, som skal drive nogen af husets elartikler.

Min plan er at montere AC udtaget på inverteren til et HPFI relæ i en
særskilt tavle, samt en enkelt automatsikring. Efter automatsikringen
vil jeg montere et udtag, som kan føde hvad end jeg nu sætter til stikket.

Spørgsmål er så hvordan jeg bør jorde denne installation.
Min tanke er at banke 2 jordspyd ned til denne særskilte installation,
som så forbindes til jordskinnen i den nye tavle.
Bør jeg ligeledes montere jord på inverteren samt neutral polen på
batteribanken ?

Jeg gør opmærksom på, at denne installation intet har med elnettet at
gøre. Der er tale om en totalt særskilt installation.

--
Mvh.
Daniel Bielefeldt

Jens Petersen

On Wed, 05 Nov 2014 13:48:50 +0100, Daniel Bielefeldt
<dan...@bielefeldt.org> wrote:

> [...]
>som så forbindes til jordskinnen i den nye tavle.
>Bør jeg ligeledes montere jord på inverteren samt neutral polen på

Alt det fremgår af stærkstrømsbekendtgørelsen - det kender
elinstallatøren der skal projektere det alt til.

>Jeg gør opmærksom på, at denne installation intet har med elnettet at
>gøre. Der er tale om en totalt særskilt installation.

Reglerne er de samme uanset hvor du får strømmen fra.
--
OV1A Jens

I try - in fact, most people tell me I am very trying

Jan Pedersen

Reglerne er vel de samme mest af forsikringshensyn ?
SÅledes at man kan miste dækning ved uheld hvis det hele ikke er projekteret af og udført under ansvar af autoriseret elinstallatør.
Men er man ligeglad med forsikringsdækningen der evt. kan forsvinde kan man vel bare gå igang ? :P

Jens Petersen

On Sat, 15 Nov 2014 05:56:23 -0800 (PST), Jan Pedersen
<hanz...@gmail.com> wrote:

>Men er man ligeglad med forsikringsdækningen der evt. kan forsvinde kan man vel bare gå igang ? :P

... og familiemedlemmer der evt. kan forsvinde.

Jan Pedersen

Nå ja skidtet kan brænde ned - folk kan blive grillet ...shit can happen :P
Sådan er det med kalkulerede risici :P

alexbo

"Daniel Bielefeldt" skrev

> [...]

> som så forbindes til jordskinnen i den nye tavle.
> Bør jeg ligeledes montere jord på inverteren samt neutral polen på

Du kan se din installation som en 230 volt inventer-installation i en
campingvogn, der bruges ikke jordspyd.
For at HPFI skal have en mulighed for at virke skal en fejlstrøm gå uden om
det, altså gennem HPFI, gennem dig, ned i et jordspyd og tilbage til
elværket, det er ikke muligt.
Men det er muligt at to apparater er defekte, en defekt på hver udtag på
inventeren så der står spænding imellem så kan du få stød men det vil HPFI
ikke opdage den tror du er en lampe.
Så du kan"jorde" dine strømudtag og evt. inventeren så de har et fælles
punkt f.eks. jordskinnen, så kan der ikke være spænding mellem kabinetterne
på dine apparater.
Der er ingen grund til at jorde batteriet, eller den generator der levere
strømmen.

mvh
Alex Christensen

Elmand

"alexbo" <ale...@email.dk> skrev i en meddelelse
Alex, dit forslag er desværre ikke lovligt. Installationen af solceller og
vindmøller skal behandles på samme måde som alle andre installationer.
Det er beskrevet meget tydeligt i Stærkstrømsbekendtgørelsen ganske
rigtigt som Jens Pedersen beskriver.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen
ESPERSEN El & Antenne

Daniel Bielefeldt

Den 16/11/14 17.12, Elmand skrev:
> Alex, dit forslag er desværre ikke lovligt. Installationen af solceller og
> vindmøller skal behandles på samme måde som alle andre installationer.
> Det er beskrevet meget tydeligt i Stærkstrømsbekendtgørelsen ganske

Vil du referere til det punkt i stærkstrømsbekendtgørelsen hvor jeg kan
læse om det. Jeg vil meget gerne sætte mig ind i det.

Mvh. Daniel Bielefeldt

alexbo

"Elmand" skrev

> Alex, dit forslag er desværre ikke lovligt. Installationen af solceller
> og
> vindmøller skal behandles på samme måde som alle andre installationer.

Ikke fordi jeg ikke tror det er korrekt hvad du skriver, men masser af
mennesker har invertere i biler og campingvogne, der er jordspyd i hvert
fald ikke en mulighed.
Når man taler om risiko fra inverteren og fremad må det teknisk set være
ligegyldigt hvordan der kommer strøm på det batteri der trækker inverteren.

mvh
Alex Christensen

Elmand

"Daniel Bielefeldt" <dan...@bielefeldt.org> skrev i en meddelelse
Det er da beundringsværdigt, at du gerne vil sætte dig ind i det.- Der er
mange sider og det kan være lidt tørt.
Til at begynde med, kan du tage afsnit 6 stk 11,2
Bestemmelserne gælder for:
Strømkredse der forsynes med nominelle spændinger TIL OG MED
1000 volt vekselspænding og 1500 volt jævnspænding..

Og så for at starte med grundregler skal du til kapitel 13 131,2
Beskyttelse mod direkte berøring.
131,2,2
Beskyttelse mod indirekte berøring

Derefter skal du have fat i alle bestemmelserne om ekstrabeskyttelse.
Men det ligger helt fast, at din påtænkte installation ikke på nogen punkter
er fritaget for SR forpligtigelser.

Daniel Bielefeldt

Den 17/11/14 23.29, Elmand skrev:
> [...]

> 131,2,2
> Beskyttelse mod indirekte berøring

> Derefter skal du have fat i alle bestemmelserne om ekstrabeskyttelse.

Tak for det. Det vil jeg kaste mig over.

> Men det ligger helt fast, at din påtænkte installation ikke på nogen punkter
> er fritaget for SR forpligtigelser.

Det er jeg indforstået med. Jeg vil dog prøve om ikke det er muligt at
lave en del af arbejdet selv, for så at få det godkendt af en
autoriseret installatør. Det er trods alt et hobby projekt, hvilket
derfor begrænser de økonomiske midler jeg kan kaste efter elektriker timer.

Elmand

"Daniel Bielefeldt" <dan...@bielefeldt.org> skrev i en meddelelse
Det kan jeg naturligvis godt forstå, men generalt i dit udsagn ligger også
en folkeligmisforståelse.-
Ifølge installatørloven må elarbejde kun tilmeldes, udført af folk ANTAGET i
firmaet eller af installatøren selv, Det er for at knalde
stråmandsvirksomhed.
Installatørloven er lige ændret fra personautorisation til
virksomhedsautorisation, så jeg kan ikke mere kalde mig aut.elinstallatør
og skal ikke mere betale og ha min aut.fornyet hver andet år.
En virksomhed skal nu ha en teknisk ansvarlig sagkyndig og han skal
være godkendt af SIK, og der er jeg nu blevet for resten af mit liv.
Disse ændringer har ingen indflydelse på,hvad et firma må påtage sig
at "sige god for"
Der er imidlertid masser af ting, du godt kan lave.
Montering af alt materiel- testafprøvninger o.sv. indtil det så skal
endelig i drift.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen (faglig ansvarlig)
ESPERSEN El & Antenne (aut.elinstallationsfirma)

Roderiet

Goddag Er det ikke lidt bagvendt, at fortælle den gode mand, at han skam
gerne må lave alting selv sålænge han er på prøveniveau og indtil det skal i
drift.
Derefter må installationen kun remonteres af ansatte ell. mester selv.
Det levner jo ingen mulighed for mandens eget projekt.
Her er vi så tilbage til det paradoks som vi elektrikere ofte oplever, skal
vi fortælle en mand om det han ikke må i håb om at han undgår de værste fejl
eller skal vi bare sige slut prut.
Som jeg ser hans indlæg vil han bygge det med god viden fra andre eller
på må og få. Det sidste skaber flere ulykker end det første. mvh
Niels F.

"Elmand" skrev i meddelelsen

Elmand

"Roderiet" <niels-...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
Niels, det er ikke velset at poste oven i.

Alle laboratorier og til en vis grad skole laver laboratorieøvelser uden
at være aut.
Man kan sagtens afprøve nogle solceller uden at oplægge en fast
installation.
Jeg taler ikke om at lave al ting selv.- kun om at afprøve.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen
ESPERSEN El & Antenne

Roderiet

Goddag Skal vi nu til den igen, at topposte eller at scrolle sig gennem
adskillige indlæg . Når du nu sidder på dit kontor og arkiverer i
ringbindende, lægger du så det seneste bilag nederst, dvs. flytte alle
foransiddende bilag over på venstre bøjle , åbne og sætte ind for derpå, at
flytte allle bilag tilbage. Det bliver et hestearbejde i uendelighed.
Eller er du praktisk og lægger det nyeste ovenpå ?. Ganske vist
lærte vi i skolen at det er uhøfligt at disrespektere de ældre, hvorfor vi
vi underdanigst skrev bagest. Med tiden har jeg så lært mig at min metode
er bedre for mig og såvidt jeg kan se også for en hel masse andre.
Det seneste indlæg øverst og hvis nogen gider se på fortiden kan man
bladre mvh Niels F.

"Elmand" skrev i meddelelsen
Message has been deleted

Elmand

Plong. Der røg trolden i killfiltret.

"Roderiet" <niels-...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Daniel Bielefeldt

Først vil jeg lige sige tak for referencerne til
stærkstrømsbekendtgørelsen, dog er det ærgerligt at diskussionen retter
sig imod hvad der er rigtigt og forkert her på usenet.

-- Off topic --
Jeg vil lige referere til følgende side, som beskriver nogen grundregler
for brug af usenet. Her kan man bl.a. læse hvordan man citere svar.:
http://www.usenet.dk/?side=netikette&m=C
-- Off topic --

I forlængelse af off-grid strøm, vil jeg høre om nogen kan bistå med et
eksempel på beregning af hvor mange kWh man kan få ud af levetiden for
et specifikt batteri. Inkluder gerne formlen for at komme frem til
resultatet. Enheden der trækker strømme fra batteriet er en DC/AC
inverter. Derfor er det kWh på AC siden der er interessant.

Hvis vi antager følgende:

12 Volt
235Ah
3000 opladninger ved 20% afladning.
Ved afladning til 20% på en time, kan batteriet klare 62Ah

Inverter effektivitet >90%
Inverter kapacitet: 1000 watt kontinuerligt

Jeg er kommet frem til 1800 kWh AC 230 4,3 Amp.

På forhånd mange tak.

--
Mvh. Daniel

Roderiet

Goddag

"Daniel Bielefeldt" skrev i meddelelsen

Først vil jeg lige sige tak for referencerne til
stærkstrømsbekendtgørelsen, dog er det ærgerligt at diskussionen retter
sig imod hvad der er rigtigt og forkert her på usenet.

Du har ganske ret, det er ærgreligt med fnidder.

[...]

Når Kurt har kastet mig i killfiltret under navnet trold kigger jeg da på
indlæggene i denne og andre grupper, for selvklart kan jeg være på gale veje
i metoden. Jeg må medgive, at der for overvejende er tilslutning til "
pænt bagved og redigering af indlæg/svar ". Da jeg ikke bevidst fører
krig mod nogen, retter jeg ind på fodslaget og topposter fremover kun i
grupper hvor det i forvejen er anerkendt. Så har jeg vist tilgodeset begge
holdninger. mvh Niels F.
--
Mvh. Daniel

Jens Anker Kvorning

Ifølge SIK kan du følge bestemmelserne i DS/HD 60364-5-551:2010,
Der beskrives hvordan man udfører en installation som ikke er tilsluttet den offentlige forsyning.