Forskel på Rullebremse og skivebremse??

damn

Hvad er forskellen på disse to typer af bremser og hvad er bedst? Jeg har
fået afvide at min cykel er udstyret med både rullebremse foran og bag.
Foran er der en stang fra bremsen som er forbundet med en lille svejsning på
gaflen. Men en anden fortalte mig at jeg havde skive bremse!! Hvad har jeg?

Hvordan veligholder jeg iøvrigt mine bremser? Jeg har fået afvide at der
næsen ingen vedligeholdelse er, men at jeg indimellem skal skille noget ad
ved bremsen også hælde oæie i? Men hvor ofte bør jeg gøre dette og hvordan??

Mvh Johs

THJ

"damn" <fede...@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen på disse to typer af bremser og hvad er bedst?

Skiverne er bedst til MTB, hvor rullebremser ikke må bruges (iflg. shitmano
selv). Med gode skivebremser har du bedre føling med bremsepunktet.
Rullebremsen er billigere i anskaffelse, og til hverdagscykler fungerer den
som regel uden problemer.

> [...]
> Foran er der en stang fra bremsen som er forbundet med en lille svejsning

> gaflen. Men en anden fortalte mig at jeg havde skive bremse!! Hvad har

Det lyder som om du har rullebremser.

> [...]
> næsen ingen vedligeholdelse er, men at jeg indimellem skal skille noget ad
> ved bremsen også hælde oæie i? Men hvor ofte bør jeg gøre dette og

Hvis det er rullebremser så er der et lille smørehul, hvor der kan smøres
med "special" fedt. Du finde brugsanvisningen til rullebremser her:
http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/productserie/service_pdf/4R3
5A.pdf

Mvh Tom Jensen, Danmark

damn

THJ skrev i meddelelsen <3c421226$0$62875$edfa...@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>selv). Med gode skivebremser har du bedre føling med bremsepunktet.
>Rullebremsen er billigere i anskaffelse, og til hverdagscykler fungerer den

Men kan man se forskel? Og hvis ja hvordan?

THJ

> Men kan man se forskel? Og hvis ja hvordan?

Hvis linket virker denne gang kan du se hvordan en rullebremse ser ud.
http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/productserie/service_pdf/4R3

Da jeg er dårlig til at skrive i billeder, så prøv at kig her for at se en
skivebremse :
http://www.magura.de/english/bremsen/louise_fr_2002.jpg
Skivebremser ser ud som på billedet med små forskelle i udformningen.

Mvh Tom Jensen.

THJ

"damn" <fede...@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men kan man se forskel? Og hvis ja hvordan?

Hvis linket havde virket kunne du have set en rullebremse. Jeg prøver lige
igen.
http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/productserie/service_pdf/4R3
5A.pdf

Da jeg er dårlig til at skrive i billeder, så prøv at kigge her for at se en

Henrik Münster

THJ <bis...@privat.dk> wrote:

> Hvis linket havde virket kunne du have set en rullebremse. Jeg prøver lige
> [...]

Nu virker det i hvert fald hos mig, men en anden gang vil du
gøre mig en stor tjeneste, hvis du sætter klammer < > om URL'er.
--
Henrik Münster
<hen...@muenster.dk>

perg...@gmail.com

Når man skal bruge en rullebremse, sker det så ved at man trykker på håndbremsen eller bruger pedalerne ?
Hilsen Per

Henrik Münster

Håndbremsen.
--