Måling af max.puls.

Klaus Leo Nielsen

Hej gruppe.

Jeg har cyklet i 4 år på motionsplan, og det ønsker jeg at blive ved med. Nu
har jeg fået øjnene op for effektiviteten ved brug af pulsmålere, men
mangler et lille vigtigt element, nemlig bestemmelsen af min max puls.
I diverse bøger er jeg stødt på forskellige måder at bestemme den på, men
alle er slutteligt enige om, at den specifikke metode ikke er anvendelig,
som regel pga. unøjagtighed.
Derfor er spørgsmålet til gruppen:

Hvorledes måler man sin max puls bedst????

Venlig hilsen

Klaus

JensenJakob

Cykl meget hurtigt i meget kort tid med meget høj kadance. På edn måde har
jeg fået min op på 195

Jakob W. Jensen
Klaus Leo Nielsen <klau...@post.tele.dk> skrev i en >

Jesper Larsen

Øg pulsen langsomt, og når du tror du er ved at dø så stil dig op cyklen og
spurt til du brækker dig og ser stjerner for øjnene og er ved at besvime, og
læg så 5 til, fordi du sidder på en cykel.

mvh

Jesper

Jesper Therkildsen

> Cykl meget hurtigt i meget kort tid med meget høj kadance. På edn måde har
> jeg fået min op på 195

Det der er ideen med at bruge maxpulsen som træningsredskab er, at man
antager, at max.puls = max VO2 (maximal iltoptagelse). Det er vigtigt at man
udfører en grundig opvarmning med en stigende intensitet, således at ens
iltoptagelse bliver øget. Hvis man ikke er varmet op inden maxpulstesten,
sker der det at man ophober mælkesyre for tidligt, og pulsen når IKKE max
selvom at det absolut føles sådan!

God Hjul

Jesper Therkildsen

Karl Åge Jensen

En ret sikker metode:

Find en lang sej bakke helst over 1 km lang.

varm grundigt op
kør op ad din bakke start i god fart og øg langsomt til max-fart (tror du)
lav så en lang spurt, hold op lige før du br..... dig.
mål pulsen
så har du din maxpuls.

Pas på: gør det kun når du er rask og veloplagt

Men:
maxpuls er ikke en statisk værdi. Så du bør nok måle den en gang imellem.
Min stiger f.eks. mår jeg er i dårlig træning.
Og egentlig er det måske mere din AT puls, du har brug for for at planlægge
din træning. Den ligger normalt ca 15 slag under max puls, men en helt
sikker måling kan vist nok kun laves på et idrætsinstitut eller lignende.
Når du har kørt et stykke tid med pulsur, ved du dog ret sikkert, hvor den
ligger.
mvh.
Karl Åge

Klaus Leo Nielsen <klau...@post.tele.dk> skrev i en

nyhedsmeddelelse:83rc63$rt4$1...@news.inet.tele.dk...

> [...]
> alle er slutteligt enige om, at den specifikke metode ikke er anvendelig,

jphave

En god og kontrolleret metode til at fastslå din max-puls, er ved en
trappetest. Og hvad er det så ???

Det kræver at du er i besiddelse af enten en kondicykel, eller en
hometrainer (helst med kadence måler), et pulsur og en hjælper. Princippet
er så at man holder en stabil kadence og øger belastningen hvert 5. minut.

F.eks. starter du på 200 W belastning, og holder det i 5 minutter (kadence
og puls aflæses for hvert minut), herefter øges belastningen til 230 W
(hvert spring/trappetrin øges med 20-30 W) som kørers i 5 minutter, derefter
øges til 260 W, og så fremdeles.

På et tidspunkt kan din hjælper konstatere at din puls stiger markant, denne
puls aflæses og du har fundet din AT. Desuden vil du blive bekendt med din
max puls, din max effekt, dit VO2 max og dit kondital.

Selv bruger jeg den til at konstatere en træningsudvikling, sort på hvidt,
både på mig selv og på de junior ryttere jeg træner.

Hvis du er interesseret, eller andre er, har jeg lavet et lille Excel
program der regner det hele ud for dig. send en mail og jeg sender det. Du
skal dog selv lave det hårde arbejde....

MVH og god jul.
--
Jens Panum Have

Jesper Larsen

det er ikke rigtigt. max puls er en statisk værdi. Den burde være konstant
alle dage, da den er bestemt af størrelsen på hjertet - tror jeg nok.

Grunden til at man kan opnå forskellige værdier på forskellige dage kan
skyldes:

Motivation
Viljestyrke
Sukkerbeholdning
o.s.v.

Det er alle faktorer som er variable op forskellige dage, og man bør derfor
teste den flere gange, og bruge den højeste værdi man nogensinde får.

mvh

Jesper
Karl Åge Jensen <eq...@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:83si8c$2d6$1...@news1.tele.dk...

Anders Bro Bystrup

In article <hy494.172$F4....@news020.image.dk> , "Jesper Larsen"
<j...@jyde.dk> wrote:

> det er ikke rigtigt. max puls er en statisk værdi. Den burde være konstant
> alle dage, da den er bestemt af størrelsen på hjertet - tror jeg nok.

Jeg deler fuldstændigt Karl Åge's erfaringer med at max pulsen stiger
med dårligere træningstilstand - og falder i bedre ditto. Også ret
markant.

Jeg ved også godt at det strider mod den almindelige lægevidenskab, men
samtidigt (mener jeg at vide) skulle det være almindeligt anderkendt i
idrætskredse.

Correct me if I'm wrong!

--
Anders B

Mads Pedersen

Anders Bro Bystrup <and...@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:843cjt$qs3$1...@news101.telia.com...

Finten er, at jo bedre form man er i, jo sværere er det som bekendt at få
pulsen op. Dermed er det også sværere at få pulsen helt derop hvor den
simpelthen ikke _kan_ komme højere op, for inden da når man sædvanligvis at
få mavekrampe, opkastningsfornemmelser, synsforstyrrelser og alt muligt
andet.

En effektiv metode til at finde max-pulsen er i øvrigt som følger : meld dig
til Gilleleje CKs parløb med en kammerat. Mød derefter op med din helt alm.
racer uden bøjle eller noget af den slags fims. Sørg for at din makker er
ca. 20 cm lavere end dig selv og at han stiller op med "dråbehjelm",
skråramme, bøjle og hele molevitten. På den måde kan du være sikker på, at
du stort set ikke får nogen glæde af at ligge på hjul af ham, mens han
samler masser af kræfter på hjul af dig.

I et alm. linieløb ville jeg hurtigt have sagt "røv" og være stået af, men
det kunne jeg ikke rigtigt gøre her, så vi piskede derudaf. Hver gang jeg
skulle tage føring var jeg overbevist om, at jeg skulle dø, men alligevel
piskede jeg derudaf.

På den måde oplevede jeg det med mavekramperne, opkastningsfornemmelserne
m.m. og fandt ud af at min maxpuls lå på 195.

At min makker så røg af feltet på Mørkemosebjerg i Holbæk dagen efter, mens
jeg gennemførte, dog uden for præmierækken er så hvad det er.

Mvh Mads

Knud Langelund

Hej!
Jeg mener at det er for usikkert at bruge tommelfingerreglen med 220 -
alder. For mit vedkommende ( 45 år ), skulle det være en maxpuls på 175. Min
egen måling i en bakkespurt har været 195.
Jeg mener ikke, at max.pulsen ændrer sig med alderen. Den mest præcise
måling vil være en test på et hospital, ( kan lade sig gøre for et rimeligt
beløb ). Derved kan zonetræningen blive effektiv. De metoder der i denne
tråd har været givet, kan være udmærkede rettesnore, men reglen med 220 -
alder mener jeg ikke er god.

Mvh.
Knud
<04157000...@usw-ex0102-009.remarq.com>...

HBJensen

Hasse R. Hansen

HBJensen skrev i meddelelsen
<04157000...@usw-ex0102-009.remarq.com> ...

>Til gruppen. Lad os alle høre hvor langt fra 220-alder jeres beregnede
>maxpuls er.

220 - 27 = 193.
og jeg har til cykelløb haft max puls på 210.

Jesper Larsen

Den metode stinker alvorligt.

Kevin Japsen

> 220 - 27 = 193.
> og jeg har til cykelløb haft max puls på 210.

210!? No way - jeg tror sgu, at der har været noget i vejen med dit pulsur.

Hasse R. Hansen

Kevin Japsen skrev i meddelelsen <JrN94.511$n4....@news030.image.dk>

>210!? No way - jeg tror sgu, at der har været noget i vejen med dit pulsur.

Det er da muligt at du ikke helt tror på det, men har flere gange
været oppe imod de 205 stykker.
Og det med at man sidder med en formel lydende : 220-alder, det giver
jeg intet for overhovedet, ja klart det er en "gennemsnitlig"
udregning, men efter min mening så er der ingen formler der kan
udregne ens maxpuls 100%, det rigtigste er at smutte ud og hamrer alt
hvad remmer og tøj kan holde og ens hoved/lår er ved at splittes ad,
og hvis man så skulle have tid, så lige checke sin puls samtidig.

Hasse

HBJensen

Tak for dit uddybende svar Jesper !

I mit tilfælde er den beregnede maxpuls 220-32=188.

Hvis man giver lidt i beregningen, fx. 5 slag, kan jeg gå efter en
maxpuls på 193. Det er vel ikke helt forkert.

Jeg har ikke påstået det er en skudsikker metode. Man skal dog ikke
glemme at det ofte er "almindelige" (hvad det så end betyder)
motionister der begynder at køre efter pulsur. Om deres træning bliver
lagt an efter en beregnet puls på 185 eller en målt puls på 192 er vel
ligegyldigt.

Jeg har fået opfattelsen af, at spørgeren kører på et motionsplan, hvor
det ikke er altafgørende om han har den rigtige maxpuls eller ej.
Ligeledes kan det i sidste ende blive farligt at måle en for høj
maxpuls (fx. på 210 som en nævner), og så træne ud fra den.

Beklager, det blev lidt længere end jeg havde tænkt mig. Jeg stopper
nu, inden jeg kører i ring... :o)

Henrik.

Peter Olsen

220-36=184
max målt 181

mvh,
Peter
p...@cocom.dk

Anders Bro Bystrup

"Kevin Japsen" <HereI...@image.dk> wrote in message

> 210!? No way - jeg tror sgu, at der har været noget i vejen med dit
pulsur.

Hvorfor dog? Jeg var på et tidspunkt klubkammerat med to hhv. A og B
ryttere, begge midt i 20'erne. Den ene havde en max. puls på lige over 210,
mens den anden kun lige kunne klemme sin op over de hundredeetparogfirs.
Det skal nævnes at de begge benyttede pålidelige finske pulsmetre og var i
stand til at betjene dem korrekt.

Mvh
Anders B

Thorfinn

On Mon, 27 Dec 1999 18:34:31 +0100, "Kevin Japsen"
<HereI...@image.dk> wrote:
>210!? No way - jeg tror sgu, at der har været noget i vejen med dit pulsur.

Jeg har også været adskellige gange på anden side af de 200. Det er
der hvor man nærmer sig den sorte tunnel, alt er lige meget, hele
kroppen gør ont og senere undrer man sig over at man ikke væltede.
hilsen
Thorfinn

Jesper Larsen

Der er nærmere noget galt med din viden om emnet. Der findes 30 årige med
max puls på 210 og der findes 30 årige med max puls på 145 (og han var endda
på landsholdet i roning)

Så drop nu den påståelige holdning, og den latterlige Fitnessmaskine
huskeregel. Den kan kun bruges som en nørdreserve, men til seriøs træning
skal maxpulsen måles.

mvh

Jesper
Kevin Japsen <HereI...@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JrN94.511$n4....@news030.image.dk...

Jesper Therkildsen

JEg har altid været bange for højspændingsledninger, og når jeg kører forbi
dem pisker adrenalinen rundt, og pulsen spurter langt over 240! :-)

Cardiosport pulsure er iøvrigt noget værre lort!

mvh Jesper Therkildsen

Jesper Larsen

Alt undtaget Polar er noget lort.

Mvh

Jesper

Lars Grønberg

Hej Klaus

Jeg synes Jesper Therkildsen's forslag er godt. Opvarmningens varighed har
han dog ikke nævnt og den er ret vigtig. Den bør mindst være på 30 minutter
med stigende intensitet som han nævner. Gør det en dag hvor du er parat både
psykisk som fysisk, altså hvor hele din krop er i balance. Jeg vil anbefale
at du finder en knold/bakke med en lille procentmæssig stigning. En knold du
kan køre over normalt ved en rimelig hastighed, med over 20 kilometer i
timen, på mindst 800 meter. Prøv eventuelt at køre over den et par gange
inden du kører over med fuld skrue. Du skal kende knolden/bakken godt inden.
Er bakken for stejl vil du ophobe mælkesyre for tidligt.

Jeg vil dog ikke anbefale at du udregner en fast arbejdspuls/-interval. Din
maxpuls kan svinge op til 20 slag i minuttet fra dag til dag og endnu mere
ved pludselig sygdom selvfølgelig. Sygdom og manglende restitution er
eksempler på faktorer som får den til at falde og derved falder også din
arbejdspuls.

Mit råd til dig:
Kig på dit pulsur i opvarmningen. Udfra det og udfra hvordan du har det kan
du bestemme dagens arbejdspuls. lad hver med at skele til dit pulsur hele
tiden. Træn igennem et stykke tid og registrér dine pulskurver. Dette gøres
bedst med et pulsur af mærket POLAR og et interface til din Pc'er. Tag
derefter en snak med en som ved noget om fysisk træning ved brug af pulsur.
Det bedste, synes jeg, er at køre efter hvordan du og dine ben har det. Et
pulsur kan let blive brugt helt forkert.

Kontakt evt. Henrik Svarre i Testcentret.

http://www.testcentret.dk/frcont.htm

Med venlig hilsen
Lars Grønberg

c. boontjes

> Alt undtaget Polar er noget lort.

Og SRM, bare man havde sådan en selv :o)

MVH

Christian

Jesper Larsen

Enig med det fornuftige skriveri.

Jesper Therkildsen

Hej Christian!

Jeg så at du tidligere søgte efter SRM filer i den amerikanske udgave af
denne nyhedsgruppe. Jeg er lidt interesseret i at høre om du fik nogen
respons på din søgen?

mvh Jesper Therkildsen

c. boontjes <c.boo...@hccnet.nl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:855djg$o10$1...@news.hccnet.nl...

Anders H. Andersen

On Fri, 7 Jan 2000 21:02:09 +0100, "Jesper Therkildsen"
<jes...@worldonline.dk> wrote:

>Hej Christian!
>
>Jeg så at du tidligere søgte efter SRM filer i den amerikanske udgave af
>denne nyhedsgruppe. Jeg er lidt interesseret i at høre om du fik nogen
>respons på din søgen?

www.srm.de kan man hente softwaren til dimsen. Det giver et godt
indtryk af hvor avanceret et træningsredskab det egentlig er (hvis man
ellers forstår noget af alle de grafer programmet laver).

Forøvrig er der noget der hedder power tap som skulle kunne det samme.
findes på www.etune.com

mvh
Anders

c. boontjes

> Hej Christian!
>
> Jeg så at du tidligere søgte efter SRM filer i den amerikanske udgave af
> denne nyhedsgruppe. Jeg er lidt interesseret i at høre om du fik nogen
> respons på din søgen?

Ja, jeg fik nogen af Gewiss Ballan og Tour DuPont, det er meget interressant
at kigge lidt nærmere på. Jeg har set folk der havde dem, men jeg har
desværre aldrig haft muglighed for at træne med en selv :o( Jeg kan da godt
maile filerne hvis der er nogen som er interresseret.

MVH

Christian

annettetr...@gmail.com

Hej Klaus.
Har du gået på Rønde Gymnasium 1985 til 1988?
Har prøvet at finde dig i mange år.
Skriv til mig på annettetr...@gmail.com hvis du har lyst til at mødes og snakke.
Kh Annette Trollegaard

Bertel Lund Hansen

annettetr...@gmail.com skrev:

> Hej Klaus.

Du har læst et indlæg af Klaus som han skrev for 21 år siden. Jeg
tror ikke du skal regne med at han læser med her mere.

--
/Bertel