Campagnolo 12 speed lanceret

Henrik Münster

Så har Campagnolo lanceret grupper med 12 speed, altså hele 12 tandhjul
i kassetten bagpå. Der er tale om de to dyreste serier Record og Super
Record, og de fås både med fælgbremser og skivebremser. Til gengæld er
de mekaniske, men mon ikke der på et tidspunkt dukker en elektrisk
version op?
Det er ikke blot spørgsmålet om et tandhjul mere og dermed to
ekstra gear. Gearskifterne, bremsegrebene og kranksættene er også helt
nye og forbedrede. De 12 tandhjul bagpå gør, at Campagnolo kun har følt
det nødvendigt med to forskellige kassetter: 11-29 og 11-32. Og det kan
de jo have ret i. Hvad mere kan man forlange? Og man fristes til at
tilføje: Hvad skal man med den lille klinge foran? Der findes jo
mountainbikes og cross-cykler med kun én klinge foran. Hvorfor ikke
landevejscykler?
Det er selvfølgelig godt med udvikling og forbedring, men på en
måde synes jeg også, det er for meget, at der hele tiden kommmer nye
modeller. Køber man en rigtig lækker cykel, går der ikke lang tid, før
den er en gammel model. Det gør også, at den hurtigere bliver decideret
forældet. Jeg ved godt, at jeg sikkert er ved at blive gammel med de
tanker. Jeg kan bare huske, da jeg startede med at køre cykelløb i 1980.
Vores cykler var i store træk den samme cykel, som Eddy Merckx kørte på
i 1968. OK, det var et andet mærke, men udstyret var næsten det samme
Campagnolo Record. Man kunne altså roligt købe en dyr cykel og have en
tidssvarende cykel i mange år.
Foreløbig er det kun de meget dyre serier Record og Super
Record, der fås i 12 speed. Det kræver ikke meget fantasi at forestille
sig, at de billigere serier næste år skifter til 12 speed. Måske ikke
dem alle, men en enkelt eller to serier om året. Så hvis man køber sådan
en i år, er den allerede forældet næste år. Cykler er snart ligesom
elektronik. Man kan blive ved med at udskyde købet, for til næste år
kommer der noget nyt og bedre.

<https://12speed.campagnolo.com/WW/en>

--
Henrik Münster
Esbjerg

Anonymous

> [...]
> en i år, er den allerede forældet næste år. Cykler er snart ligesom
> elektronik. Man kan blive ved med at udskyde købet, for til næste år

12 speed kassetter eksisterer allerede på mouintainbikes, og der er
allerede professioneller hold der eksperimenterer med kun en klinge foran.
Vi så det i et af de ørkenløb først på året. Og man kan jo få kassetter med
11-42. Og med en passende klinge foran, så er man dækket godt ind.

--
mvh Ole Jensen

Henrik Münster

Anonymous <no_e...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Vi så det i et af de ørkenløb først på året. Og man kan jo få kassetter med
> 11-42. Og med en passende klinge foran, så er man dækket godt ind.

Ja jo, nu kan man jo godt lide tætliggende gear på landevejen. Jeg
personligt kan i hvert fald godt have problemer, hvis jeg kun har et
gear der er lidt for højt og et der er lidt for lavt til at følge med de
andre i gruppen. Tandhjulene skal derfor helst kun springe med én tand
imellem sig i hvert fald i starten. I hvert fald som almindelig
motionist de fleste steder her i Danmark, som generelt er ret fladt, har
man jo på ingen måde brug for 42 tænder bagpå.
I min glade ungdom, og jeg ved godt, det er længe siden, havde
vi 42-53 foran og en sekskrans med 13-18 bagpå. Det var rigeligt fint
omkring København og i Vestjylland, men det var ikke helt lavt nok i
Vejle og andre dele af Vestjylland samt selvfølgelig i bjergene. Det
laveste gear i 42x18 var 63. Forestiller min sig Campagnolos nye
12-speed kassette i 11-29, som er den mindste, og kun en 53 klinge
foran, vil det laveste gear 53x29 være 49,3. Først i 3. gear når man op
på 62,2 og altså omtrent det samme som 1. gear dengang. Det ville jeg
sagtens kunne klare mig med. Vælger man Campagnolos anden kassette på
11-32, får man et 1. gear på 44,7 med 53 tænder foran.
Den kassette, du nævner med 42 tænder bagpå, vil give et 1. gear
på 34,1 med 53 tænder foran. Det svarer omtrent til 34x27, 36x29 eller
39x31 for nu at sammenligne med almindelige størrelser på den lille
klinge. Så selv til bjergkørsel vil det vel også være fint. Nu kender
jeg ikke størrelsen på alle tandhjulene, så jeg ved ikke, hvor meget
spredning, det vil ende med at give.
I hvert fald ville det da forsimple cyklen en del, hvis man
kunne slippe for forskifteren og nøjes med én klinge.

Niels P Sønderskov

Ser Tour de Suisse, hvor Chris Anker Sørensen kommenterer, og jeg undrer mig over vankundigheden. De har snakket om det flere gange, og hver gang siger Chris Anker, at det vist ikke går med én klinge og kun 12 gear, når andre med to klinger (og 11 speed) har 22 gear. Er det gået helt hen over hovedet på manden, at man altid med to (eller tre) klinger, har et ret stort overlap, så en del af de 16, 18, 20 eller 22 gear er redundante, måske lidt forskellige fra lille til stor klinge, men i store træk fra midten af kassetten de samme? I virkeligheden altså kun et par ekstra gear.

De snakker også om en eventuel aerodynamisk fordel ved den ene klinge, men det er vel klart, at den største fordel er den tekniske enkelhed, når man kan undvære forskifte.

--
Niels P Sønderskov

Henrik Münster

Niels P Sønderskov <npso...@gmail.com> wrote:

> [...]
> måske lidt forskellige fra lille til stor klinge, men i store træk fra
> midten af kassetten de samme? I virkeligheden altså kun et par ekstra

Nu er cykelryttere jo ikke altid de mest vidende indenfor det rent
tekniske. Jeg kan nu godt se, hvad han mener. Den meste spredte 12 speed
kassette fra Campagnolo er 11-32. Det eneste alternativ er 11-29. Hvis
nu cykelrytteren mener, at han er nødt til at have 53x11 som det højeste
gear, hvilket vel ikke er helt urimeligt for en professionel, så er han
tvunget til at have en 53 tands klinge foran. Hvis han så kun må have én
klinge foran, så bliver hans laveste gear 53x32. Er det så lavt nok til
at komme over bjergene? Jeg tvivler lidt på det. Det er jo kun en lille
smule lavere end 39x22. Har de fleste professionelle ikke 25, 27 eller
29 bagpå og 39-53 foran? De tider er jo forbi, hvor rytterne lå og
huggede i store gear. Så selv om man har 12 forskellige og brugbare
udvekslinger, så bliver spredningen simpelthen ikke stor nok. I hvert
fald ikke i bjergene. Men OK, så gælder det nok kun i bjergene. På mere
flade stykker skulle en professionel gerne kunne træde 53-32, uanset
hvor træt han er, eller hvor meget det blæser.

Niels P Sønderskov

Ja, det var heller ikke slået igennem i større udstrækning. Almindelig konservatisme spiller vel også en rolle.