Erfaring med cykelnavigation?

Bertel Lund Hansen

Er der nogen der har erfaringer med en navigator til cykling?

For en del år siden købte jeg en Garmin Edge 720. Inde i byen
(Horsens dengang) virkede den okay, men der var den nu heller
ikke særlig nødvendig.

Nu er jeg flyttet til Kolt (nær Hasselager), og der er cykelstier
på de store veje og skovstier i nærheden. Jeg prøvede at bruge
min Edge til at vise vej, og den førte mig til nogle umulige
omveje.

Ved en tifligere lejlighed brugte jeg den hvor den sådan set
guidede okay (den fandt mange småveje og nogle cykelstier), men
da jeg bagefter tjekkede med Google Maps fandt den en lidt
kortere vej med kun to sving.

Nu har jeg kigget på en Edge 820 som får gode anmeldelser - men
det gjorde 720 jo også i sin tid.

Jeg har en Android mobil med Google Maps, og det er fremragende
til bil og offentlig transport, men det er ikke så praktisk til
cykel, og jeg bliver forvirret fordi jeg ikke altid kan
gennemskue hvilken retning jeg befinder mig i i forhold til
kortet.

PS. Jeg ved godt at der findes en specifik gruppe til navigation,
men den er for længst død.

--
/Bertel

Niels P Sønderskov

tirsdag den 18. december 2018 kl. 10.01.05 UTC+1 skrev Bertel Lund Hansen:
> Er der nogen der har erfaringer med en navigator til cykling?

Det vigtigste er, at enheden benytter et ordentligt cykelkort. Google har en indstilling for cykling, men jeg har fx konstateret, at det ikke slår til i den nærliggende Rude Skov. Mange af stierne her stopper midt i det hele.

Jeg er endt med at bruge telefonen, som man kan få udmærkede monteringsbeslag til, men man kan også bare have den i lommen, hvis man slår stemmenavigering til.

Dertil bruger jeg Naviki, der har mange forskellige faciliteter. Det er vist den første app, som jeg har brugt lidt penge på, for at få forslag til ture på mountainbike, racer eller almindelig cykel. Man kan selv bestemme en distance og får så flere forskellige forslag. Punkt til punkt navigation er der selvfølgelig, og kortgrundlaget er fint.

Har også for mange år siden prøvet en dedikeret gps-enhed, men den kunne dårligt holde strøm til en cykeltur, og jeg synes jeg har dimser nok.

--
Niels

Bertel Lund Hansen

Niels P Sønderskov skrev:

> Jeg er endt med at bruge telefonen, som man kan få udmærkede
> monteringsbeslag til,

Det vil jeg prøve. Jeg har bestilt et beslag. Det er jo kun en
lille investering.

--
/Bertel