cykel med automatgear

Jacob Riis

Min søster spurgte mig forleden hvorfor man ikke kan få cykler med
automatgear. Er nogen her i gruppen der har et bud? Har automatgear en
fremtid?

--
Jacob

ben

Shimano har et der hedder Nexus AUTO-D

Preben
"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse

Jon Bendtsen

In article <3f17ee0b$0$76089$edfa...@dread11.news.tele.dk>, ben wrote:
> Shimano har et der hedder Nexus AUTO-D

det fås også til udvendige gear, fx. har nishiki en cykel
hvor gearskiftet er computer styret.

JonB

Jens Mikkel Lausten

Automat og automat ??
Hvis du tænker på et automatgear der skifter automatisk ved de rigtige
omdrejninger, så tror jeg det har lange udsigter.
Det ville kræve et wattmeter i krankboksen, kombineret med lidt intelligent
elektonik der kunne afsløre ved hvilke omdrejninger netop du kører bedst.
Det første findes, http://www.srm.de/ ,det andet burde vel kunne laves.
Jeg ved at Mavic for små 10 år siden havde en batteridrevet gearskifter, men
den var selvfølgelig ikke intelligent.
For nylig så jeg at Campagnolo havde en elektrisk gearskifter på
tegnebordet.
Da jeg var dreng havde jeg en minicykel med 2 gear der skiftede, ved at man
trådte baglæns en enkelt gang.

Mikkel

Henrik Münster

Jens Mikkel Lausten <mlau...@worldonline.dk> wrote:

> Da jeg var dreng havde jeg en minicykel med 2 gear der skiftede, ved at
> man trådte baglæns en enkelt gang.

Det var Torpedo, der lavede det. Det fandtes også i en udgave med
automatiske skift, som min fætter havde på en minicykel. Jeg mener også,
jeg har læst om et automatisk indvendigt gear fra Shimano fra dengang i
halvfjerdserne. Der kunne man vist justere, hvornår det skulle skifte.
Ellers er det en dårlig idé med automatgear på en cykel. Det
menneskelig legeme er jo ikke en maskine. Det vil være uheldigt, hvis
gearet skifter, mens man lige rejser sig op eller gør noget andet. Det
er bedre at kunne bestemme, hvornår gearet skifter. Skulle et
automatgear laves anvendeligt, ville det kræve så meget elektronik, at
det blev alt for tungt, dyrt og dermed ikke driftsikkert nok. Der vil
også være ulemper med batterier, der skal skiftes eller oplades. Skal
man have alt det bøvl, hvorfor så i det hele taget cykle?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Jens Mikkel Lausten

Henrik Münster wrote:

> Det vil være uheldigt, hvis
> gearet skifter, mens man lige rejser sig op eller gør noget andet.

Ja....jeg kan da stadig huske de ryttere der væltede når de rejste sig op
efter svingene; som ikke havde spændt gear håndtagene ordentligt.

> Det
> er bedre at kunne bestemme, hvornår gearet skifter.

Ja, der er nok alt for stor individuel forskel på ryttere til at det vil
være nogen fordel.

Mikkel

Jon Bendtsen

In article <1fyaww2.1qxy7df1odsfc3N%hen...@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

> [...]
> også være ulemper med batterier, der skal skiftes eller oplades. Skal
> man have alt det bøvl, hvorfor så i det hele taget cykle?

Du glemmer alle søndags bedstemor cyklisterne, der ikke
kan finde ud af at skifte. Jeg kender faktisk en, og hun
er kun lige i starten af 20'erne.

JonB

Jon Bendtsen

In article <7RTRa.21967$Kb2.1...@news010.worldonline.dk>, Jens Mikkel Lausten wrote:

> Ja, der er nok alt for stor individuel forskel på ryttere til at det vil
> være nogen fordel.

jeg tror det kommer med tiden, og til almindelige cyklister kan
jeg ikke se problemet.

JonB

Arne

tidligt at være bedstemor - eller rettere godt gået :-)

Eivind

Henrik Münster

Jon Bendtsen <bend...@diku.dk> wrote:

> Du glemmer alle søndags bedstemor cyklisterne, der ikke
> kan finde ud af at skifte. Jeg kender faktisk en, og hun
> er kun lige i starten af 20'erne.

Jamen det har du på mange måder ret i. Problemet er bare, at den slags
cyklister som regel ikke vil ofre noget videre på cyklen, og de gør
heller ikke meget for at vedligeholde den. De vil derfor næppe betale
det, et avanceret og dermed velfungerende automatgear koster. Og skulle
de købe det, så vil de næppe vedligeholde det med batterier, justering,
kabler etc.
Jeg mener da, at SRAM (tidl. Torpedo) har eller har haft
elektronisk skift af deres indvendige gear. Men jeg kender ikke nogen,
der har været villige til at ofre pengene på det og derefter
vedligeholde det med batteriskift etc. Det er i hvert fald ikke et
system, man støder på i cykelstativerne rundt om.

Peter K. Nielsen

"Jens Mikkel Lausten" <mlau...@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
men
> den var selvfølgelig ikke intelligent.
> For nylig så jeg at Campagnolo havde en elektrisk gearskifter på

Jeg mener nu at jeg for ca et år siden læste om et sådan "automatgear" (men
en hvis herre tage mig om jeg kan huske hvor) men systemet var byggeet op
sådan at man skulle indkode sin ønskede kacence, og hvor hårdt man ønskede
at træde inden der skulle geares ned.

Huske jeg ret????

Peter

Henrik Münster

Peter K. Nielsen <pet...@jubiiposten.dk> wrote:

> [...]
> sådan at man skulle indkode sin ønskede kacence, og hvor hårdt man ønskede

Ja-ja. Shimano Nexave C-910. Jeg mener også, at SRAM/Torpedo havde
elektrisk skift af deres indvendige gear, men om det var automatisk, kan
jeg ikke huske. Jeg kiggede lige hos Shimano, og det har åbenbart
automatisk skift af både indvendigt og udvendigt gear.

Jens Olsen

Dansk Cyklist Forbund har en test af en Kildemoescykel med automatgear
i deres medlemsblad "Cyklister nr. 5 2002" se:

www.dcf.dk

vælg: Cyklister (e-zine)

vælg: Cyklister 5-2002

vælg: Test: Måske...

Jens

mikedk...@gmail.com

Undskyld jeg blander mig i en gammel tråd. Men har selv lige set denne video, og søgte så på "automatgear cykel udvendige gear" på google. Og landede her. Check lige denne youtube video. Abonnerer osse på hans kanal og har gjort længe, han er slet ikke tosset. https://youtu.be/Zh_zh2hf3XE
Ved nogen af jer om den slags automatgear ka findes nogen steder her i Danmark?

Mvh Michael

Niels P Sønderskov

De er skøre de amerikanere, men da de fleste kun kan finde ud af at køre bil med automatgear, måtte de selvfølgelig finde på denne tåbelighed http://www.disraeligears.co.uk/Site/LandRider_Auto_Shift_gear.html

Designet i USA og fremstillet i Kina. Ligesom iPhone.

Derailleurgear er i forvejen lidt komplicerede og for krævende for de fleste. Et ekstra remtræk og en centrifugalregulator til gearskift i forhold til omdrejninger på hjulet vil kun give ekstra bøvl. Selv om man pøser rigelige mængder WD 40 på ;)

Jeg orker normalt ikke YouTube-videoer på 35 minutter, og kunne heldigvis lave noget fornuftigt samtidigt.

Henrik Münster

Din video var heldigvis kun på 30 sekunder, og jeg skimmede bare den
anden. Det meste handler ikke om gearet. Det er nu ellers en smart idé.
Jeg har aldrig set det gear før, men der er noget fascinerende over
simple, mekaniske løsninger. Noget andet er, at jeg er sikker på, at det
er en dårlig idé. Det kan ikke være rart, når man ikke er forberedt på,
at gearet skifter. Det vi også være svært at kalibrere sådan et system,
så det skifter lige på det rigtige tidspunkt.
Til gengæld må det være let at lave et automatgear med de
moderne elektriske geargrupper. Al mekanikken er der jo. Man mangler
bare en lille computer, der får gearene til at skifte. Sådan et system
ville også kunne kalibreres efter personlige ønsker til kacende. Men det
vil jo stadig være ubehageligt, at gearet bare skifter, når man ikke er
forberedt, kan jeg forestille mig.

Bertel Lund Hansen

Henrik Münster skrev:

> er en dårlig idé. Det kan ikke være rart, når man ikke er forberedt på,
> at gearet skifter. Det vi også være svært at kalibrere sådan et system,
> så det skifter lige på det rigtige tidspunkt.

Man skal naturligvis lave et trinløst gear sådan som det var
lavet i den hollandske DAF. Det hedder Variomatic:

https://en.wikipedia.org/wiki/Variomatic

--
/Bertel

Henrik Münster

Selvfølgelig! Det var en god idé. Jeg er gammel nok til at huske DAF, og
der findes jo stadig adskillige biler med trinløst gear. Folk forstår
det bare ikke, så bilfabrikanterne føler sig ofte tvunget til at lave
nogle kunstige faste gear. Det synes folk lyder mere rigtigt, når de
kører bil.

Jeg er lige ved at tro, man har eksperimenteret med trinløs transmission
på cykler. Jeg husker da et system, hvor baghjulet blev drevet af en
stang på hver side af hjulet ligesom en dampmaskine, et damplokomotiv
eller en gammeldags gokart til børn. Problemet med at lave sådan noget
til cykler er altid, at vægten og friktionen skal være utroligt lav på.
Et motorkøretøj kan bedre leve med nogle ekstra gram eller lidt ekstra
friktion. Men den slags er jo til for at løses.

Jeg kan huske, da man begyndte at tale om skivebremser til cykler. Mange
mente, det var helt tåbeligt pga. vægten og andre problemer. Jeg tror,
de fleste af os dengang så skivebremsen fra en bil for os. Sådan en er
jo en tung støbejernssag på flere kg. Vi kunne slet ikke forestille os
de små, tynde og lette skiver, cykler har i dag. På samme måde er det
bestemt ikke umuligt, man vil kunne opfinde noget nyt til cykler. Man
har jo også været godt igang med kardanaksler og tandremme i stedet for
kæder, men indtil nu er der ikke fundet et brugbart alternativ.