Kan ny cykel betale sig?

Henrik Münster

Jeg ved ikke, om der er så mange tilbage her i gruppen, men jeg vil da
lige spørge om råd. Jeg er efterhånden 53 år og har holdt en pause fra
cykling siden jeg kørte med Team Rynkeby i 2010. Jeg er desværre kommet
ud af form og har taget på, så jeg vejer 97 kg til mine 189 cm, og det
er ikke muskler! Jeg har løbet et par maraton og halvmaraton siden, så
jeg har ikke siddet helt stille, men det sidste års tid har jeg været
meget doven.
Jeg har altid kørt på stålcykler undtagen til Rynkeby, som var
en Principia i aluminium. Ellers har jeg en håndbygget Schrøder i stål
fra 2003 med 10 speed Campagnolo Centaur. Den er jeg såmænd stadig glad
for, så det er faktisk ikke vildt nødvendigt med en ny cykel.
Nu er jeg bare begyndt at tænke på, om jeg skulle prøve en
carbon-cykel, inden jeg bliver for gammel til at kunne udnytte den. Min
lokale cykelhandler, som lige har fået ny ejer, vil begynde at sælge det
klassiske italienske mærke De Rosa. Det var egentlig, da jeg hørte det
lige før jul, at jeg begyndte at kigge lidt på cykelmarkedet. En anden
butik, der kun fører high-end cykler, inde i byen har en rigtig lækker
Eddy Merckx San Remo 76 stående. Jeg tror lige det er en cykel for en
stor tung sprintertype som mig. Desværre er den bare med Shimano-udstyr.
Som I kan høre, foretrækker jeg de klassiske mærker frem for de
mere nymodens, men sikkert glimrende amerikanske eller asiatiske mærker.
Desuden vil jeg helst have Campagnolo på min cykel. Det kørte min
barndoms idoler også med.
Hvis jeg skal have en fin, dyr cykel, skal den helst holde nogle
år. Da jeg kørte cykelløb først i firserne, havde cyklerne været stort
set uændrede siden sidst i tresserne. I dag sker udviklingen enormt
hurtigt. Hver år kommer der nye versioner af både stel og udstyr. Nye
teknologier dukker op. Skal man have elektronisk gear? Er det en
døgnflue, eller bliver det dominerende? Hvad med skivebremser? De kan jo
ikke eftermonteres. Stellet skal være lavet til dem. Hvis jeg vil have
Campagnolo, bliver det ikke skivebremser. Eller også skal man vente til
næste år og se, om Campagnolo kommer med skivebremser.
Og hvad sker der for Campagnolo? Det nye 2017 katalog fra Eddy
Merckx cykler har kun Campagnolo på de klassiske stålrammer. I sidste
års katalog var der flere Campagnolo-udgaver af stort set samtlige
cykler. Jeg kiggede for sjov på Canyons hjemmeside. Her er Campagnolo
forsvundet helt, mens man før kunne vælge frit mellem Campagnolo og
Shimano (og vel også SRAM). Er Campagnolo på vej ud? Er der sket noget
med firmaet?
Når jeg spørger til nye teknologier og Campagnolo er det
selvfølgelig fordi, jeg gerne vil kunne skaffe reservedele også om fem
år. Det er lidt surt at købe en teknologi eller et mærke, som er helt
væk næste år. Så kan det blive svært at skaffe nye sliddele i løbet af
få år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Niels P Sønderskov

Den torsdag den 5. januar 2017 kl. 01.16.18 UTC+1 skrev Henrik Münster:
> Jeg ved ikke, om der er så mange tilbage her i gruppen, men jeg vil da
> lige spørge om råd.

Næh, det er ikke det helt store opløb.

> [...]
> er ikke muskler! Jeg har løbet et par maraton og halvmaraton siden, så
> jeg har ikke siddet helt stille, men det sidste års tid har jeg været

Og nej, det kan ikke betale sig. Kulstof er lidt lettere, men det betyder ingenting for en tung sprinter uden muskler. I sagens natur kan det være fint for en klatrer, der kan have fornøjelse af et halvt kilogram mindre op ad bjergene.

Hverken præmiepenge eller sponsormidler vil kunne udligne den høje pris.
Sikkerheden for at kunne skaffe reservedele bliver mindre år for år. Elektronisk gear er tungere, og det kan ikke blive anderledes. Skivebremser kan være fint til hverdag eller i mudder, men aldrig på en racer.

> [...]
> år. Det er lidt surt at købe en teknologi eller et mærke, som er helt
> væk næste år. Så kan det blive svært at skaffe nye sliddele i løbet af

Det er flot, at Campagnolo overhovedet eksisterer endnu, men det er kun et spørgsmål om (kort) tid.

På den anden side. Hvis kærligheden og pengepungen er til en ny De Rosa, så kan en ny cykel godt betale sig. Bare ikke i penge.

--
Niels P Sønderskov

Henrik Münster

Tak for dit svar. "Tung sprinter uden muskler"!(?) Man skulle tro, du
kendte mig ;-)

Det er selvfølgelig rigtigt, at det aldrig vil kunne betale sig at købe
en dyr racercykel. Det er jo liebhaveri. Jeg er heldigvis i den
situation, at jeg har noget bedre råd, end da jeg var ung. Jeg er jo i
den alder, hvor børnene flytter hjemmefra. Andre mænd i min aldre
realiserer deres ungdoms drøm om en motorcykel. I forhold til det er en
cykel jo meget beskeden. Dermed ikke sagt, at pengene er ligegyldige.

Jeg har en kollega, som endda er lidt ældre end mig, som er vil
cykelentusiast. Han er vild med elektrisk gearskifte og skivebremser og
selvfølgelig carbon. Efter hvad jeg kender til skivebremser fra
hverdagscykler og mountainbike, så er de jo på stort set alle punkter
bedre end de små, skrøbelige fælgbremser, vi ellers har.

Tror du virkelig det går så skidt for Campagnolo? Det smerter mig da
lidt. Jeg er gammel nok til at huske mange af de mærker af cykeldele,
der forsvandt i halvfjerdserne og firserne. Det er lidt trist, og man
bliver helt nostalgisk. Men det er selvfølgelig ikke rationelt. Siden
jeg skrev ovenstående har jeg fundet ud af, at Canyon faktisk har nogle
modeller med Campagnolo på deres hjemmeside. De Rosa har masser af
modeller med Campagnolo, så helt væk er det ikke. Desværre har Eddy
Merckx ikke rigtig Campagnolo mere, og jeg har nok forelsket mig lidt i
en San Remo 76 fra Eddy Merckx. Jeg kan selvfølgelig altid bare købe et
stel og få cykelhandleren til at montere dele på det. Jeg ved ikke, om
det er lige så godt som at få en komplet cykel fra fabrikken.

Bertel Lund Hansen

Henrik Münster skrev:

> Jeg kan selvfølgelig altid bare købe et stel og få
> cykelhandleren til at montere dele på det. Jeg ved ikke, om
> det er lige så godt som at få en komplet cykel fra fabrikken.

Der er ikke nogen magi på en cykelfabrik. En god cykelsmed kan
gøre det lige så godt som en fabrik - og måske bedre fordi det
ikke er samlebåndsarbejde. Professionelle ryttere får ikke deres
cykler fra en fabrik. De har deres egen cykelsmed.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk obese.dk

Niels P Sønderskov

Den fredag den 13. januar 2017 kl. 11.27.02 UTC+1 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> ikke er samlebåndsarbejde. Professionelle ryttere får ikke deres
> cykler fra en fabrik. De har deres egen cykelsmed.

Eller bare gør det selv. Der er ikke ret meget på en cykel, der kræver en længere mekanikeruddannelse.

--
Niels P Sønderskov

Henrik Münster

Niels P Sønderskov <npso...@gmail.com> wrote:

Jeg har faktisk samlet mange cykler i min tid. Jeg er bare blevet så
gammel, at jeg ikke rigtig gider. Jeg ved heller ikke så meget om alt
det her nymodens med kulfiber og den slags. Det skal vist behandles lidt
forsigtigt. Jeg er jo vant til, at alle gevind fik lidt fedt, og så
strammede man godt til. Men OK, det kunne på en måde være sjovt at rode
lidt med det selv. Jeg kunne jo altid købe en lille momentnøgle og evt.
andet specialværktøj. Og så læse lidt om det. Der følger jo trods alt en
vejledning med til de fleste dele.

TomL

On Sat, 7 Jan 2017 16:33:34 -0800 (PST), Niels P Sønderskov
<npso...@gmail.com> wrote:

>Og nej, det kan ikke betale sig. Kulstof er lidt lettere, men det betyder ingenting for en tung sprinter uden muskler. I sagens natur kan det være fint for en klatrer, der kan have fornøjelse af et halvt kilogram mindre op ad bjergene.

Jeg har kulfiber fra Pinarello, og det er ikke vægten, der er
afgørende. De gode kulfiber rammer er mere stive end stål, og det gør
forskel især når man klatrer. Selv for en ude-af-form weekendrytter
som undertegnede.

Henrik Münster

TomL <tl...@roadrunner.com> wrote:

> [...]
> afgørende. De gode kulfiber rammer er mere stive end stål, og det gør
> forskel især når man klatrer. Selv for en ude-af-form weekendrytter

Det var ellers et sent svar ;-)
Men tak for det. Du har helt ret, at det ikke bare er vægten, der er
vigtig. Heldigvis kigger jeg i gruppen her en gang imellem, men der sker
desværre ikke det helt store. Nyhedsgrupper er vist ikke rigtig moderne
mere.

jk

Hej Henrik

Nej, nyhedsgrupper er næsten døde.

Kig på Feltet.dk, deres debatforum. Det er Nordens største. Mægtig
godt.

Desværre er 'fora' heller ikke topmoderne mere. Man risikerer i det
lange løb at Facebook tager over. Men det bliver ikke med min gode
vilje.

John

Henrik Münster

Jeg ved godt, at ikke ret mange bruger nyhedsgrupper mere. Det er lidt
vemodigt for os gamle, men det er jo en naturlig udvikling.
Nyhedsgrupperne force var ligesom e-mail, at der kun skulle overføres
små mængder data. Det var vigtigt med langsomme forbindelser og
computere. I dag er det jo ligegyldigt, og så kan man lige så godt åbne
en hjemmeside med grafik, reklamer, GIF'er og alt muligt. Men det var
sjovt så længe det varede. Måske skulle jeg prøve at kigge på feltet.dk.

Niels P Sønderskov

Endnu senere ...

NNTP har stadig en force i forhold til HTTP-fora eller Facebook. Ikke
fordi så mange af brugerne fattede det eller drog nytte af det, men
ingen andre systemer har en overskuelig opdeling i undertråde, hvor man
kan diskutere forskellige aspekter separat.

--
Niels P Sønderskov