Jubel i Donbas

Malus Lazarus

Russerne glæder sig sammen med indbyggerne i Donbass over, at nye
regioner bliver en del af Rusland, sagde den russiske præsidents
pressesekretær Dmitry Peskov fredag.

Journalister spurgte Kremls talsmand om Kremls holdning til
manifestationerne af glæde i Ruslands fremtidige nye regioner, især
satiriske tegninger med vestlige ledere i Donetsk, "Naturligvis hilser
vi sådanne stemninger velkommen, som manifesterede sig i de helt klare
folkeafstemningsresultater." bemærkede han.

"Folk har været længe undervejs for dette øjeblik, og de glæder sig

Jesper Ørsted

Selvfølgelig er der jubel i Donbas over Lymans omringning og forestående befrielse,
fordi så rykker befrielsen af dem jo nærmere, der er fanget et sted mellem 1.500 og
5.500 russere i Lyman og dem der måtte have undsluppet omringningen, vil formentligt
møde ukrainerne i Kreminna, da det er den eneste vej ud derfra og de ukrainske tropper
enten står i byen eller er tæt på at nå den. Der er meget at glæde sig over lige nu.

Слава Україні! (Slava Ukraini)
Героям слава! (Heróyam sláva!)🇺🇦🚜💨

Jesper

Bo M. Mogensen

Den 01-10-2022 kl. 12:09 skrev Malus Lazarus:
> Russerne glæder sig

ja de kan muligvis holde det besat længe , hvis ikke for evigt eller til
der kommer en demokratisk ledelse af Rusland - men der kommer aldrig ro
i området før , det komme hjem til Ukraine igen.

J. Nielsen

On Sat, 1 Oct 2022 05:54:46 -0700 (PDT), Jesper Ørsted <theex...@gmail.com>
wrote:
Jesper vil hellere fokusere på detaljer, som Ukraines strategiske Pyrrhussejre,
først i Kharkov og nu i Lyman, end forholde sig til realiteterne. Ukraine er hårdt
presset på både mandskab og materiel og når festrusen inden længe har lagt sig
kommer tømmermændene...

Hvem huske ikke de "forældede T64 tanks" der var resultatet af at russerne måtte
skrabe bunden af tønden for materiel? Nu sender Tyskland og Tjekkiet T54/55s
kampvogne til Ukraine. T54/55s indgik i USSR's styrker tilbage i 40'erne...
https://militarywatchmagazine.com/article/nato-running-out-t72s-ukraine-t55s-slovenia

Det er snart længe siden vi har hørt om de banebrydende "game changers" - HIMARS.
Onde tunger vil vide at deres antal er mere end halveret
https://www.specialforcesnews.com/60-of-himars-have-been-destroyed-a-pro-ukrainian-supply-claims/

...og det vil varer år inden der dukker nye op.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-28/us-is-sending-more-artillery-to-ukraine-but-it-won-t-arrive-for-years?sref=WwMYRRLR

...men pyt, så bruger vi da bare almindelige artillerigranater?

In effect, the effort to keep Ukraine’s artillery arm functioning has gone through
a few phases. In the first phase, Warsaw Pact stockpiles of Soviet shells were
drained to supply Ukraine’s existing guns. In the second phase, Ukraine was given
mid-level western capabilities, especially the 155mm howitzer. Now that 155mm
shells are running low, Ukraine has to make do with 105mm guns which are badly
outranged by Russian howitzers and will be, in a word, doomed in any kind of
counterbattery action.
https://bigserge.substack.com/p/the-war-has-just-begun
--

-JN-

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der er ikke noget "Hjem til ukraine". Det er en et-parti Nazistat som
vil af med de 11 millioner russere der bor der.
Zelinskid er blevet engelsk statsborger og hans forældre er blevet
Israelere. Han har købt et 900 m2 hus til dem for 8 millioner i Israel.
Ukraine er en et-parti stat! Han har fængslet politiske modstandere og
lukket TV kanaler samt indført tortur.

Derimod er Rusland et traditionelt demokrati. Men det har du vist ikke
hjernevindinger til at forstå. Det eneste du forstår er at du skal dikke
med lammehalen hver gang "Vesten" bræger.

jens

S. A. Thomsen

On Sat, 1 Oct 2022 12:09:43 +0200, Malus Lazarus wrote:

> Russerne glæder sig sammen med indbyggerne i Donbass over, at nye
> regioner bliver en del af Rusland, sagde den russiske præsidents
> pressesekretær Dmitry Peskov fredag.

Der er da INGEN der anerkender den fup-afstemning. :-D

> [...]
> vi sådanne stemninger velkommen, som manifesterede sig i de helt klare
> folkeafstemningsresultater." bemærkede han.

Det er jo nemt når stemmerne er afgivet FØR "afstemningen". :-(

> "Folk har været længe undervejs for dette øjeblik, og de glæder sig
> naturligvis. Vi glæder os sammen med dem," sagde han :-)

HAHAHAHAHAHAHAHAHA.... :-D

--
Denne mail er blevet tjekket for vira af AVG-antivirussoftware.
www.avg.com

S. A. Thomsen

On Sat, 01 Oct 2022 16:50:04 +0200, J. Nielsen wrote:

> [...]
> presset på både mandskab og materiel og når festrusen inden længe har lagt sig

Russerne er da endnu hårdere presste, når de får massive tæsk af
ukrainerne. ;-)

> [...]
> kampvogne til Ukraine. T54/55s indgik i USSR's styrker tilbage i 40'erne...

Og alligevel tæver ukrainerne de russiske "styrker". :-D

> Det er snart længe siden vi har hørt om de banebrydende "game changers" - HIMARS.
> Onde tunger vil vide at deres antal er mere end halveret
> [...]

Tror du selv på det vrøvl.? :-(

<snip resten af hjerneblødningen>

Bo M. Mogensen

Den 01-10-2022 kl. 19:55 skrev Lyrik:
> Ukraine er en et-parti stat!

"Ukraine er en demokratisk republik, hvor den lovgivende, udøvende og
dømmende magt er adskilt. Præsidenten vælges ved flertalsvalg for
femårsperioder og nominerer premierministeren. Nationalforsamlingen,
Verkhovna Rada, må så bekræfte dette valg. Krim har en speciel politisk
status med eget parlament...."

> Derimod er Rusland et traditionelt demokrati.

https://amnesty.dk/russisk-pres-paa-ytringsfriheden-underminerer-retsstaten/

"Rapporten “Freedom limited. The right to freedom of expression in the
Russian Federation”, som offentliggøres af Amnesty International i dag,
dokumenterer, hvordan vag lovgivning og stigende bureaukratisering er
med til at kvæle kritiske røster i Rusland. Den fortsatte chikane af
journalister, menneskerettighedsforkæmpere og organisationer, der
udtrykker deres utilfredshed med styret, udgør en alvorlig trussel mod
retsstatlige principper....."

skal du ikke have skrevet nogen indlæg , hvor du kan svare dig selv ?

Helle Jensen

Det tror jeg desværre han gør.

--
Helle Jensen

Jesper Ørsted

On Saturday, October 1, 2022 at 4:50:10 PM UTC+2, J. Nielsen wrote:

> [...]
> presset på både mandskab og materiel og når festrusen inden længe har lagt sig

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Pyrrhussejr&tab=for
Pyrrhus-sejr, en. [ˈpyrus-] (ogs. Pyrrhos-). (1. led er lat. Pyrrhus, gr. Pýrros, navn paa en
græsk konge, der i 279 f. Chr. vandt en dyrekøbt sejr over romerne) sejr, der er vundet
paa en saadan maade, at den i virkeligheden betyder ell. er aarsag (indebærer spiren)
til et nederlag. Meyer.5 ThGraae.DGMonrad.(1887).15. han havde jo fået at vide, hvad
han vilde, det skulde vel betyde Sejr for ham – men var det ikke snarest en Pyrrhossejr,
han hellere havde måttet være foruden? Kidde.AE.I. 278.

Hvem er det der har mistet mandskab og materiel i stort omfang i Lyman? Faktum er, at
forsyningssituation og mandskabssituationen bliver til stadighed ændret til Ukraines
fordel og Ruslands ugunst, hvilket krigens udvikling er et klart bevis på. Ruslands nye
rekrutter er bare en klods om benet på de professionelle soldater, fordi de sendes til
frontlinjen med få dages eller ingen træning, de kan kun knapt nok betjene deres gevær
men de kan ikke ramme, det betyder at de spiser de professionelle soldaters mad,
opbruger deres ammunition og andet udstyr, samtidigt med at den russiske hærs logistik
ikke bliver bedre eller får mere kapacitet, tværtimod, Ukraine har sat sig på vigtige
jernbanelinjer ind i Ukraine, uden dem er russerne fortabte.

Fra Sun Tsus "The Art of War" (ca. 600 år fvt.)

XII. The Attack by Fire

1. Sun Tzu said: There are five ways of attacking with fire. The first
is to burn soldiers in their camp; the second is to burn stores; the
third is to burn baggage trains; the fourth is to burn arsenals and
magazines; the fifth is to hurl dropping fire amongst the enemy.

11. We may take it then that an army without its baggage-train is
lost; without provisions it is lost; without bases of supply it is
lost.

Det er en lektie som Ukraine har lært og Rusland ikke har, derfor bliver russerne
ved med at tabe.

> [...]
> kampvogne til Ukraine. T54/55s indgik i USSR's styrker tilbage i 40'erne...

Slovenien overlader nogle gamle kampvogne til Ukraine, samtidigt med at de får moderne
Leopard-kampvogne.

> Det er snart længe siden vi har hørt om de banebrydende "game changers" - HIMARS.
> Onde tunger vil vide at deres antal er mere end halveret
> [...]

I mellemtiden får de så sendt tyske MARS2 og amerikanske MLRS launchers, som affyre de
samme raketter med samme præcision. I øvrigt kan MLRS affyre 12 raketter ad gangen contra
HIMARS, der må nøjes med at affyre 6. Der er ikke dokumenteret ødelæggelsen af så meget som
en eneste HIMARS launcher. De er ganske svære at ramme, grundet deres "shoot and scoot" operation.

> [...]
> outranged by Russian howitzers and will be, in a word, doomed in any kind of

USA har et fredstidslager af Excalibur GMS-styrede granater på ca. 30.000 og har afstået ca.
5.000 til Ukraine. De vil uden problemer kunne afstå samlet 10.000 - 15.000. Hertil skal lægges
den løbende produktion på adskillige tusind om året. Envidere har USA sendt 1 mio alm. 155 mm
granater. Canada og Sydkorea leverer også 155 mm granater. Det er et standardprodukt, som rigtigt
mange lande kan levere til Ukraine.
Og så forresten er kontrabatteriskydning mod moderne mobile 155 mm haubisere (M777, Cesare, Krab mv.)
aldeles nyttesløs pga. ukrainernes "shoot and scoot" taktik, de affyre nogle skud, så pakker de sammen og
kører. Det tager mindst 5-7 min fra ukrainerne er begyndt af affyre skud til der kommer indgående kontraild
og det er kun hvis det er en professionel russisk enhed der skyder. Glem alt om det, hvis batteriet skal betjenes
af aber (LPA, DPA og grønne rekrutter), så går der væsentligt længere tid.

J. Nielsen

On Sat, 1 Oct 2022 22:43:21 -0700 (PDT), Jesper Ørsted <theex...@gmail.com>
wrote:

>https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Pyrrhussejr&tab=for
>Pyrrhus-sejr, en. ['pyrus-] (ogs. Pyrrhos-). (1. led er lat. Pyrrhus, gr. Pýrros, navn paa en
Vi ser tydeligvis forskelligt på tingene Jesper.

Har du slet ikke observeret, at mens du fantasere om wunderwaffen, har Rusland sat
sig på et område af Ukraine større end det halve af Storbritanien? Om få dage er
området officielt russisk - og der er *intet* som USA eller EU kan gøre for at
ændre dette faktum.
--

-JN-

Bo M. Mogensen

Den 02-10-2022 kl. 06:54 skrev Helle Jensen:

> Det tror jeg desværre han gør.

jo men i mangel af bedre så går han ikke selv ind for de ting han
skriver. (har han skrevet)

Jesper Ørsted

On Sunday, October 2, 2022 at 10:15:49 AM UTC+2, J. Nielsen wrote:

> [...]
> området officielt russisk - og der er *intet* som USA eller EU kan gøre for at

Området russerne besætter bliver stadigt mindre og så er det kun ganske få lande der anerkender
"folkeafstemningerne" som legitime, Syrien, Iran, Nordkorea og Armenien, resten af FNs ca. 200
medlemslande gør ikke. Jeg håber du lagde mærke til det meget ydmygende nederlag Rusland led
i Lyman, byen er befriet og alle de russiske soldater der (antageligvis i omegnen af 5.000 mand) ligger
enten, døde, sårede eller blev taget til fange. De blev afskåret, da de forsøgte at flygte ud for Kreminna,
landevejen var et slagtehus for russere.

Bo M. Mogensen

Den 02-10-2022 kl. 10:15 skrev J. Nielsen:

> Om få dage er
> området officielt russisk -
Du bedriver usømmelig omgang med sproget
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=officielt

"fastsat eller bekendtgjort som en generelt accepteret norm eller
standard af en almindelig anerkendt myndighed .."

Det er ikke med officielt anerkendt ind den Tyske og Russiske invasion
af Polen ..

Den 17. september 1939 invaderede Sovjetunionens Røde hær det østlige
Polen i samarbejde med Tyskland. Sovjetunionen opfyldte sin del af det
hemmelige tillæg til Molotov-Ribbentrop-pagten, som delte Østeuropa i en
tysk og en sovjetisk indflydelsessfære.

> og der er*intet* som USA eller EU kan gøre for at
> ændre dette faktum.

ikke ud over at køre dem økonomisk i sænk & støtte Ukraine med
Milliarder til selvforsvar ..

Men det er godt de har Nord Korea ved deres side.