Patriark: Tyrkiet skal med i EU (0183)

Kristeligt Dagblad skriver i dag tirsdag den 26. november 2002:

Patriark: Tyrkiet skal med i EU

(Forsiden)

Tyrkiet fortjener at blive lukket ind i
EU. Det vil øge landets stabilitet,
hjælpe med at iværksættelsen ad de ved-
tagne reformer, og det vil bedre for-
holdene for Tyrkiets mindretal.
Det er budskabet fra den armensk-
ortodokse patriark Mesrob fra Istan-
bul, der som repræsentant for samt-
lige kristne kirker i Tyrkiet, er på
rundrejse i Europa med København
som første station.
Patriarken ønsker at give sit og
kirkernes besyv med før EU's topmø-
de i december. Og han håber, at Tyr-
kiet ved den lejlighed bliver indbudt
til realitetsforhandlinger om med-
lemskab.
Mere end 70 procent af den tyrki-
ske befolkning er for EU-medlem-
skab. Det er dem, der nu kan føre po-
litikerne frem mod det, siger patriar-
ken.
- Tyrkiet er ikke himlen, ikke Para-
dis. Vi har mindretalsproblemer. Men
jeg har set store forandringer de sene-
ste 25 år. Og jeg ser for mig, at refor-
merne nu vil blive iværksat, siger den
armenske patriark.

(side 5, Udland)

EU er ingen kristen klub

Religion kan ikke være noget, der udelukker medlemskab, mener den armenske
patriark fra Istanbul

Af Lisbeth Storm

- Når Frankrigs tidligere præsident Valery Giscard d´Estaing siger, at
Tyrkiet ikke kan blive medlem af EU, så finder jeg det ærligt talt ikke
særligt bibelsk. Det er ikke talt som den gode samaritaner, siger patriark
Mesrob fra Istanbul, lederen af det armensk- ortodokse patriarkat i
Konstantinopel.
- For mig er det helt tydeligt, at EU ikke er en kristen klub. EU er
forskellige lande og kulturer, der lever sammen. EF, siden EU, blev
grundlagt af Tyskland og Frankrig efter Anden Verdenskrig. Men det var jo
ikke et religiøst projekt fra de to landes side, understreger patriarken.

Patriark Mesrob kom i går til København som første led i en rundrejse i EU.
Han vil gøre opmærksom på Tyrkiets ansøgning om optagelse i EU, som skal
behandles på topmødet i København til december.

Er der religiøse grunde til Europas tøven ved at gøre Tyrkiet til EU-medlem?
Er det de grunde, der kan få EU til at sige nej?

- Det håber jeg ikke. Religion skal arbejde for fred. Religion i min
forstand kan ikke være eksklusiv, ikke udelukkende. Det er ingen religion,
når den begynder. Den bliver det, efterhånden som den institutionaliseres,
efterhånden som staten identificerer sig med den, siger patriark Mesrob.

- Jeg håber, at de euro-pæiske regeringer vil sige: Vi er ikke religiøse
stater.

- Men somme tider forstår jeg ikke religiøse personers anti-muslimske
udtalelser. Disse kirker er involveret, de har særlige afdelinger, der
bruger penge på kristen-muslimsk dialog. Er vi altså i det økumeniske -
eller skal vi bare sidde og duplikere papirer og samle hotelregninger og så
undgå at implementere noget? Det er spørgsmål, som også bør rettes til de
europæiske kirker og institutioner, mener patriarken, der gør opmærksom på,
at over 70 procent af Tyrkiets befolkning i øjeblikket går ind for et
EU-medlemskab.

Under sit besøg i København har patriark Mesrob haft møder med formanden for
Folketingets Europa- udvalg, Claus Larsen-Jensen (S), og Europaminister
Bertel Haarder (V).

- Og de lyttede da, siger patriarken, der også er opmærksom på den kommende
socialdemokratiske formand, Mogens Lykketofts, udmelding om, at Tyrkiet ikke
bør lukkes ind foreløbig.

- Tyrkiet er i dag et af de mere stabile lande i regionen. Marginaliseres
det fra Europa, vil det være svært i fremtiden at forestille sig det som et
udadvendt land.

- Men vi er jo allerede i Europa. Mit største problem er ikke den tyrkiske
regering. Det er den nye generation, der er lige så sekulær, som den er i
Europa. Det er lidt sært at sige for en kirkemand fra øst, men mit problem
er det samme som for kirkerne i Danmark. Der er ikke forskel på livet i de
store byer i Tyrkiet og livet i de store byer i Europa.

Europæiske tyrkere

- Tyrkerne mener: Vi er europæere. Vi må finde europæiske måder at løse
problemerne på. Ikke engang folk langt ude på landet i Tyrkiet vil erklære
sig for asiater. Tyrkiet er i øjeblikket det mest sekulære og moderate
muslimske land, siger patriark Mesrob.

- Vi har mindretalsproblemer i Tyrkiet - som man har i Europa. Men de skal
løses, de bliver løst i det tyrkiske parlament.

- Jeg ønsker ikke at leve i andre lande. Jeg har været i udlandet i mere end
10 år, men jeg har valgt Tyrkiet. Jeg elsker Tyrkiet, min by, Istanbul, min
kulturelle arv. Sådan føler minoriteterne i Tyrkiet.

Vil et nej fra EU betyde stop for de tyrkiske reformer?

- Den store befolkning vil blive meget skuffet. Og det vil blive svært at få
reformer igennem og få bedre rettigheder for minoriteter. Det bliver svært
for politikerne, hvis hovedparten af befolkningen tror, at den kristne klub
ikke vil have dem med, siger patriark Mesrob.

udl...@kristeligt-dagblad.dk

Lagt på nettet den 26. november 2002 kl. 04:00
--- END of News--------------------------------------------------------

mvh.
Mogens Kall
The servant of Michael
Internal:

File-name:
Patriark: Tyrkiet skal med i EU (0183)

This file has been send to
dk.politik

Time for OUTPUT:
2002-11-26, Tuesday, CET 22:20

Bo Warming

> Vil et nej fra EU betyde stop for de tyrkiske reformer?
> udl...@kristeligt-dagblad.dk

Tyrkisk medlemskab af EU vil være en katastrofe - uciviliserede vil
oversvømme os og landbruget i Anatolien vil kræve støtte mere end de
østeuropæiske nassere.
Kristelig Dagblad er usaglig godhedsindustri, og går mere op i udlandets
lykke end dansk lykke
Gid tysk folkeafstemning havde magt - og tyskerne var præsenteret i
forhold til folketal. De ved hvor ond Islam er. Tyrkiske reformer rager
ikke os.

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> Lagt på nettet den 26. november 2002 kl. 04:00
> --- END of News--------------------------------------------------------

Du er et fjols, Chiraq ... :-(

ironi-on
Leve leve egoismen.
ironi-off

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 3460

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]

> Du er et fjols, Chiraq ... :-(
>
> ironi-on
> Leve leve egoismen.
> ironi-off

Input news:

=== citat start ===

DR1 s147 tor 16 (2004, CET) 10:24:34

21:22 (15. dec., CET)

Chirac taler for tyrkisk EU-medlemskab

=== citat slut ====

Øh ... jeg var vist "lidt" for hurtig på aftrækkeren ... sorry.

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3461

Kurt Harald Nedergaard

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

Chirac er et fjols, det er kun fjolser og tåber der kan tale for et tyrkisk
EU medlemskab, på af et massivt flertal i den franske befolkning er
modstandere..)

Konrad

"Kurt Harald Nedergaard" <kurtned...@privat.tele.dk> wrote in message

> Chirac er et fjols, det er kun fjolser og tåber der kan tale for et
tyrkisk
> EU medlemskab, på af et massivt flertal i den franske befolkning er
> modstandere..)

Ja - dem der er imod tyrkisk EU-medlemsskab argumenterer på baggrund af dyb,
indsigtsfuld rationel tænkning på et ultrahøjt sobert niveau :-))

Kurt Harald Nedergaard

"Konrad" <david_...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tyrkiet er ikke et europæisk land. Det har det aldrig været hverken
geografisk, historisk eller kulturelt. Muhamedanismen spiller en væsentlig
rolle i tyrkisk kultur:-)))

Konrad

> Tyrkiet er ikke et europæisk land. Det har det aldrig været hverken
> geografisk, historisk eller kulturelt.

Og så?

>Muhamedanismen spiller en væsentlig
> rolle i tyrkisk kultur:-)))

Tyrkiet er en verdslig stat - de har end ikke en "folkemoske", som f.eks den
danske folkekirke...

Kurt Harald Nedergaard

"Konrad" <david_...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Nå-har den ikke ....

Konrad

> Nå-har den ikke ....

Ikke mig bekendt. Staten har ingen forbindelse til det islamiske
trossamfund - tørklæder er forbudt at bære for offentligt ansatte osv...

Mendoza

Så det er med andre ord en mønsterstat?
--
M. v. h.

Mendoza

Konrad

"Mendoza" <men...@nospam.dk> wrote in message

> Så det er med andre ord en mønsterstat?

??? Næh - hvilke lande er i grunden det? Nej - det som man kan udlede er at
det ikke er den tyrkiske stats engagement i religion der evt kunne blive et
problem.

Knud Larsen

"Konrad" <david_...@hotmail.com> wrote in message

Heller ikke når vi nu klipper militærets magt?

Konrad

"Knud Larsen" <larse...@hotmail.com> wrote in message

> Heller ikke når vi nu klipper militærets magt?

Gør vi da det? Handler det egentlig ikke bare om at Tyrkiet godt kunne
fortjene en mere opdateret "demokratisk orienteret" forfatningsmodel...???

Frank

Hej

> Ikke mig bekendt. Staten har ingen forbindelse til det islamiske
> trossamfund - tørklæder er forbudt at bære for offentligt ansatte osv...

De tyrkiske imamer der findes i DK er typisk udsendt af den tyrkiske stat,
så der findes mindst en forbindelse.

Mvh
Frank

Konrad

"Frank" <f...@nosmap.dk> wrote in message

Hvordan er de udsendt...? Forveksler du ikke med saudiernes
wahhabisme-udbredelsestaktik?

Knud Larsen

"Konrad" <david_...@hotmail.com> wrote in message

Nej, det er da korrekt, men svjv har Haarder stoppet udsendelsen af
imamerne, er dog ikke helt sikker.

Men, som du kan se i en anden tråd, Tyrkiet holder islam i stram snor, og
regner med at de rabiate får magten hvis man stopper med det. EU kan ikke
have et stærkt militær, som holder islam i skak, og EU kan ikke have et
kontrolorgan som det nuværende til at holde islam i skak, vi/de er
simpelthen for bløde/naive, vi kunne sikkert lære meget af Tyrkiets hårde
linje overfor islams manifestationer,- men som sagt, det vil være imod alle
EUs regler, så "snoren" vil blive klippet, og vi/de vil måbende se på at
islam pludselig forvandler sig til en grøn alien ;-) i Tyrkiet, efter vi/de
har sluppet "den" ud af sækken. Det er sgu uhyg'ligt du!