Mellemøsten - Kampen for freden (0547)

Kristeligt Dagblad bragte et læserbrev lørdag den 26. april 2003:

Kampen for freden

Israel: En selvstændig palæstinensisk stat er ingen garanti for fred i
området

AF JØRN NIELSEN

USA opnår først arabernes tillid, når en fred gennem oprettelsen af en
palæstinensisk stat er sikret. Det er det budskab, Israels fjender i denne
tid næsten samstemmende sender til Washington, som da også har en fredsplan
klar.
Men får den jødiske stat, Israel, lov til at være i fred, når den
palæstinensiske stat er en kendsgerning? Vil selvmordsbomberne ophøre? Vil
skolebusserne igen
kunne køre af sted uden frygt for at ende deres ruter i et inferno af døde
og lemlæstede børn?
Desværre nej. Arafat har igen og igen proklameret, at han ikke er
tilfreds, før det palæstinensiske flag vajer over Jerusalem som deres
hovedstad. Og lederen og grundlæggeren af Hamas, Ahmad Yassin, udtalte for
mindre et år siden til Kristeligt Dagblad bl.a.: "Der er slet ikke plads til
den jødiske stat, som det internationale samfund anerkendte for 54 år
siden".
Det er klar tale. En palæstinensisk stat vil ikke garantere Israel noget
fredeligt naboskab. Der er nemlig slet ikke plads til det lille land i
Mellemøsten, som skal være "judenfrei". Og derfor vil terroren fortsætte.
Men lige nu er det en palæstinensisk stat, der er på dagsordenen. Tro mig,
det bliver ikke det sidste krav.
Fjendskabet mod Israel går på den gamle melodi: "Kom, lad os slette dem
ud af folkenes tal, ej mer skal man ihukomme Israels navn!" (Salme 83:5).
Det skal dog ikke lykkes, om end mørke skyer atter vil trække sig sammen
over dette folk.
--- END of citat ------------------------------------

Som stor tilhænger af Oslo-fredsaftalen fik jeg en rigtig dårlig smag i
munden, da palæstinensiske grupper - stik mod aftalen - igen benyttede vold
som våben.
Forstå mig ret: Andre og jeg (som en dråbe i havet) havde overtalt den
daværende israelske regering om at indgå denne aftale. Herved fik vi et
medansvar for deres sikkerhed. For dem - modsat os andre - er det jo et
spørgsmål og liv og død; om at overleve. Det var deres sikkerhed, vi andre
havde tilladt os at forvalte. Og det har vi gjort rigtig dårligt.
Om ikke andre vil stå ved det; så vil jeg dog fortsat stå ved det:
- Ja! Jeg har et medansvar, når úskyldige mennesker bliver myrdet ved bl.a.
selvmordsterrorbomber.

På den anden side mener jeg, at JØRN NIELSEN går for vidt. At beskytte et
folks rettigheder til liv og frihed, må ikke ske på bekostning af et andets
folks rettigheder. Det strider jo imod hele vores demokratiske identitet!

Vi er - med andre ord - tvunget til at forsøge freden, men vi må gøre det på
et realistisk grundlag:

Men vi bliver nød til - for fredsmæglere - at give Israel en konkret garanti
for sikkerhed (Anti dårlig-smag-i-munden):
- Israel bør optages som fuldgyldigt medlem af NATO. Det er den eneste måde,
vi kan undgå en gentagelse af 1967-krigen, hvor Israels eksistensgrundlag
var så truet, at landet så sig nødsaget til at fortage et forebyggende
angreb (6-dagskrigen).

Mvh.
Mogens Kall
The servant of Michael