Udbydere af streaming? Er det kun film og serier?

Kurt Hansen

Hvilke udbydere af streaming findes der? Er det kun film og serier?

Jeg har Waoo, men vil gerne have flere kanaler at vælge imellem. Film,
serier, børneprogrammer og sport har ingen interesse.

Faktisk ved jeg ikke om det er "streaming" jeg har behov for. Jeg er
analfabet på det område.

Vort TV er et par år gammelt og er angiveligt et Smart-TV, men det har
jeg aldrig brugt til noget.

Der er noget der hedder cromecast og der er Apple-TV, men hvad er det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Hvilke udbydere af streaming findes der? Er det kun film og serier?

Det er så langt det meste af det der tilbydes, men Netflix (jeg
kender ikke andre) har enkelte dokumentarer.

> Vort TV er et par år gammelt og er angiveligt et Smart-TV, men det har
> jeg aldrig brugt til noget.

Det meste af det de kalder smart, er temmelig stenalderagtigt.
Det bliver dog lidt mere brugbart hvis man gider slutte et
tastatur og en mus til tv'et. Det gider jeg ikke.

> Der er noget der hedder cromecast og der er Apple-TV, men hvad er det?

På dit smart-tv kan du sikkert installere en app så du kan
streame Netflix og måske også HBO. Med Chromecast kan du streame
fra din mobil, både billeder, musik og tv - f.eks. alle DR's
kanaler. Det gør dig uafhængig af de faste tv-tider.

Apple-tv kan lidt af det samme, men jeg kender det ikke og ved
f.eks. ikke om det fungerer med Android. Jeg skyr Apples
produkter som pesten (eller coronaen).

Streaming forudsætter at der er adgang til trådløst internet.

PS. Under alle omstændigheder bør du benytte dig af den gratis
måned man kan få med HBO, og så skal du se serien "Chernobyl".
Den har 6 afsnit. Det er obligatorisk pensum!

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

lørdag, 29-08-2020, Kurt Hansen skrev:
> Hvilke udbydere af streaming findes der? Er det kun film og serier?

Jeg er nybegynder, så det har jeg ikke overblik over, men bruger lige
nu kun DR og TV2 Play samt nogle kanaler på min Stofa app.

> Jeg har Waoo, men vil gerne have flere kanaler at vælge imellem. Film,
> serier, børneprogrammer og sport har ingen interesse.

Hvis du kan nævne lidt om hvad du ønsker, er der måske nogen der kan
give et bud.

> Faktisk ved jeg ikke om det er "streaming" jeg har behov for. Jeg er
> analfabet på det område.
>
> Vort TV er et par år gammelt og er angiveligt et Smart-TV, men det har
> jeg aldrig brugt til noget.

DR har du jo allerede betalt for, så prøv at få gang i DR på dit
smarttv. Så har du selv indflydelse på hvornår du vil se udsendelserne,
samt for at få lidt erfaring... det koster jo kun besværet med at komme
i gang.

> Der er noget der hedder cromecast og der er Apple-TV, men hvad er det?

Det er vel primært en boks til os der ikke har smart TV.

Chromecast betjenes udelukkende med mobil/tablet både Chrome og Apple.

ATV har en lille fjernbetening som kan bruges til at vælge udsendelser,
men så vidt jeg har forstået kræver det også mobil/tablet.

Lidt links som måske kan vise lidt om mulighederne.

Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps
https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php

Alt om streamingtjenester
https://www.flatpanels.dk/streaming.php

Analyse: Streaming-husstande er tilfredse, men...
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1598611996

https://www.recordere.dk/streaming/

Danmark på Film rummer nu over 2000 film & klip fra 1899 og frem
En del indhold er rettighedsfrit og kan downloades frit.
https://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1508992386

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt Hansen

Den 29/08/2020 kl. 09.17 skrev Bertel Lund Hansen:

> Det meste af det de kalder smart, er temmelig stenalderagtigt.
> Det bliver dog lidt mere brugbart hvis man gider slutte et
> tastatur og en mus til tv'et. Det gider jeg ikke.

Der gider jeg heller ikke.

> På dit smart-tv kan du sikkert installere en app så du kan
> streame Netflix og måske også HBO.

Det er vist rigtigt.

> Med Chromecast kan du streame
> fra din mobil, både billeder, musik og tv - f.eks. alle DR's
> kanaler. Det gør dig uafhængig af de faste tv-tider.

Øhhh, hvor og hvordan kommer mobilen ind i billedet?

> Streaming forudsætter at der er adgang til trådløst internet.

Nå ja, det har jeg.

> PS. Under alle omstændigheder bør du benytte dig af den gratis
> måned man kan få med HBO, og så skal du se serien "Chernobyl".
> Den har 6 afsnit. Det er obligatorisk pensum!

Jo, men det kræver vel at jeg installerer en app på TV'et og det ved jeg
ikke hvordan man gør. Suk :-(

Kurt Hansen

Den 29/08/2020 kl. 17.55 skrev Jørgen Nielsen:

> Jeg er nybegynder, så det har jeg ikke overblik over, men bruger lige
> nu kun DR og TV2 Play samt nogle kanaler på min Stofa app.

TV2 ser jeg aldrig ... eller kun sjældent.

> Hvis du kan nævne lidt om hvad du ønsker, er der måske nogen der kan
> give et bud.

Dokumentar er jo et vidt begreb, men jeg kan bare sige at jeg er SÅ træt
af anden verdenskrig, Pompei, pyramiderne og andet på Viasat History,
samt alle de mange afbrydelser med de samme teasers for deres programmer.

> Lidt links som måske kan vise lidt om mulighederne.

Det jeg egentlig savner er en mere detaljeret oversigt over indholdet på
de enkelte tjenester. De overordnede beskrivelser jeg har set over
f.eks. Netflix og HBO Nordic er jo malet med store armbevægelser.

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Øhhh, hvor og hvordan kommer mobilen ind i billedet?

Chromecast virker kun sammen med en mobil.

1. Du køber en chromecast-enhed.
2. Den slutter du til dit tv (hdmi) og til et netstik.
3. Du installerer appen GoogleHome på din mobil.
4. Ved hjælp af nogle fixfaxerier somm appen gør det nemt at
finde ud af, forbinder du din mobil til chromecasten.
5. Du åbner nu f.eks. appen DR og finder en udsendelse som du
gerne vil se.
6. Så trykker du på chromecastsymbolet øverst til højre.
7. Derefter starter du filmen som så vil blive vist på dit tv.
Lydstyrken kan du regulere på mobilen.

Du kan slukke mobilens skærm mens filmen spiller, men du kan ikke
slukke mobilen uden at filmen forsvinder.

Der findes dog andre enheder man kan caste til. Jeg kan f.eks.
caste til min blurayboks. Men da du skriver at dit tv er nogle år
gammelt, så har det næppe cast indbygget.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Det jeg egentlig savner er en mere detaljeret oversigt over indholdet på
> de enkelte tjenester. De overordnede beskrivelser jeg har set over
> f.eks. Netflix og HBO Nordic er jo malet med store armbevægelser.

Jeg ved ikke hvordan man kan give en oversigt over Netflix. Den
tilbyder et hav af film og et hav af serier indenfor forskellige
genrer. De fleste film er af tjubang-typen. Der er sindsygt gode
film, så er der gode underholdningsfilm, og så er der mange jeg
ikke gider se færdig, og mange som jeg end ikke gider åbne for.

Min datter fortalte om en standupper som viste en grafisk
oversigt over hvordan det er at have en stremingtjeneste.
Grafikken viste en cirkel der var næsten helt gul, med blot en
lille strip som var blå.

Forklaringen på farverne var:

gul: tid brugt på at udvælge film man gerne vil se.
blå: tid brugt på at se film.

Det er ikke engang løgn.

Jeg så lige filmen "Money" i går. Jeg skulle sådan set bare bruge
den til lidt baggrundunderholdning, men den fangede mig. Det er
en rigtig god film som har spænding og forbrydelse indbygget, men
den når videre end bare det.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

tirsdag, 01-09-2020, Kurt Hansen skrev:
> Det jeg egentlig savner er en mere detaljeret oversigt over indholdet på
> de enkelte tjenester. De overordnede beskrivelser jeg har set over
> f.eks. Netflix og HBO Nordic er jo malet med store armbevægelser.

En detaljeret oversigt har jeg ikke set.
Det nærmeste jeg har set er
https://www.tvguide.dk/play/netflix

https://www.playpilot.com/dk/

Bertel Lund Hansen

Jørgen Nielsen skrev:

> En detaljeret oversigt har jeg ikke set.
> Det nærmeste jeg har set er
> https://www.tvguide.dk/play/netflix

Den side minder om hvad man ser når man åbner Netflix.

Jeg faldt lige over:

Nu har Netflix valgt at gøre samtlige af deres dokumentarfilm
tilgængelige på YouTube helt og aldeles GRATIS. Da man i mange
hjem verden over fortsat må kæmpe med hjemmeskolingen kan
disse dokumentarfilm måske fungere som et lille kreativt
indslag i undervisning samt tiltrængt pause til forældrene.

Så behøver Kurt måske slet ikke et abonnement?

https://www.youtube.com/results?search_query=netflix

Der er en masse trailere, men der står "Full episode" ved nogle
af billederne.

--
/Bertel

Ivar

> Film, serier, børneprogrammer og sport har ingen interesse

Så kan du godt glemme tjenester som Netflix, Dplay, HBO, Viaplay
osv.

Jeg meldte mig til Netflix. Da jeg egentligt ikke gider at se film og
serier ville jeg efter kort tid melde det fra. Det viste sig at mine
teenagebørn var meget glad for Netflix, så vi har det stadig.
Jeg har set én dokumentar på Netflix i løbet af de år vi har haft det.

Jeg abonnerer på Youtube Premium, hvor der er masser af gode videoer
om specielle emner. Det meste er på engelsk uden danske tekster.
Youtube Premium er det samme som almindelig Youtube uden reklamer
(plus en musiktjeneste og ekstra materiale). Når man ført har lært
at navigere, finder man ud af, at der er en enorm mængde af viden
på Youtube.