tv nyheder lader os i stikken

Peter Loumann

Der er valg i Alabama. Det kan vise sig at blive afgørende for flertallet
i senatet. #metoo kan måske spille en afgørende rolle.

Tv-avisen viste 2 grædende kvinder, tv2-nyheder en af dem; de beskyldte den
republikanske kandidat Roy Moore for seksuelle overgreb. Begge kanaler
viste Moores afvisning og påstand om en [af Demoraterne organiseret]
tilsvining. Trump taler om fake news, hans datter og nogle republikanere
tager afstand fra Moore.

Begge kvinder var midaldrende, overgrebene skal ha fundet sted da de var
teenagerere eller ganske unge. Der er en oversigt her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Moore_sexual_misconduct_allegations

Problemet er at ingen af kanalerne gir os en mulighed for at bedømme
sandhedsværdien. Nogen må ha gravet i de sager. Det ka man ikke forvente af
dr eller tv2, men der ska nok være medier i USA der har arbejdet med det.
Washington Post har rapporteret om et forsøg på falsk anklage (samme link).
Det ku de danske nyheder nok ha forsøgt å konkludere på.

Jeg mindes en anden grædende kvinde, tilbage i 1990. En ung sygeplejerske
fra Kuwait havde set irakiske soldater flå kuvøsebørn ud af kuvøserne. Hun
havde ikke været der, var datter af Kuwaits ambassadør i USA og betalt for
stuntet.

http://politiken.dk/debat/profiler/laeserredaktoer/art5047014/Vi-m%C3%A5-aldrig-glemme-Kuwaits-kuv%C3%B8ser

Demokrati og pressefrihed sikrer ikke mod hæmningsløs propaganda, men gir
en chance for at afsløre den.

Dermed siger jeg ikke at anklagerne mod Moore skulle være falske.
Kun at det har vi som tv-seere ikke en chance for at bedømme.

--
pl

/john

"Peter Loumann" skrev i meddelelsen

> Nogen må ha gravet i de sager. Det ka man ikke forvente af dr eller tv2,
> men der ska nok være medier i USA der har arbejdet med det.

Jaja - f eks Foxnews -

* Foxnews LIVE -
http://www.freeintertv.com/view/id-1799/1-1-2-1?chname=fox+news&findch=1

* Foxnews LIVE -
http://vaughnlive.tv/newzviewz

* OAN, One America News -
https://vaughnlive.tv/atlantis5

Streamingen er nogle gange ustabil - derfor får du 2 links til Fox.

OAN er ofte ude af drift - der har jeg desværre intet alternativ.

> Problemet er at ingen af kanalerne gir os en mulighed for at bedømme
> sandhedsværdien

Korrekt - men med både DR og Fox har du i det mindste mulighed for at
bedømme en historie fra flere vinkler.

Drejer det sig om Mellemøsten. kan også følgende kanal være nyttig:

* Israel LIVE TV News (HD, English) -
http://www.i24news.tv/en/tv/live

/john

Carl Drud

Peter Loumann <ped...@tdcadsl.dk> writes:

> Washington Post har rapporteret om et forsøg på falsk anklage (samme link).
> Det ku de danske nyheder nok ha forsøgt å konkludere på.

Tænker du på den her:
https://www.wikiwand.com/en/James_O'Keefe#/Failed_attempt_to_sting_The_Washington_Post_(2017)

Det var et forsøg fra en konservativ gruppe på at stille de såkaldte
"liberal media" i et dårligt lys.

--
Carl

Carl Drud

https://en.wikipedia.org/wiki/James_O%27Keefe?oldformat=true#Failed_attempt_to_sting_The_Washington_Post_(2017)

Peter Loumann

On Wed, 13 Dec 2017 19:48:36 +0100, Carl Drud wrote:

> Tænker du på den her:
> https://en.wikipedia.org/wiki/James_O%27Keefe?oldformat=true#Failed_attempt_to_sting_The_Washington_Post_(2017)

Ja. Wiki-opslkaget havde hverlken navn eller præcis dato.

> Det var et forsøg fra en konservativ gruppe på at stille de såkaldte
> "liberal media" i et dårligt lys.

Ja.
Jeg formulerede mig nok noget uldent.
Det jeg mente danske nyheder nok burde ku støtte sig til, var

Jeg nævnte så den WP-episode som et eksempel på at man har kunnet afvise en
anklage og dermed undgå at gå i en fælde. Der altså skrevne medier i USA
der ka finde ud af å tjekke deres kilder.

Principielt finder jeg det problematisk at de 2 tv-kanaler udførligt briger
de følelsladede udsagn uden at relativere dem på anden måde end ved at
følge op med Moores modpåstand.

Måske så vi en følge af det i P1's Orientering i dag, hvor en
korrespondtent nævnte at Moore er skylde i disse sex-overgreb.
Det er han måske eller sandsynligvis. Men han er ikke dømt for dem, og mig
bekendt er de heller ikke bevist.

--
pl

Carl Drud

"/john" <nn@ok> writes:

> * OAN, One America News -
> https://vaughnlive.tv/atlantis5

https://en.wikipedia.org/wiki/One_America_News_Network?oldformat=true#Roy_Moore_sexual_misconduct_report_controversy

"The night of the election, OANN claimed that Moore swept the election "by a large margin";[35] Moore lost."

--
Carl

Carl Drud

> [...]

> korrespondtent nævnte at Moore er skylde i disse sex-overgreb.
> Det er han måske eller sandsynligvis. Men han er ikke dømt for dem, og mig

Det er vel også svært specielt så mange år efter. Det ender i noget "he
said, she said".

Men noget tyder dog på en besynderlig opførsel:
https://www.washingtonpost.com/politics/woman-shares-new-evidence-of-relationship-with-roy-moore-when-she-was-17/2017/12/04/0c3d1cde-d903-11e7-a841-2066faf731ef_story.html

https://qz.com/1147348/these-nine-women-have-accused-roy-moore-of-sexual-misconduct/

--
Carl

Peter Loumann

On Thu, 14 Dec 2017 19:48:39 +0100, Carl Drud wrote:

> Det er vel også svært specielt så mange år efter.

Ja. Men det er retsstatens vilkår.
Ja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Johnson_(Kentucky_politician)

--