DR tekst-tv – på tv og www

Klaus Alexander Seistrup

Er der mon en med fjernsyn der kan fortælle mig om DR's tekst-tv på
www er synkroniseret med det på tv?

For få minutter siden så udgaven på nettet således ud¹ (kræver skrifttype
med fast bredde):

#v+
```
┌────────────────────────────────────────┐
│ DR S100 lør 26 okt 11:37:30│
│ PUBLIKUM OG MEDVIRKENDE 105│
│ │
│ Hvem var det nu vi var? 781│
│ │
│ Nyt hospital med gamle møbler 116│
│ │
│ En million gik på gaden i Chile 117│
│ Norsk pengetank runder 10.000 mia. 177│
│ Leicester slår rekord med sejr 203│
│ FCM får endnu en comeback-sejr 204│
│ │
│ DR1 │
│ 11:31 Dyrene i Zoo III 101│
│ 12:19 Storbyernes vilde dyr 102│
│ DR2 │
│ 11:30 Sarahs niqab-fængsel: Ramt 103│
│ 11:45 Saudi-Arabiens kronprins 104│
│ │
│ 110 NYHEDER 300 TV 106 INDHOLD│
│ 200 SPORT 600 RADIO 310 TV NU │
│ │
│ PAR SØGES: VIL I ÆNDRE LIVSSTIL? 721│
│ │
└────────────────────────────────────────┘
```
#v-

Både ‘forsiden’ og nyhedsoversigten på S110 er fra i går formiddags.

Jeg havde skrevet et lille python-script der viser en given side fra
tekst-tv på nettet i et terminalvindue, à la overstående eksempel,
men efter jeg har set hvor længe der går mellem opdateringerne, kunne
det måske være mere interessant at købe en DVB-T-dongle og bruge noget
software til at vise den rigtige tekst-tv på en pc. Men hvis tekst-tv
opdateres lisså sjældent som på www, kan det være lige meget.

Er der nogen der bruger tekst-tv i det daglige, som kan fortælle mig
hvor aktuelle siderne er?

På forhånd tak.

----
1. https://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/100
2. https://archive.ph/ll2SB (kopi af ovennævnte webside)
--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Er der mon en med fjernsyn der kan fortælle mig om DR's tekst-tv på
> www er synkroniseret med det på tv?

Hvis du mener tidsmæssigt, ved jeg det ikke. Men sidernes indhold
er det samme.

> Jeg havde skrevet et lille python-script der viser en given side fra
> tekst-tv på nettet i et terminalvindue, à la overstående eksempel,

Jeg har lavet et php-script der ligger til fri afbenyttelse her:

http://tools.lundhansen.dk/DR_text_tv_search.php

Det er uundværligt når jeg vil citere noget fra tekst-tv i et
indlæg i sproggruppen og blot husker at det var noget med
"oliven" og "visne" (hypotetisk eksempel).

> Er der nogen der bruger tekst-tv i det daglige, som kan fortælle mig
> hvor aktuelle siderne er?

Jeg løber dem igennem hver dag flere gange. Der er vel pr. dag 10
sider der fornys, og det sker løbende. Det kan man i øvrigt
tjekke med mit script:

Søgning i dag på "26." (i går) giver 5 træffere. Søgning på "25."
giver 22.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du mener tidsmæssigt, ved jeg det ikke. Men sidernes indhold
> er det samme.

Ja, jeg mener om det rigtige tekst-tv opdateres så fx tv-oversigt og
nyheder fremstår som aktuelle i stedet for daggamle.

S310, der kækt nok kaldes “TV NU”, er fra i går kl. 11:35. Det virker
ubrugeligt. Hvis det rigtige tekst-tv er lisså uddateret, er jeg ikke
sikker på at jeg gider have besværet med at købe en dongle og sætte
software op til at vise tekst-tv.

> http://tools.lundhansen.dk/DR_text_tv_search.php

Tak, det ser godt ud.

> Jeg løber dem igennem hver dag flere gange. Der er vel pr. dag
> 10 sider der fornys, og det sker løbende.

Ti sider, det var ikke meget. Jeg er klar over at der kun er 64 sider
til individuelle nyhedsartikler (S114-149,151-178), men alligevel. Og
tidsfølsomme sider som ovennævnte “TV NU” er da helt i skoven.

> Søgning i dag på "26." (i går) giver 5 træffere. Søgning på
> "25." giver 22.

Og søgning på “27.” giver ingen træffere overhovedet.

Måske holder tekst-tv-afdelingen fri i weekenden…

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Klaus Alexander Seistrup

Jeg skrev:

> Måske holder tekst-tv-afdelingen fri i weekenden…

Lang weekend, i så fald: I skrivende stund er siderne på www
stadig fra lørdag formiddag. Det er da helt til grin.

#v+
```sh
$ w3m -dump -I iso-8859-1 https://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/110 \
| grep -v '^\[' \
| head -1
DR S110 lør 26 okt 10:44:29
$
```
#v-

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Klaus Alexander Seistrup

Jeg skrev:

> I skrivende stund er siderne på www stadig fra lørdag formiddag.

De er nu ikke opdateret i tre fulde døgn. Jeg har skrevet til DR og
spurgt om de ikke opdaterer tekst-tv på nettet længere. Jeg kan
forvente svar inden for fire uger.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

> De er nu ikke opdateret i tre fulde døgn.

Det passer ikke. Der har været nye sider hver eneste dag. Har du
en cache der ikke er opdateret? Tjek evt. via min ttv-søgeside.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det passer ikke. Der har været nye sider hver eneste dag.

Det er korrekt at fra ca. kl. 13:30 i dag, er der indløbet nye sider,
men ellers har jeg ikke set nye sider på S114-149,151-178 siden lørdag
ved frokosttid. Det er tre fulde døgn.

> Har du en cache der ikke er opdateret?

Nej, hverken w3m eller python cacher websider, men selv om de gjorde,
ville det ikke have haft nogen indflydelse, da DR selv angiver at
siderne højst skal caches i 2 minutter (nuvel, 119 sekunder):

Cache-Control: max-age=119

Jeg har endda prøvet at hente siderne fra maskiner der står i Frankfurt,
London og Paris – med samme resultat.

> Tjek evt. via min ttv-søgeside.

Det gjorde jeg skam i formiddags: Der var ikke én eneste træffer på
søgetermen “27.”, som der ville have været hvis nyhederne eller sporten
var blevet opdateret i søndags.

Hvis DR virkelig opdaterer deres sider, kan jeg nu kun foretille mig at
det er deres CDN (IP 104.121.238.17: Akamai Technologies), der har en
LRU-cache for min region og som har “tænkt“ at “Nåh, han bliver ved med
at hente de samme sider – vi gi'r ham sgu' bare en af de gamle“, ellers
har jeg ingen forklaring.

Nu forsøger jeg at hente siderne som

https://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/$SIDE?uuid=$UUID

hvor $SIDE er det sidenummer jeg gerne vil se og $UUID er en UUID v4, så
må jeg se om det er nok til at narre Akamai.

(Det hjælper i øvrigt heller ikke at bruge den forespørgselsmetode med
‘?request=$SIDE’, du benytter – dér har jeg osse været.)

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Det gjorde jeg skam i formiddags: Der var ikke én eneste træffer på
> søgetermen “27.”

Jeg får 16 træffere.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg får 16 træffere.

Det er der måske nu, men det var der ikke da jeg brugte din
side i formiddags.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Klaus Alexander Seistrup

Jeg skrev:

> Jeg har skrevet til DR og spurgt om de ikke opdaterer tekst-tv
> på nettet længere.

Så kom der ikke-svar:

»
30 . Okt 2019 14:31

Hej Klaus.

Tekst-tv på nettet, er ikke en DR side, så vi kan desværre
ikke hjælpe dig.

Venlig hilsen

Lene Jensen
Fagkonsulent
DR Licens og Programservice
«

Sikke da en festidiot.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Sikke da en festidiot.

Ja.

dr.dk
Status Aktivt
Oprettet 11. marts 1998
IDN dr.dk
Registrant
Navn DR
Adresse Emil Holms Kanal 20
Postnr. og by 2300 København S
Land Danmark

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om tekst-tv på nettet er
noget som en erhverspraktikant lavede for sjov en gang i 2006 på en
server der står i et kosteskab et sted i tv-byen, og så har alle
glemt om det. Og nu står den bare og opdaterer sig selv uden at
nogen gør noget, og der er ingen der kender dens eksistens.

For jeg kan _slet_ ikke forstå at man får en forespørgsel om en
tjeneste der serveres fra www.dr.dk _og_ en henvendelse der kommer
fra en kontaktformular på samme domæne, og så sender man en besked
tilbage til spørgeren om at det ikke er noget DR har med at gøre.
Der er et eller andet der slet ikke rimer…

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

> [...]

> tilbage til spørgeren om at det ikke er noget DR har med at gøre.
> Der er et eller andet der slet ikke rimer…

For en del år siden skrev jeg til DR's tekst-tv. Jeg husker ikke
hvorfor, men der var et eller andet som jeg ikke syntes
fungerede. Jeg fik et svar der gik ud på at de på tekst-tv
glædede sig helt vildt til det digitale fjernsyn blev indført,
for det programmel de brugte til at styre siderne, var noget
biks-sammen med mange uhensigtsmæssigheder.

Jeg accepterede så at de ikke ville gøre noget ved min indvending
idet jeg gik ud fra at det snart ville blive meget bedre.

Der skete ikke en skid.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg fik et svar der gik ud på at de på tekst-tv glædede
> sig helt vildt til det digitale fjernsyn blev indført,
> for det programmel de brugte til at styre siderne, var
> noget biks-sammen med mange uhensigtsmæssigheder.

Det er jeg egentlig ikke overrasket over at høre. Nede i bunden af
den html man får fra `fttx1.exe` står der

<!-- ttv-cgi, 2006-08-15 -->

Det er alligevel en del år siden, når man tænker på hvor hurtigt det
går inden for edb og www. Det kan godt være at det spillede engang,
men i melletiden er der formodentlig ændret mange ting udenom, og så
er det ikke sikkert at stykker passer sammen mere.

Hvem pokker bruger osse `/cgi-bin` nu om dage.

> jeg gik ud fra at det snart ville blive meget bedre.
>
> Der skete ikke en skid.

Hæh! Og nu vil de ikke engang kendes ved “tekst-tv på nettet”. Jagten
er sikkert gået ind på det kosteskab med serveren, og om føje tid er
der en der hiver stikket ud.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Hæh! Og nu vil de ikke engang kendes ved “tekst-tv på nettet”. Jagten
> er sikkert gået ind på det kosteskab med serveren, og om føje tid er
> der en der hiver stikket ud.

De kan sgu da ikke finde den.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> De kan sgu da ikke finde den.

Lad os håbe det.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> De kan sgu da ikke finde den.

Der er osse nogen derinde der ikke kan finde deres hjerne (eller briller):

Jeg fik lige svar på min opfølgning, hvor jeg havde givet udtryk for min
utilfredshed med at de ikke mente at det var deres bord:

»dr.dk er naturligvis DRs hjemmeside, og jeg vil derfor bede
dig sende mig linket til siden, som ikke er opdateret, så
vil jeg undersøge det nærmere.«

🤔

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Klaus Alexander Seistrup

Jeg skrev:

> »dr.dk er naturligvis DRs hjemmeside, og jeg vil derfor bede
> dig sende mig linket til siden, som ikke er opdateret, så
> vil jeg undersøge det nærmere.«
>
> 🤔

Ok, jeg sendte linket én gang til og har fået et svar der ikke er
meget bedre end det allerførste svar jeg fik:

»Den side du henviser til er en side, som ikke længere
understøttes af DR, og vi har derfor intet med opdatering
af siden at gøre.«

Før jeg giver op, spørger jeg lige Lene Jensen hvem der så står
for opdateringen.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Klaus Alexander Seistrup

Jeg skrev:

> Før jeg giver op, spørger jeg lige Lene Jensen hvem der så
> står for opdateringen.

Så kom der lidt mere info på. Fagkonsulent Jesper Qvist har lige
skrevet til mig i en email:

> Som tidligere skrevet er det en side DR ikke længere
> understøtter. Det er muligt at tilgå af bagvejen, som
> du gør, men du kan ikke regne med at den er opdateret.

Det var da i det mindste et svar der gav mening.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup