Gamle telefoncentraler beliggenhed på Bornholm

Bent Njor

I forbindelse med min forskning af telefonens historie, er jeg meget
interreseret, i Telefoncentralernes beliggenhed og hvilke bestyrere,
der har været på Bornholm.

Med venlig hilsen

Bent Njor

Gunnar Holm

Hej Bent.

Centralen i Hasle, lå i storegade ved siden af frisørforretningen i
Storegade 57. Bestyreren hed Rita Andersen og boede i Østergade.
Jeg mener, at centralen blev nedlagt omkring 1967-68 og flyttet til den
automatiserede central i Kirkegade, skråt overfor skolen.
Tidspunktet stadfæster jeg ved, at jeg fik bybudplads da jeg startede i 5.
klasse (Jeg er årgang 1955) Forretningen jeg arbejdede i havde noget
batteriværk koblet op til telefonerne, i overgangsfasen. Jeg husker også
tydeligt, da KTAS kørte rundt om morgenen og samlede de gamle fine telefoner
sammen. De blev bare smidt op på ladet af en lastbil - også de fine
vægtelefoner af træ, hvilken skam.
Jeg havde en moster, der sad på centralen i Hasle, foruden en moster, der
var bestyrer på centralen i Rø.
Når man ringede fra telefonboksen på torvet,blev der sagt: "Hasle" og så
kunne man faktisk bare sige navnet på den person man ville tale med,
derefter blev der sagt: "Vær venlig, at lægge 10 øre", hvorefter
forbindelsen blev etableret :-))

Andre er velkomne til, at korrigere mig, hvis hukommelsen svigter.

Mvh.
Gunnar.

"Bent Njor (slet SURN4)" <nj...@SURN4post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Bent Njor

Jeg takker for fremsendte
med venlig hilsen
Bent

Peter Andreas Qvist Harteg

Bent Njor (slet SURN4) wrote 30-09-2007 20:28:
> I forbindelse med min forskning af telefonens historie, er jeg meget
> interreseret, i Telefoncentralernes beliggenhed og hvilke bestyrere,
> der har været på Bornholm.

Jeg har et kort liggende fra tlf. bogen fra 1991 indscannet af Erik
Nielsen her fra gruppen: http://www.harteg.dk/peter/images/tlfcentraler.jpg

Listen er vistnok:

Allinge
Gudhjem
Hasle
Klemensker
Lobbæk
Neksø
Nyker
Pedersker
Poulsker
Rutsker

Rønne
Svaneke
Tingsted
Åkirkeby
Østerlars
Østermarie

Hvis du søger lidt i Google Groups vil du finde en diskussion om ADSL på
de bornholmske centraler fra april 2001.

Mvh. Peter
www.bornholmeren.dk

Peter Andreas Qvist Harteg

NB: I Mogens Dams nye bog "Bornholm i 1950-60'erne" er der på side 65 og
79 billeder fra nogle af de gamle telefoncenraler (Pedersker, Rønne og
Klemensker).

Mvh. Peter

John Pedersen

Hej Bent.
Hvis du stadigvæk er interesseret i telefoncentralernes historie, så kan jeg oplyse, at jeg er født og opvokset på Aaker telefoncentral.
Mvh. John Pedersen
Pilehøj 11
3700 Rønne

John Pedersen