Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Er der en mening med livet?

0 views
Skip to first unread message

Jahnu Dasa

unread,
May 28, 2022, 1:53:26 AM5/28/22
to
Du har to valg i livet. Du kan tro på at universet og alle dets levende væsener udviklede sig helt tilfældigt ud af det blå. Det gør livet meningsløst andet end det, du selv vælger at gøre for at give livet mening. Det er en håbløs affære, fordi det ender i sygdom alderdom og død. Hvad er meningen med livet, hvis du bare fødes for at dø?

Vedaerne opfordrer os til at bruge denne menneskelige livsform til det, den er beregnet, nemlig at finde meningen med livet. Meningen med livet er at indhente viden om Gud, så vi kan lære at elske Ham.

Hvadenten vi tror på Gud eller ej er helt ligegyldigt i den sammenhæng. Enhver hvad kan tro på hvad som helst. Muslimer tror på, at hvis du springer dig selv og en masse andre i luften kommer du i paradis og boller jomfruer i al evighed. Helt ærligt, hvem andre end tanketomme tåber kan få sådan en ide?

Kristne tror på, at hvis du ikke tror på Jesus ryger du i helvede. Igen - hold da kæft en gang snot at tro på. Vil det sige at en eller anden urbeboer i Amazon junglen ryger i helvede, fordi de aldrig har hørt om Jesus.

Der findes millioner af forskellige livsformer, og det er den samme sjæl indeni dem alle sammen. Det er den samme sjæl indeni en bakterie eller en myre, som sjælen i et menneske.

Den menneskelige livsform er en enestående mulighed for sjælen til at slippe ud af den endeløse cyklus af fødsel og død. Hvis man som menneske ikke benytter sig af den mulighed, så er det et signal til naturen om, at denne sjæl ikke behøver en menneskelig livsform, og efter døden vil man blive kastet tilbage til endnu en rundgang i de lavere arter, før man igen bliver menneske og får en ny chance for at lære Krishna at kende.

Målet mede livet er at elske Gud, og for at elske Gud må man vide hvem Han er. For at elske nogen, man man kende vedkommende, det er jo indlysende.
Gud er ikke en eller anden gammel stodder, der sidder oppe i himlem og kaster sjæle ned til vidt forskellige skæbner på jorden. En bliver født som Kong Frederik, og en anden bliver født af en narkoluder i Istedgade. Hvilken fødsel an får er op til ens karma. Karma betyder, at vi lider eller nyder i forhold til de handlinger vi begår, liv efter liv.

Målet med livet er at bliver fri for denne karmiske cyclus af fødsel og død og vende tilbage til Krishna.

Gud er totaliteten af evighed, viden og lyksalighed. Sjæen er en atomisk bevidsthedsgnist af Guds bevidsthed, så vi er alle små gnister af evighed, viden og lyksalighed. Målet med livet er at vende tilbage til vores evig tilstand af kundskab og lyksalighed.

Det er et faktum, at alle levende væsener graviterer mod disse tre tilstande. Ingen ønsker at dø, vi vil alle lære noget, og vi søger alle glæde. Det er også et empirisk faktum, at hvis man føjer Krishna til sit liv, bliver man en mere glad og tilfreds person. Det har intet med tro at gøre, det er et beviseligt faktum.

Skaberguden Brahma siger:

"Man opnår den menneskelige livsform efter gennem den evolutionære proces at have gennemgået 8.400.000 former for liv. Denne menneske-form er spoleret af de indbildske tåber, der ikke søger ly under Govindas lotus-fødder." --Brahma-vaivarta Purana
0 new messages