Hvad glemmer folk, når de vil øge intelligensen?

Jahnu Dasa

Fok glemmer ofte hvad inteligensen i det hele taget er.

Et menneske har to kroppe - en psykisk krop og en fysisk krop. Begge disse kroppe består af død materie - psykisk stof og fysisk stof. Det er faktisk kun selvet (observanten eller bevidstheden) inden i kroppen, der er i live.

Kroppen og sindet er sjælens maskine. Man kan sige at kroppen er hardwaren, sindet er softwaren og selvet er brugeren.

Sindet består af sind, intelligens og det falske ego. Kroppen består af jord, vand, ild, luft og æter.

Sindets funktioner er at tænke, føle og ville. Iintelligensen funktioner er at diskriminere eller skelne, huske og tvivle. Og det falske egos funktion er at få en til at tro, at man er sin krop og sind.

I moderne psykologi måler man kun intelligensens IQ. I den vediske tradition er en høj IQ ikke nødvendigvis tegn på en stærk intelligens. Intelligensen anses for at være stærk når den kan kontrollere følelserne.

Også når intelligensen kan skelne mellem bevidsthed og materien, når selvet kan skelne mellem sig selv og sin krop og sind, er intelligensen stærk. Faktisk er det således, at hvis man ikke kan skelne mellem sin krop og sit sind og sig selv, så er man uintelligent, uanset hvor høj ens IQ er. De fleste mennesker med høj IQ indentificerer sig selv med kroppen og dens kultur, og derfor er de at anse for unintelligente.

Jeg tog engang en IQ test på Google sammen med min kone. Jeg scorede 122, men hun scorede 142, hvilket er på mensa niveau. Alligevel er hun ikke mere inteligent end mig, fordi hendes følelser altid overvinder hendes inteligens. Det er et almindelig kendt faktum, at kvinder er mere følelsesstyret end mænd.

Så intelligens er ikke kun et spørgsmål om IQ, men i højere grad om intelligensen kan skelne mellem bevidsthed og materien. Og det er også et spørsmål om, hvor stærk intelligensen er i forhold til følelserne.

Når jeg ser en plade fløde chokolade, hvis min intelligens er stærk så siger den - spis ikke det lort. Hvis mine følelser er stærkere end intelligensen, så spiser jeg chokoladen. Så vinder lysten til velværen ved at spise chokolade over intelligensen. Så når man fylder sig med slik, så er man mindre intelligent.

Personligt har jeg en forkærlighed for salt lakrids. Hvis jeg åbner en pose Piratus, så holder jeg ikke op før posen er tom. Det er mindre intelligent.

Virkelig intelligens vil sige at kende Gud, og den er jeg heldigvis i besiddelse af.

Krishna siger:

Den, som ikke er misundelig men som er venlig mod alle levende væsener, og som fri for falsk ego ikke anser sig selv for besidderen, som er den samme i både lykke og lidelse, som er tolerant og altid tilfreds og selvbehersket og med beslutsomhed beskæftiget i hengiven tjeneste, samt hvis sind og intelligens er fikseret på Mig - sådan en hengiven er Mig meget kær. (Bg. 12. 14)

Og Jeg bekendtgør, at den der studerer denne hellige samtale mellem os, tilbeder Mig med sin intelligens. (Bg 18.70)