Hvorfor gør vi det, vi gør?

Jahnu Dasa

Det meste af det vi gør, gør vi for at blive lykkelige og tilfredse i tilværelsen.

Kroppen har fire basale drifter - spise, sove, parre sig og forsvare sig. I det moderne samfund har vi skabt en hel civilisation omkring opfyldelsen af disse fire basale drifter. Vi tror vi er meget civiliserede, fordi vi går på restaurant og spiser fra porcelænstallerkener. Bagefter går vi hjem og parre os på en madress til flere tusinde kroner.

Dyr spiser fra et trug, eller parrer sig uden skam hvor som helst.

Hvis vi ikke ved, at Krishna er målet med tilværelsen, er vi i virkeligheden ikke bedre end dyr . Målet med livet er at blive udødelig som sjæl, og slippe for at blive født igen i en materiel krop.

Dem der ikke ved det, er ikke bedre end dyr. Det spiller ingen rolle, hvor højtuddannede de er, eller om de kører rundt i Mercedes. Hvis de er overbevist om, at de er deres krop og dens kultur, så er de dyr. Så enkelt kan det siges.

“Both animals and men share the activities of eating, sleeping, mating and defending. But the special property of the humans is that they are able to engage in spiritual life. Therefore without spiritual life, humans are on the level of animals.” —Hitopadesa

Jens Bech

Feb 17, 2024, 12:25:18 PMFeb 17
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der er ingen skabning der ikke kender målet med deres eksistens. Den er
det samme for dyr og mennesker! Føde og passe en ny slægt og sige :"Tak
for i aften"

Er dine døtre ikke trætte af at få at vide hvor klog du er?
Eller har de slået sig til tåls med "Det gamle fjols"?

jenserik

Thomas Corell

Feb 18, 2024, 9:04:44 AMFeb 18
17/02-24 18:25, Jens wrote:
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> ..

Du ved godt, du sidder og besvarer over 1 år gamle indlæg ?

--
If everyone is thinking alike, then no one is thinking

Lyrik

Feb 19, 2024, 7:36:43 AMFeb 19
Den 18-02-2024 kl. 15:04 skrev Thomas Corell:

> Du ved godt, du sidder og besvarer over 1 år gamle indlæg ?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tiden skiller os ikke på internettet.;-)
Nu tager du jo også del.
Hvis der kom noget interessant i et indlæg for ti år siden så mener jeg
det er OK at svare på det og give det opstandelse fra "Døden"
Her er vi i en tidløs verden.
Jahnu kunne jo være dæd? det betyder ingenting, hans synspunkter lever
vidrere. Hvis han var død ville det jo være ved siden af at referere til
ham og hans døtre-Men indlægget betød at du kom på banen.
Du har jo gemt dig et sted på nettet. Det kunne jeg godt tænke mig at få
belyst.

Hilsen
og tak for hjælpen med blockNews!:-)

Jens Erik