Fortolke eller forstå?

Bjarne

Feb 13, 2024, 5:22:47 AMFeb 13
Er det det samme ?

Lad es prøv med et par eksempler.
Ordet sjæl er et begreb der bruges meget i bibelen.
Rigtig mange tror at vi mennesker har en sjæl, der lever videre selv om vi
er død.

Er det en fortolkning eller en forståelse af hvad ordet sjæl er for et
begreb.

Vi skal bruge Skrifterne til at fortolke Skrifterne.
Så lad os se lidt på hvad Gud siger at sjæl er for en ting.

Første gang en menneskesjæl omtales i Bibelen, er i Første Mosebog 2:7, hvor
der ifølge oversættelsen af 1871 står: „Og Gud Herren dannede Mennesket af
Støv af Jorden og blæste Livets Aande i hans Næse; og Mennesket blev til en
levende Sjæl.“ Læg mærke til at mennesket ikke fik, men blev til en levende
sjæl. Sjælen er hele personen, og ikke en usynlig del af den. Var du klar
over det? Læg mærke til følgende udtalelser i Bibelen som indebærer det
samme:

Læs hele artiklen her.
https://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/1976802

Og der er rigtig mange flere eksempler på at ting er fortolket forkert og
dermed ikke er forstået.

Så tro ikke på nogle af de ting i hører før i har konfronteret det med
Skrifterne i bibelen.

Bjarne.

Jens Bech

Feb 13, 2024, 8:31:49 AMFeb 13
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fuldstæmndig enig. Bjarne har hverken sjæl eller ånd. Han er en talende
burger!
Men du kan gå til en anden MacDonald og få en burger magen til. Ja man
skulle tro det var den samme burger..
Smagen og lugten er den samme. Og burgeren den er ligeglad!

jens

--
Denne mail er blevet tjekket for vira af Avast-antivirussoftware.

Ole Madsen

Feb 13, 2024, 9:19:14 AMFeb 13
hvis man bruger JW som kilde farer man vild, brug dog kristne kilder
istedetfor

Helle Jensen

Feb 13, 2024, 11:48:00 PMFeb 13
Men er det ikke sådan med alle kristne trosretninger, at de netop fordrejer
bibelens ord, blot for egen vindings skyld, det er jo trods alt den samme
bog der er omdrejningspunktet, selvom der står det modsatte i bibelen?

1 Korintherbrev 1,10
"Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at enes,
så der ikke er splittelser iblandt jer, men så I holder sammen i tanke og sind."

Det er jo ikke ligefrem det hverken du eller Bjarne står for, I påstår jo hver især,
at netop I har den rette forståelse af guds ord, ja Villy for den sags skyld også.

--
Helle Jensen

Jon Tveten

Feb 14, 2024, 12:51:31 AMFeb 14
In article <2CXyN.8463662$ee1.7...@usenetxs.com>,
ham...@gmail.jensen says...

> [...]
> at netop I har den rette forståelse af guds ord, ja Villy for den sags skyld også.

Sorry Helle, du kan ikke "forstå hva kristendom er".

Helle Jensen

Feb 14, 2024, 2:13:03 AMFeb 14
Nej, ikke sådan umiddelbart, det lyder for mig mest som fuldemandssnak:

Hebræerbrevet, kap. 11
v1. Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses."
v3. I tro fatter vi, at verden blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser,
ikke er blevet til af noget synligt.

--
Helle Jensen

Ole Madsen

Feb 14, 2024, 11:07:50 AMFeb 14
så man skal bare tie stille overfor det barn der leger ved den varme
ovn? uha nej ,, det er splid, nej du, Jesus påtalte fejl hos farisæerne,
Paulus også, johannes også, forståelse for bibelen har du ikke meget af

Bjarne

Feb 14, 2024, 4:37:08 PMFeb 14
Hvornår har jeg eller andre påstået det.

For mit eget synspunkt, har jeg altid kun påstået at sandheden er at finde i
bibelen, og ingen anden sted.

Jeg har også flere gange fortalt at der er masser af ting jeg er i tvivl om,
i forhold til det nogen påstår om kristendommen.
Og det fordi jeg ikke finde et belæg for disse påstande i bibelen.

Det er ikke fordi jeg tror at disse påstande er forkerte, eller det
modsatte.

Men fordi jeg ikke har kunnet finde belæg for det i bibelen.
Et eksempel er den udødelige sjæl, en anden er treenigheden.

Måske er de rigtige, og det er mig der blot ikke endnu har forstået hele
bibelen endnu.
Men så længe jeg ikke ved det, vil jeg tillade mig at være i tvivl.

Jeg ved godt at folk så gerne vil placere mig i en kasse med en etiket på.

Er du i tvivl om treenigheden står der Jehovas Vidner på denne etiket eller
en anden kristen menighed der også tvivler.

Men det kan jeg jo ikke bruge til noget.
Faktisk kan jeg end ikke sige om disse anderledes kristne samfund er mere
forkerte en andre.

Og jeg vil gerne kunne forstå de kristne,som kan dømme andre kristne som
værende ikke kristne.

For fakta er at ifølge mine undersøgelser findes der ikke en eneste kirke
eller trossamfund der ikke har tvivlsomme ting med i deres tro og som ikke
passer med Bibelens tekster.

Derfor er det jeg påstår at kunne forstå sandheden i bibelen, er bedre end
at fortolke den, så den passer med ens fordomme.

Bjarne.

Helle Jensen

Feb 15, 2024, 12:43:38 PMFeb 15
Nu har det jo ikke meget med kristen enighed at gøre, at et uvornt
barn lige skal røre den varme ovn, selvom det har fået at vide 100
gange at det kan brænde sig slemt.

> Jesus påtalte fejl hos farisæerne, Paulus også, johannes også,
> forståelse for bibelen har du ikke meget af

Nej, deri er jeg enig med dig, Villy skrev jo også engang, at man
skal være troende for at blive troende.

Jeg mener det kræver en vis naivitet, for selv leksikon forældes
efter få år, men det gælder åbenbart ikke bogen med gamle
nedskrevne fantasiforestillinger.

--
Helle Jensen

Helle Jensen

Feb 15, 2024, 12:44:48 PMFeb 15
Stort set i hvert eneste af jeres indlæg her i gruppen.

--
Helle Jensen

Bjarne

Feb 15, 2024, 8:44:10 PMFeb 15
Løgn forgår, men sandhed består.

Så hvorfor ændre på en bog der er ren sandhed.
Det kan man kun ved at skifte sandhed ud med løgn.

Og det har forfatteren lovet at han ikke vil tillade.

Men det forstår en ikke kristen jo af gode grunde ikke.

Og disse grunde er at ikke vil forstå eller erkende sandhed.

Bjarne.

Bjarne

Feb 15, 2024, 8:46:50 PMFeb 15
Ja det er jo ikke rigtigt, hvis det var ville du jo kunne dokumentere det.

Bjarne.

Thocor 1912.879

Feb 16, 2024, 5:22:11 AMFeb 16
16/02-24 02:46, Bjarne wrote:
> [...]
[klip]

> Ja det er jo ikke rigtigt, hvis det var ville du jo kunne dokumentere
> det.

Du har selv leveret et eksempel, få minutter før din efterlysning..

Her er dokumentationen:
-cut-
[klip]

-cut-

--
Bad deeds, and deeds hurtful to ourselves, are easy to do; what is
beneficial and good, that is very difficult to do.

Helle Jensen

Feb 16, 2024, 9:48:37 AMFeb 16
Du tror jo ikke på evolutionsteorien, det gør Villy trods alt, på en måde,
du ved det der med huskattens tarm der er blevet længere over tid, for
at tilpasse sig til det nye og anderledes fødeudvalg.

Du mener fossiler er svindel, det gør Villy trods alt ikke.

Du mener jorden kun er 6000 år gammel, den tror Villy heller ikke på.
Osv, osv, osv...

--
Helle Jensen

Bjarne

Feb 16, 2024, 4:03:18 PMFeb 16
>it
>Du mener jorden kun er 6000 år gammel, den tror Villy heller ikke på.
>Osv, osv, osv...

Gad vide hvorfor du fortæller mig dette.

Jeg ved da udmærket hvad jeg tror på.
Men hvordan ved du hvad Villy tror på.

Og forresten er jeg ikke trosbetjent, og folk må vel tro på det de vil.

Jeg tror på det der står i bibelen.
Så i den kan du se hvad jeg tror på, og så bliver du fri for at gætte.

Jeg har så stor respekt for min Gud, at jeg under ingen omstændigheder vil
påstå at han lyver.

Bjarne.

Helle Jensen

Feb 17, 2024, 2:02:33 AMFeb 17
Det har han givet udtryk for flere gange her i gruppen, det ville du vide
hvis du blot læste hans indlæg.

> Og forresten er jeg ikke trosbetjent, og folk må vel tro på det de vil.

Nå, ikke det, hvad kalder du det så, at du vil kaste alle på møddingen
der ikke tror som dig, altså måske lige med undtagelse af Ole og Villy?

--
Helle Jensen

Thocor 1706.942

Feb 17, 2024, 4:20:08 AMFeb 17
16/02-24 22:03, Bjarne wrote:
> [...]
[klip]

Fordi du efterspurgte det (?), du skrev jo:

--
Time you enjoy wasting is not wasted time

Bjarne

Feb 17, 2024, 11:58:07 AMFeb 17
Hvad du selv fantaserer dig til, må du selv udrede.

Bjarne.

Bjarne

Feb 17, 2024, 12:00:52 PMFeb 17
Og hvornår vil den dokumentation så komme?

Den kommer aldrig, for den findes ikke.

Bjarne.

Helle Jensen

Feb 17, 2024, 12:32:50 PMFeb 17
Det er blot dit eget udsagn om dem du ikke deler tro med?

--
Helle Jensen

Thocor 1922.530

Feb 18, 2024, 9:20:25 AMFeb 18
Det kom i et andet indlæg. Her besvarede jeg blot dit spørgsmål.

--
Just because you think it, doesn't mean its true

Thocor 2221.733

Feb 18, 2024, 9:23:52 AMFeb 18
17/02-24 18:00, Bjarne wrote:
Jeg skal gerne klippe/klistre det fra mit andet svar, da du åbenbart
ikke har læst(?) det:

Her er dokumentation:
-cut-
[klip]

-cut-

--
Hvis du venter på, at nogen skal komme og frelse dig,
er du på venteliste.

Helle Jensen

Feb 18, 2024, 10:49:01 AMFeb 18
Du går da ikke imod, at jorden kun er 6000 år gammel i denne tråd?
https://groups.google.com/g/dk.livssyn.kristendom/c/NjzgCUrKsdA/m/1xf8CI3CBQAJ

Hvorfor ikke, hvis du ikke tror på det?

--
Helle Jensen

Bjarne

Feb 18, 2024, 12:09:36 PMFeb 18
Hol da helt op, det glæder jeg mig da til.
Du har jo aldrig før svaret på noget spørgsmål.
Bjarne.

Bjarne

Feb 18, 2024, 12:14:19 PMFeb 18
Kalder du det et svar?
Du har jo blot kopieret noget jeg selv har skrevet.
Og hvad er det svar på.
Nåe ja det er selvfølgelig et svar på din mystiske adfærd.
Bjarne.

Bjarne

Feb 18, 2024, 12:20:17 PMFeb 18
Jeg ved da ikke præcis hvor gammel jorden er.
Den kan jo godt være både 5 eller 10 år mere eller mindre.
Jeg har ikke regnet så nøje på det.
Og derfor kan jeg jo ikke så godt gå imod dig når du påstår at jorden er
6000 år gammel.

Men du påstår jo altid noget du ikke ved noget om.
Sandhed er jo ikke så vigtig for dig.
Bjarne.

Helle Jensen

Feb 18, 2024, 12:24:54 PMFeb 18
Du skriver jo selv i nævnte tråd, at der i bibelen står beskrevet, at jorden
er 6000 år gammel, og du siger jo at oplysningerne i bibelen er sande?

Sandhed er åbenbart heller ikke noget du går op i?

--
Helle Jensen

Bjarne

Feb 18, 2024, 1:07:12 PMFeb 18
Det tror jeg nu ikke jeg har skrevet, og hvis jeg har er det forkert.
Hvert år der går bliver jorden jo et år ældre, og bibelen blev jo
færdigskrevet for længe siden.

Så det kan jo ikke stå i bibelen da alt i den er ren og skær uforfalsket
sandhed.

Men den indeholder oplysninger, så man kan regne ud hvor mange år den er.

Så det er blot at gå i gang med lommeregneren, og en kalender.

Bjarne.

Ole Madsen

Feb 18, 2024, 1:20:25 PMFeb 18
Bjarne, personligt tror jeg at jorden er rigtig gammel, men LIVET er
ungt, der er et vers et sted i bibelen om at jorden har en klædning der
kan slides op og fornyes, og det antyder at netop dette er sket mange gange

Thocor 2421.190

Feb 19, 2024, 5:27:05 AMFeb 19
18/02-24 18:14, Bjarne wrote:
> [...]
[klip]

> Kalder du det et svar?
> Du har jo blot kopieret noget jeg selv har skrevet.

Du beder om dokumentation for noget du har skrevet, så vil
dokumentationen selvfølgelig være en kopi af noget du har skrevet.

> Og hvad er det svar på.

Det er den dokumentation du efterspørger. Læs det citerede i dette
indlæg, hvis du skulle have glemt hvad du selv skrev og efterspurgte.

--
Life is what happens to you while you're busy making other plans

Bjarne

Feb 19, 2024, 8:02:16 AMFeb 19
Altså intet som altid.
Det har du meget af.
Bjarne.

Thocor 1239.73

Feb 20, 2024, 4:13:12 AMFeb 20
Du skal nok ikke forvente, at du bliver taget mere seriøst, end du tager
andre seriøst.

--
All religions are like different cars all moving in the same direction.
People who don't see it have no light in their hearts.

Bjarne

Feb 20, 2024, 6:56:17 AMFeb 20
Jeg tager skam alle seriøse, også selvom de som du, kun kommer med det
værste sludder uden sammenhæng.

Bjarne.