AndagtL Kraften fuldkommes i Magtesløshed

Ole Madsen

Der staar skrevet
Svend Rehling

Januar 24

GUD GØR DET HELE
Kraften fuldkommes i Magtesløshed. 2. Kor. 12, 9.

Det er den gamle Sandhed om, at Han kan først, naar vi ikke kan. Den Sandhed, det er saa svært for os at faa lært. Det kneb ogsaa for Paulus. Derfor bad han tre Gange om, at han maatte blive befriet for sin Torn i Kødet. Han mente vel, at uden den kunde han helt anderledes uhæmmet og energisk gøre sig nyttig for sin Herre. Men Gud vilde — gennem denne Hindring — lære ham den bestemte Lektie: Først naar du ikke kan, kan jeg. Og han fik den ogsaa lært, saa at han endogsaa kunde sige: »Allerhelst vil jeg derfor rose mig af min Magtesløshed, for at Kristi Kraft kan tage Bolig i mig.«

Det sidder dybt i os, at vi vil saa gerne selv. Kan vi ikke magte det hele alene, saa dog maaske det halve — og saa vil Gud vel lægge Resten til. Saadan naar det gælder Frelsen. Naturligvis kan min Fromhed alene ikke klare Sagen; men den maa dog lægge sit Lod i Vægtskaalen. Min Fromhed og Guds Naade. Nej, siger Guds Ord: min Naade alene. Først naar du ingenting kan, kan jeg gøre det hele. Og først da er det til at lide paa.

Saadan ogsaa, naar det gælder Tjenesten. Vi vil saa gerne præstere lidt. Naar jeg nu gør mig min bedste Flid, og Gud i Himlen hjælper mig, saa maa det da kunne blive til noget. Ja — til Fusk. For det bliver altid Fusk, naar et Menneske tror, at han kan selv. »Uden mig kan I slet intet gøre,« sagde Jesus til sine Medarbejdere (Johs. 15, 5). Slet intet — hverken med jeres Visdom eller Veltalenhed eller Iver eller Kraft. I samme Øjeblik I vil erkende, at I kan ingenting uden mig, skal I erfare, at min Kraft fuldkommes i jeres. Magtesløshed. Men heller ikke før.

Hvem der dog kunde faa den Lektie lært!