Spoersmaal til Vidal

Jon Tveten

Hvorfor tror du at du er en synder, og hvilken lov har du brutt?
--
Jon

Ole Madsen

lad mig svare den

om nogen siger han ikke har syndet, så bedrager han sig selv, go sandheden er ikke i ham, joh brev.

men der er også noget med hvad identificere vi os med, derfor siger nogle at de kristne ikke er syndere mere, men de siger de er retfærdiggjorte og hellige sat til side for Gud.

Tom Klausen

tomsrk55:
Er du enig med Villy i, at for en kristen er *alt* tilladt?
Og at man blot kan vedblive med bevidst at synde, når bare man "tror"?

mvh Tom

Ole Madsen

nej, paulus siger at man ikke skal blive i synden, derfor døde Jesus jo på korset for at bære vore synder og fri os fra dem

bibelen siger, at vi skal regne os selv døde fra synden, men levende for Gud.

Vidal

Den 07-09-2022 kl. 08:01 skrev Jon Tveten:

> Hvorfor tror du at du er en synder, og hvilken lov har du brutt?

I kristendommen er vi alle syndere. Fordi vi har brudt
Guds lov.

Tom Klausen

tomsrk55:
Tak!

mvh Tom

Jon Tveten

In article <63185ed9$0$700$1472...@news.sunsite.dk>, vi...@webspeed.dk
says...
Hvilken lov?

Vidal

Guds lov.

Vidal

Vil det sige, Ole har gjort dig kristen nu?

Vidal

Så er du ikke synder mere?

> bibelen siger, at vi skal regne os selv døde fra synden, men levende for Gud.

Betyder det, du ikke længere er synder?

Paulus siger: hele verden stå strafskyldig over for Gud.
Tror du ikke det er sandt? Er der mon en flok, der kan være
holdt op med at synde og ikke behøve Guds tilgivelse?

Paulus siger:

For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det,
der kommer ved loven, er jo syndserkendelse.

Mennesket kan i dette liv ikke holde op med at synde,
hverken bevidst eller ubevidst. Jeg tror det er vigtigt,
at mennesket erkender, det er en synder. Selv Paulus
må erkende, han er synder og han kan ikke selv
gøre noget ved det. Det, der frelser ham, er Guds tilgivelse

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/7

Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg.

For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det,
der kommer ved loven, er jo syndserkendelse.

Det loven giver efter Paulus' mening er syndserkendelse.

Mennesket må bede gud om syndsforladelse, det er den eneste
vej ud af synden. Mennesket kan intet, Gud kan alt.

Vidal

Den 07-09-2022 kl. 10:55 skrev Tom Klausen:

> tomsrk55:
> Er du enig med Villy i, at for en kristen er *alt* tilladt?

Jeg tror ikke Paulus selv mener at hans sætning, hans
egne ord, 'alt er tilladt' åbner op for bevidst synd.

> Og at man blot kan vedblive med bevidst at synde, når bare man "tror"?

Ingen ønsker at synde bevidst, det tillader de færrestes
samvittighed dem at gøre.

Tom Klausen

onsdag den 7. september 2022 kl. 16.33.43 UTC+2 skrev Vidal:

> Jeg tror ikke Paulus selv mener at hans sætning, hans
> egne ord, 'alt er tilladt' åbner op for bevidst synd.

tomsrk55:
Hvilket netop er det jeg i flere år har fortalt dig.

> Ingen ønsker at synde bevidst, det tillader de færrestes
> samvittighed dem at gøre.

tomsrk55:
Du tilhører de "færreste"!

mvh Tom

Vidal

Fortæl mig, hvad er bevidst synd og hvad er ubevidst synd.

Lyrik

Den 07-09-2022 kl. 12:12 skrev Jon Tveten:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vores stammor har spist naboens æble!
Han var rigtig U-flink og dømte hele hendes slægt til døden!
Det ligesom knækkede nakken på os og tvang os alle under åget!
Nu siger hans søn at vi skal dukke os endnu mere og få tilgivelse for
det æble!
Villy vil straks få et causeri ud af historien og forklare Grand-moders
utilgivelige synd!

jenserik

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jamen vi må have lovparagrafferne på tryk, for at vide hvad vi bliver
dømt for. Hvor står den Guds lov?

jenserik

Bjarne Østergård

I bibelen, så den er den lov af alle der er blevet trykt fleste gange og den mest omdelte af alle.

Bjarne Østergård

Guds lov er såmænd de ti bud som Moses fik skriftligt direkte fra Gud.

Thocor 1347.783

07/09-22 17:00, Vidal wrote:

> Fortæl mig, hvad er bevidst synd og hvad er ubevidst synd.

Det fremgår af det citerede i dette indlæg, "synde bevidst" er skrevet
kun én gang, og det er dig selv. Så du må spørge dig selv, men forvent
ikke svar, de fleste andre har opgivet at vente på at få fornuftige
svar.

Men kan se dine læseudfordring gjorde, at du ikke forstod den sproglige
joke der var i Toms kommentar.

--
If it shouldn't be like this, it wouldn't be like this

Bjarne Østergård

Bevist synd er synd man gør med vilje selv om man ved det er synd, altså forkert.

Lyrik

Den 07-09-2022 kl. 18:14 skrev Bjarne Østergård:

> Guds lov er såmænd de ti bud som Moses fik skriftligt direkte fra Gud.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kan du så ikke lige skrive dem af?

jenserik

Vidal

Paulus skriver om det i rom 3:

Og vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under
loven, for at hver mund skal lukkes og hele verden stå strafskyldig over
for Gud. For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for

Vidal

Det er et synspunkt, du uden tvivl vil høste megen
ros for, vel især fra Tom som vil rose din ophøjede
intelligens og læseevne.

Samtidig illustrerer det, hvad folk, der ikke synes
Toms tanker om kristendommen er så fantastiske, er oppe
imod.

> Men kan se dine læseudfordring gjorde, at du ikke forstod den sproglige
> joke der var i Toms kommentar.

Det er jo bare Toms sædvanlige snak, som du åbenbart
synes er så sjovt. Det er sikkert efter 'You scratch
my back and I'll scratch yours'-princippet.

Bare I ikke kommer til at skade hinanden. ;-)1

Lyrik

Den 07-09-2022 kl. 22:36 skrev Vidal:

> Paulus skriver om det i rom 3:
>
> Og vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under
> loven,... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du kan ikke dømme folk for at overtræde "Loven"!
Vi må se de paragraffer der dømmer folk strafskyldige!

lad os så få lovens paragraffer!!

jenserik

Vidal

Jeg dømmer ikke andre end mig selv. Det ligger
ligesom i det, Jesus siger.

> Vi må se de paragraffer der dømmer folk strafskyldige!

> lad os så få lovens paragraffer!!

Jeg har forsøgt at forklare dig, hvad det
er bjergprædiken fortæller, men du holder
jo fast i, at Jesus der siger, vi alle skal
kastrere os selv, så der kommer vi nok
ikke langt. :-)

Tom Klausen

tomsrk55:
Hvad får dig til stille det spørgsmål?

mvh Tom

Thocor 3708.635

Drop dine flame-baits.

> Samtidig illustrerer det, hvad folk, der ikke synes
> Toms tanker om kristendommen er så fantastiske, er oppe
> imod.

Åh ve oh klage... Martyren synger.

> Det er jo bare Toms sædvanlige snak, som du åbenbart
> synes er så sjovt. Det er sikkert efter 'You scratch
> my back and I'll scratch yours'-princippet.

Du har stadig ikke forstået joken.

Men lad mig finde den brede pensel, du skrev:
> [...]

Tom skriver du tilhører de færreste, hvis vi erstatter det i det du
skrev, bliver det til:
"Ingen ønsker at synde bevidst, det tillader Vidal's samvittighed dem
at gøre."

--
Time you enjoy wasting is not wasted time

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nå der kom ingen lovparagraffer? Så synes jeg du bare skal sige at vi er
skyldige overfor "Hammeren"! Og for at forhindre "Hammeren" i at knuse
vore hoveder skal vi bare bøje dem for Jesus!?
Er alle enige i det?

jenserik

Bjarne Østergård

Er du utrolig doven eller dum.
Hvis du ikke kan læse dem i bibelen hjælper det nok ikke at du prøve
at læse hvad jeg skriver, jeg laver jo tit stavefejl.
Og huske alting helt ordret er jeg ikke god til.
Og her på debatten kan selv et forkert komma afsted en større skandale?

Du må nøjes med et link.
Https://da.m.wikipedia.org/wiki/De_10_bud

Bjarne Østergård

At kastrere en ateist kræver vist store Micro biologiske evner.
Hubsi bupsi og så blev der godt vejr!

Bjarne Østergård

> Drop dine flame-bait.???
Er det mon en flamberet bajer?

Lyrik

Den 08-09-2022 kl. 10:46 skrev Bjarne Østergård:
> [...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

I din henvisning står:
Buddene fortolkes forskelligt af den katolske kirke, af Martin Luther og
af jøder. De anvisninger, de ti bud står i sammenhæng med, anses
indenfor bl.a. evangelisk-lutherske kredse sædvanligvis for værende
tids- og kulturbestemte for israelitterne/jøderne, mens selve de ti bud
anses som en sund og eviggyldig rettesnor for menneskelivet ??

Skal man dømme personer ud fra en lov så skal den være præcis!
"Gode principper og intentioner kan ikke give afmålt straf og slet ikke
en etnisk dødsstraf til hele menneskeheden!
Kan I ikke snart forstå at det er oldævl og at vi må videre end Biwelen?

jenserik

Thocor 1731.800

08/09-22 10:46, Bjarne wrote:

> [...]
>
> Du må nøjes med et link.
> Https://da.m.wikipedia.org/wiki/De_10_bud

Eller denne udgave, hvis ikke man sidder med en mobil:
https://da.wikipedia.org/wiki/De_10_bud

Har du i øvrigt selv læst artiklen ? Den omtaler flere forskellige
udgaver af de ti bud. Alle fra biblen, er de alle sande, eller er der en
udgave der er mere rigtig end de andre ?

--
En ideolog kan forsvare en sag så stærkt, at enhver kan forstå den er svag.
- Piet Hein

Bjarne Østergård

Du skal ikke fortolke de ti bud, blot leve efter dem.

Helst hel overholde dem?
Nogle af buddene kan vi mennesker bare ikke overholde, men det har gud
jo heldig fundet en løsning på ved hjælp af sin søn Jesus.

Alt det er beskrevet så udmærket klar og tydelig i bibelen, derfor kan du deri få svar
på alle dine spørgsmål angående dette emne.

Bjarne Østergård

Jeg vil lige tilføje at jesus i sin bjerg prædiken forklarede buddene
som vi alle bør forstå dem. 11.

Tom Klausen

tomsrk55:
11??????

Jeg tror at du snakker Villy efter munden.
Men det er jo også lettere, end at du selv læser Bibelen.

mvh Tom

Vidal

Vitsen bliver bedre hver gang du forklarer den.

ADVARSEL!!! Til næste gang dør vi alle af grin
og genopstår.

Vidal

Altså, Lyrik!

Jeg prøver igen med bjergprædiken og håber du forstå
bedre denne gang

Jesus siger som en forklaring til, 'Du må ikke slå ihjel'

I har hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke begå drab,‹ og:
›Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹ Men jeg siger
jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af
domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af
Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild.

Bemærk jo svagere forseelsen er, jo hårdere er straffen.
Det er en del af pointen. Sådan fortsætter Jesus med en
række af de øvrige bud

Du har sikkert aldrig, som de fleste, slået
nogen ihjel. Men de fleste har sagt idiot eller lignende,
hvilket skældsord, hvad nu Raka dækker over. Men enhver
der er blevet vred på et andet menneske, er i Guds øjne lige
så strafgyldige som en, der har slået en anden ihjel.

Altså, man bliver uundgåeligt straffet for sin forseelse,
man ryger i helvede. Sådan gennemgår Jesus nogle af budene
og konklusionen er, mennesket kan ikke redde/frelse sig
selv. Loven hjælper ikke.

Bare man holdt budene var man home free, troede jøderne på
den tid

Det vender Jesus sig imod og lærer hvordan budene skulle
forstås langt strengere, end det fremgik af jødernes lov.
Det eneste man kunne håbe på, var *Guds tilgivelse*.

I den kristne tro, kan vi ikke frelse os selv, som jøderne
mente, man kunne

Lov-holdenhed giver ingen frelse.

Er alle mennesker så fordømt? Venter vi alle så kun på Guds
'hammer'.

Naturligvis ikke. *Troen på Gud* var frelsen. Hvis du tror
på Gud, er du home free. Gud elsker mennesket, derfor sendte
han Jesus for at frelse os fra den visse død.

Man er i overenstemmelse med Gud, hvis man tror. Så bliver
man frelst. Det er den kristne tro, vi kan ikke frelse os
selv ved at være artige/holde de ti bud. Kun troen giver frelse.

Det er, kort sagt, kristendommen, som vi forstår den i Danmark.
Det er Paulus', Luthers, Kierkegaards, Grundvigs kristendom.

Som Paulus siger:

For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det,
der kommer ved loven, er jo *syndserkendelse* .

Hvad syndserkendelse så indebærer kan man nok
diskutere. især hvis man kommer fra et af de
mindre trossamfund eller såmænd katolicismen,
der lever af at styre troen og få penge af andre
mennesker.

Guds "hammer" rammer dig ikke, hvis du tror på
Gud.

Vidal

Den 08-09-2022 kl. 08:43 skrev Thocor 3708.635:
-------
> [...]
> kun én gang, og det er dig selv. Så du må spørge dig selv, men forvent
> ikke svar, de fleste andre har opgivet at vente på at få fornuftige
-------

Skriver du, læs selv Tom originale indlæg.

Vidal

Det er jo ligegyldigt, det er Jesus' forståelse af loven,
der gælder.

Thocor 2740.891

08/09-22 13:24, Vidal wrote:
> Den 08-09-2022 kl. 08:43 skrev Thocor 3708.635:
[klip]
> -------
> -------
>
> Skriver du, læs selv Tom originale indlæg.

Du har ret, og jeg skylder dig en undskyldning for det. Hermed undskyld.

Dog vil jeg stadig anmærke, at du selv har brugt udtrykket, før du
spørger hvad det betyder:

Det virker lidt underligt, at du bruger et udtryk, og bagefter har brug
for, at spørge om hvad det betyder.

Thocor 3449.330

08/09-22 13:24, Vidal wrote:
Er det ligegyldigt, hvad der stå i biblen ?

Hvorfra kender du Jesus forståelse, og hvad mener du er hans forståelse
af de 10 bud ?

Thocor 3746.805

08/09-22 12:10, Bjarne wrote:

> Du skal ikke fortolke de ti bud, blot leve efter dem.

Bjarne, du bør læse den artikel du selv har henvist til, og dermed bragt
ind i debatten.

Ingen taler om at tolke, men der udlæses forskellige udgaver af de ti
bud, alt efter hvor i bilen man læser.

> Alt det er beskrevet så udmærket klar og tydelig i bibelen, derfor kan
> du deri få svar på alle dine spørgsmål angående dette emne.

Det er endda beskrevet flere steder i biblen, desværre er det ikke
enslydende. Det ville du vide, hvis du havde læst artiklen du selv
henviser til.. eller læst hele biblen.

--
Mind is everything, everything is mind

Thocor 4135.980

08/09-22 12:10, Bjarne wrote:

> Du skal ikke fortolke de ti bud, blot leve efter dem.

Bjarne, du bør læse den artikel du selv har henvist til, og dermed bragt
ind i debatten.

Der er tale om, at de ti bud er forskellige, alt efter hvor i biblen man
læser.

> [...]

Det er endda beskrevet flere steder i biblen, desværre er det ikke
enslydende. Det ville du vide, hvis du havde læst artiklen du selv

For a moment, nothing happened.
Then, after a second or so,
nothing continued to happen.
- Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Tom Klausen

tomsrk55:
Snarere *din* misforståelse af Jesus "forståelse", der gælder.

mvh Tom

Lyrik

Den 08-09-2022 kl. 13:36 skrev Thocor 3449.330:

> Hvorfra kender du Jesus forståelse, og hvad mener du er hans forståelse
> af de 10 bud ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jegkender den fra ham selv:

Mat:5:19;

Dansk (1917 / 1931)
Derfor, den, som bryder et at de mindste af disse Bud og lærer
Menneskene saaledes, han skal kaldes den mindste i Himmeriges Rige; men
den, som gør dem og lærer dem, han skal kaldes stor i Himmeriges Rige.

Altså holder du sabbatten så er du stor i guds rige? §;o)?

jenserik

Vidal

Den 07-09-2022 kl. 18:17 skrev Thocor 1347.783:

> [...]
> svar.
>
> Men kan se dine læseudfordring gjorde, at du ikke forstod den sproglige

Det er nu mest din læserudfordring jeg kommer til at tænke på,
når du skriver:

> "synde bevidst" er skrevet
> kun én gang, og det er dig selv.

Tom spurgte jo Ole:

> Er du enig med Villy i, at for en kristen er *alt* tilladt?
> Og at man blot kan vedblive med bevidst at synde, når bare man "tror"?

Altså skriver Tom: bevidst at synde!!

Det bliver så svært at forholde sig til indlæggene, når
du åbent lyver, eller er ude af stand til at læse det,
du forholder dig til. Det står ovenikøbet i det du besvarer.

Selv om du behændigt skærer i teksten, viser det jo bare din
mangel på troværdighed, når du gør det til et angreb på mig

Tom Klausen

tomsrk55:
Tag dig sammen; Corell *har* indrømmet sin fejl.

mvh Tom

Tom Klausen

tomsrk55:
Jeg ved godt at det er naivt af mig; men du skylder Corell en undskyldning.

mvh Tom

Bjarne Østergård

Gør selv det du forlanger af andre.

Bjarne Østergård

Du skal blot tage dig sammen.
Dit eget forslag.
Men som du også konstatere, er det nok naivt.

Tom Klausen

tomsrk55:
Det gør jeg.

mvh Tom

Tom Klausen

tomsrk55:
Ja så.

mvh Tom

Vidal

Den 08-09-2022 kl. 13:36 skrev Thocor 3449.330:
Noget af det er.

> Hvorfra kender du Jesus forståelse, og hvad mener du er hans forståelse
> af de 10 bud ?

Fra NT. Læs Bjerprædiken. Matthæus 5-7

Vidal

Det er rigtigt katolikker og den tidligere Luther,
så det som en anvisning til munke ol. , hvordan man
skal leve det fromme liv, men vi nutidige protestanter
ser det som det uopnåelige, hvis eneste funktion var/er
at få folk til at indse, at frelsen udelukkende fås
gennem troen.

Jon Tveten

In article <631c6fa1$0$694$1472...@news.sunsite.dk>, vi...@webspeed.dk
says...
Du har fortsatt ikke fortalt oss hva og hvordan denne freles er.

Vidal

Du kræver jo beviser, det kan jeg ikke give dig.
Reelt kan ingen vide det, men vi tror, der ikke
længere er nogen død, og tilværelsen er idel
lykke.

Altså et evigt liv i uendelig lykke.
What's not to like?

Thocor 0731.570

Kan jeg gå ud fra, at du skrev d.o. inden du fik læst min uforbeholdne
undskyldning, hvor jeg beklager at jeg læste det som, at du var den
første der skrev "bevidst synd" ?

I givet fald, er det vist din tur til en beklagelse/undskyldning.

Thocor 1546.677

Lykke opleves, når man ved man er (meget) gladere, end på andre
tidspunkter.

Hvis man er uendeligt/konstant lykkelig, vil det over tid blot blive
"normalt", altså ikke opleves som lykke.

--
If you can't improve the silence, be silent

Bjarne Østergård

Der var da masser af troværdige øjenvidner til både Jesus korsfæstelse, død, begravelse, opstandelse og afgang til himlen.

I enhver retssag vil troværdige øjenvidner da være beviser nok til en domsafsigelse.
Så også på dette er der jo beviser nok.
Ihvertfald for mig og nok også mange andre kristne.
Det hele er endda veldokumenteret i bibelen.

Bjarne Østergård

Lykke er at være tilfreds.
Citat af Lars Nielsen forfatter.

Tom Klausen

søndag den 11. september 2022 kl. 09.18.07 UTC+2 skrev Thocor 1546.677:
tomsrk55:
"No man ever believes that the Bible means what it says:
He is always convinced that it says what he means."
(G .B. Shaw)

mvh Tom

Tom Klausen

tomsrk55:
Ifølge Bibelen var der *ingen* vidner til opstandelsen.

> I enhver retssag vil troværdige øjenvidner da være beviser nok til en domsafsigelse.

tomsrk55:
Nope!

> Så også på dette er der jo beviser nok.
> Ihvertfald for mig og nok også mange andre kristne.

tomsrk55:
Ja, for dig og for mange andre kristne; men det rækker ikke langt
i retten.

> Det hele er endda veldokumenteret i bibelen.

Tomsrk55:
Som du stadig *ikke* har *læst*!

mvh Tom

Tom Klausen

tomsrk55:
"Lykken er ikke en destination, men en måde at rejse på"
(Kinesisk ordsprog)

mvh Tom

Bjarne Østergård

Prøv at læse bibelen.
Hvem var så alle de mænd der stod og kiggede op i luften efter Jesus da han forsvandt.

Mon ikke du er den her på debatten der har læst mindst i bibelen.

Bare du dog ville stoppe med alt det løgn og praleri, du er jo alligevel så nem at gennemskue at du end ikke kan narre et lille barn.

> tomsrk55:
> Nope!
> tomsrk55:
> Ja, for dig og for mange andre kristne; men det rækker ikke langt
> i retten.

Nå du mener ikke øjenvidner rækker langt i en rettergang.
Heller ikke det ved du altså noget om.
Og så endda med din erfaring.

Utroligt!

Tom Klausen

tomsrk55:
Du skrev;"Der var da masser af troværdige øjenvidner til både Jesus korsfæstelse, død, begravelse, opstandelse og afgang til himlen."
Og det er sidstnævnte, du nu hentyder til; ikke *opstandelsen*.

> Mon ikke du er den her på debatten der har læst mindst i bibelen.

tomsrk55:
Nej, det er du, som har læst mindst i Bibelen.

> Bare du dog ville stoppe med alt det løgn og praleri, du er jo alligevel så nem at gennemskue at du end ikke kan narre et lille barn.

tomsrk55:
:-)

Tom Klausen

tomsrk55:
Øjenvidner ja, anden eller trediehåndsvidner, Nej!

> Heller ikke det ved du altså noget om.
> Og så endda med din erfaring.

tomsrk55:
Jeg har ingen personlige erfaringer på det område. Har du?

mvh Tom

Thocor 3513.672

11/09-22 11:38, Bjarne wrote:
> [...]
[klip]

> Prøv at læse bibelen.
> Hvem var så alle de mænd der stod og kiggede op i luften efter Jesus
> da han forsvandt.

Måske det var derfor, der ikke er nogen vidner. De stod og gloede op i
luften, og så ikke opstandelsen ?

--
Focus, not on the rudenesses of others,
not on what they've done or left undone,

Bjarne Østergård

Det var da Jesus for til Himmelen fol stod og gloede op i luften.

Vidal

Nej, dine tanker om det er jo i høj grad ligegyldige,
så længe du ikke er troende kristen, hvilket du selv
har gjort opmærksom på.

Vidal

Jeg er ligeglad.

> I givet fald, er det vist din tur til en beklagelse/undskyldning.

Jeg skal undskylde dine fejl? ;-)

Thocor 4837.174

Desuagtet, har du fået en uforbeholden undskyldning fra min side, for min fejltagelse i den sag.

> Jeg skal undskylde dine fejl? ;-)

Nej, din egen fejl, som fremgår af det citerede i dette indlæg.

--
Follow them who seeks the truth,
but beware of those who claim to have found it

Thocor 5055.497

11/09-22 13:00, Bjarne wrote:
[klip]

> Det var da Jesus for til Himmelen fol stod og gloede op i luften.

Emnet i det du kommenterer er *opstandelsen*.

--
If everyone is thinking alike, then no one is thinking

Thocor 5211.72

12/09-22 07:36, Vidal wrote:
> Nej, dine tanker om det er jo i høj grad ligegyldige, ..

Ikke mere ligegyldige, end at du trættekært forsøger at sabotere de
debatter, mine indlæg afstedkommer.

> .. så længe du ikke er troende kristen, hvilket du selv
> har gjort opmærksom på.

Jeg har på intet tidspunkt gjort opmærksom på, at jeg ikke er troende
kristen; ejheller det modsatte. Så nu husker du forkert igen.

--
Life is what happens to you while you're busy making other plans

Vidal

Corell skrev: Det fremgår af det citerede i dette indlæg, "synde
bevidst" er skrevet kun én gang, og det er dig selv.

Er det min fejl?

Vidal

Emnet står på min computer som: Spoersmaal til Vidal

Thocor 1653.187

Din overfusning af mig, som er citeret i dette indlæg, er fremsat af dig
*EFTER* jeg gav min undskyldning.

Det er din fejl.

--
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.
- W. C. Fields

Thocor 1925.394

12/09-22 10:16, Vidal wrote:
Og efter det skrev jeg:

> Er det min fejl?

Din overfusning af mig, som er citeret i dette indlæg, er fremsat af dig
*EFTER* jeg gav dig en undskyldning.

Den uberettigede overfusning, er din fejl. Du kan til nød, sige at du
ikke havde set min undskyldning, inden du skrev som du gjorde; men det
kan du ikke længere, hvorfor det nu ikke længere "måske" er en fejl fra
din side, men nu *er* en fejl fra din side; da du lader som om, du ikke
er vidende om, at jeg gav dig en undskyldning.

Thocor 2545.429

Ja, og emnet i det Bjarne kommenterer er *opstandelsen*.

Du har været længe nok på usenet, til at vide at emnet ændrer sig i takt
med at der kommer flere indlæg i (del)trådene.

--
You will not be punished for your anger
you will be punished by your anger

Thocor 2931.660

12/09-22 10:18, Vidal wrote:
Ja, og emnet i det Bjarne kommenterer er *opstandelsen*.

Du har været længe nok på usenet, til at vide at emnet i tråden ændrer
sig i takt med at der kommer flere indlæg i (del)trådene, og derfor
kommer til at afvige fra den oprindeligt angivne emne-linje.

--
The sound is just what it is; it's air vibrating.
It's up to us whether we start an argument with it.

Vidal

Hvis det er så vigtigt burde du nok ændre
Subs alt efter hvad du mener 'Emnet' er.

Thocor 1206.411

Jeg har ikke kommenteret det, det var dig. Så det må være dig, det er
vigtigt for.

Jeg har ikke bemærket, at det har været problematisk, at emnet i tråde
bevæger sig væk fra det oprindelige indlæg/subject. Med undtagelse af,
når nogen, pludselig finder det "problematisk", når en påtale vil gavne
deres ønske om at afspore debatten.

--
Mind is everything, everything is mind

Vidal

Jeg får efterhånden den tanke, du og Tom ønsker at
chikanere kristne ud af dk.livssyn. kristendom.

Tom Klausen

tomsrk55:
Jeg har ingen intentioner om at "chikanere" Ole ud af dlk.

mvh Tom

Jørgen Nielsen

Nej... det er der ingen der klarer så effektivt som dig Vidal.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Tom Klausen

tomsrk55:
Ja, i tæt parløb med Bjarne.

mvh Tom

Thocor 3804.170

For mit vedkommende.. har skrevet det utallige gange før, i indlæg du
har fulgt op på. Jeg er her er i denne debat-gruppe for, at lære mere om
kristendommen, via ind-/op-læg og argumenter, kort sagt debat. Jeg har
længe haft den tanke, at du og Bjarne, vil sabotere enhver optakt til
debat, som udfordrer jeres fremførte påstande i gruppen.

Bjarne har dog set noget af lyset, ved at han har indset, at det er i
vores uenighed(er) vi kan lære.

Det er svært at praktisere i denne gruppe. Men jeg har stadig et håb om,
at vi kan føre debat, være uenige, argumentere og dermed (alle) lære
noget om kristendommen.

--
If you can solve your problem, then what is the need of worrying?
If you cannot solve it, then what is the use of worrying?

Bjarne Østergård

Folk det var tilstede ved Jesu død og begravelse samt så ham fare til Himmelen er da i høj grad øjenvidner til en opstandelse.

Det må da være logisk for alle, selv en ateist.
Men i er jo godtnok kendt for ikke at kunne lide det, når noget er logisk.
Men for alle andre er det altså logisk og simpelt at forstå.

Bjarne Østergård

En person der skriver ting som dig kan bestemt ikke være kristen.
Så derom er der faktisk slet ingen tvivl.

Bjarne Østergård

Det tror jeg desværre er en ret så tydelig realitet.

Tom Klausen

tomsrk55:
Ole er den *eneste* tilbageværende kristne i dlk.

mvh Tom

Thocor 5314.950

12/09-22 15:06, Bjarne wrote:
> [...]
[klip]

> En person der skriver ting som dig kan bestemt ikke være kristen.
> Så derom er der faktisk slet ingen tvivl.

Hvad har jeg skrevet, som gør at du ikke mener jeg er kristen ?

--
Hvis du venter på, at nogen skal komme og frelse dig,
er du på venteliste.

Bjarne Østergård

Er det normalt at usle lus bjæffer og gør så meget?

Bjarne Østergård

Nå du ved ikke hvad du selv har skrevet?
Ja det kan vel ikke forbavse nogen.

Thocor 5323.665

> Nå du ved ikke hvad du selv har skrevet?

Jeg ved godt hvad jeg har skrevet, men jeg ved ikke hvad af det jeg har
skrevet, som har fået dig til at mene, at jeg ikke er kristen.

Så hvad af det jeg har skrevet, gør at du ikke mener jeg er kristen ?

--
Hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl

Vidal

Ja, viden er ødelæggende for enhver god diskussion for
dig. Du ved, jeg har tilbudt at lære dig nogle grund-
regler for kristendommen, Lyt blot efter så kan du lære.

Jeg ved godt du helt rutinemæssig er uenig med kristen
(og sproglig) viden. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan
de to forholder sig til hinanden. Men det har været
forbløffende for mig at opleve. Måske er det blot min
alder, eller vor aldersforskel, der gør sig gældende.

Unge mennesker er jo skrøbelige, emotionelt og følel-
sesmæssigt nu om dage. Det er et faktum, som undrer
alle pt.

Men mon viden om kristendommen kan afhjælpe det? For
trods alt er det jo ikke mangel på viden, der præger
det generelle samfund, men mangel på tro.

Men hvor (lettere overdrevet) katastrofalt det
går, når begge dele mangler, som man kan se i denne
gruppe, er alligevel forbavsende.

Vidal

Jeg ved jo ikke hvad det er Bjarne har iagttaget,
men jeg husker tydeligt, din første tid her, hvor
du ikke vidste, der var forskel på GT og NT. Ja du
vidste ikke engang, hvordan ordet testamente skulle
forstås.

Prøv selv at tænke tilbage. Din manglende viden var
afgrundsdyb! Og man skulle forklare dig de simpleste
ting. Det var dengang du overbeviste mig om, at dis-
kussion med jer ikke var mulig. Så det er faktisk din
manglende viden, der var den ødelæggende faktor for
diskussionen her i gruppen.

Thocor 5201.155

> dig. ..

Jeg fører mig ikke frem, som vidende om kristendommen. Jeg forholder mig
alene til de fremsatte påstande i indlæg, her i gruppen.

Ligeså er, det, hvis den ene part er "blind" for egne selvmodsigelser,
og når der aldrig kommer argumenter for egne påstande.

> .. Du ved, jeg har tilbudt at lære dig nogle grund-
> regler for kristendommen, Lyt blot efter så kan du lære.

Så talte missionæren igen.

Jeg lytter og er skeptisk overfor dine påstande, når de modsiger hvad du
selv tidliger har skrevet, eller når det er i åben strid med hvad andre
kristne siger.

Hvis du vil overbevise andre, så må du komme med overbevisende
*argumenter*. Sabotage af tråde, med indhold du har du utrygt ved,
overbeviser ikke; tværtimod viser det, at du har en svag sag.

> Jeg ved godt du helt rutinemæssig er uenig med kristen
> (og sproglig) viden. ..

Jeg undres, og efterspørger uddybning, når du (og andre) modsiger sig
selv.

> [...]
>
> Unge mennesker er jo skrøbelige, emotionelt og følel-
> sesmæssigt nu om dage. Det er et faktum, som undrer

Prøv at nøjes med at udtale dig, om ting du ved. Så vil vi være nået
langt.

> Men mon viden om kristendommen kan afhjælpe det? For
> trods alt er det jo ikke mangel på viden, der præger
> det generelle samfund, men mangel på tro.

Dine forklaringer gør ikke at kristendommen frister, tværtimod. Men jeg
er fortsat nysgerrig på, hvordan man kan finde ro i det, når man ikke
selv kan forklare det, uden at modsige sig selv.

> Men hvor (lettere overdrevet) katastrofalt det
> går, når begge dele mangler, som man kan se i denne
> gruppe, er alligevel forbavsende.

Jeg fører mig ikke frem som og vidende (med mindre det er noget jeg er
sikker på, som f.eks usenet's virkemåde), jeg spørger blot ind til
fremførte påstande, og argumenterer imod det, som ikke hænger sammen.

Kort sagt, er jeg ærlig over for mig selv, og er konstant åben for
muligheden for at jeg kan tage fejl, men der skal solide argumenter til,
for at overbevise mig.

Så længe du blot fremsætter påstande, og aldrig argumenterer imod andres
argumenter, vil du ikke overbevise andre.

Thocor 0642.698

13/09-22 08:01, Vidal wrote:
[klip]

> Jeg ved jo ikke hvad det er Bjarne har iagttaget, ..

Nej det ved kun Bjarne, men lur mig, nu han er konfronteret med sin egen
påstand, er han i panik og kommer aldrig til at svare.

> .. men jeg husker tydeligt, din første tid her, hvor
> du ikke vidste, der var forskel på GT og NT. Ja du
> vidste ikke engang, hvordan ordet testamente skulle
> forstås.

Jeg tror du forveksler det med en tid, hvor du citerede fra eller
henviste til GT, samtidig med at du sagde at man skulle tage meget let
eller se bort fra GT, hvis man ville vide noget om kristendommen.

Noget du fortsat gør, hvor du understreger at vi skal følge de ti bud
fra 2. Mosebog, samtidig med at vi ikke skal tage GT for tungt. Men du
kan vel ikke selv se, at det er en selvmodsigelse fra din side.

Jeg kender fint forskel. Det er dine argumenter og påstande, der ikke
stemmer med hvad du i øvrigt påstår her i gruppen.

> Prøv selv at tænke tilbage. Din manglende viden var
> afgrundsdyb! ..

Det din viden, om min viden der er afgrundsdyb. Jeg skriver kun ud fra
hvad du og andre skriver her i gruppen, ikke min viden om kristedom.

> [...]
> kussion med jer ikke var mulig. Så det er faktisk din
> manglende viden, der var den ødelæggende faktor for

Det er den kostante sabotage, af enhver debat der drejer i en retning,
som (især) du og Bjarne ikke bryder jer om, som er ødelæggende.

Vidal

Ja, det gør jeg stadig.

> Noget du fortsat gør, hvor du understreger at vi skal følge de ti bud
> fra 2. Mosebog, samtidig med at vi ikke skal tage GT for tungt. Men du
> kan vel ikke selv se, at det er en selvmodsigelse fra din side.

Jesus lærer jo den sande udgave af de 10 bud,
det som gælder for kristne. I modstrid med
jødernes forståelse af Gud. Så GT skal du ikke
tage for tung. Jesus blev betragtet af jøderne
som en oprører mod deres tro. Den tro, du kan
læse i GT

> Jeg kender fint forskel. Det er dine argumenter og påstande, der ikke
> stemmer med hvad du i øvrigt påstår her i gruppen.

Typisk for din manglende forståelse af kristen-
dommen. Gud forekommer ateister som paradoksal.
Fordi forpligtelsen til at holde loven er absolut,
men samtidig får vi Guds tilgivelse for lovbrud.

> [...]
>
> Det er den kostante sabotage, af enhver debat der drejer i en retning,
> som (især) du og Bjarne ikke bryder jer om, som er ødelæggende.

Du mener, når fakta ødelægger diskussion?

Thocor 4438.486

> I givet fald, er det vist din tur til en beklagelse/undskyldning.

Ifølge dine egne kriterier, er du åbenbart ikke et anstændigt menneske.
It is loading more messages.