Tro som Paulus og stå fast

E.D

Hans baggrund og vidnesbyrd er beskrevet i Apg 22, 3-21.

Indledning: V3 "Jeg er jøde, født i Tarsus i Kilikien, opvokset her i byen, uddannet grundigt i den fædrene lov ved »Jeg er jøde, født i Tarsus i Kilikien, opvokset her i byen, uddannet grundigt i den fædrene lov ved Gamaliels fødder, brændende af iver for Gud, ligesom I alle er det i dag. fødder, brændende af iver for Gud, ligesom I alle er det i dag." ......

Se evt: https://en.wikipedia.org/wiki/Gamaliel

Hvad Paulus troede: Apg 24,14-16

"Men det bekender jeg for dig, at jeg følger Vejen, som de kalder for et parti, og sådan tjener jeg vore fædres Gud, idet jeg tror på alt, hvad der står skrevet i loven, og profeterne, og har det samme håb til Gud som de: at der skal komme en opstandelse af både retfærdige og uretfærdige. Derfor stræber jeg også selv efter altid at have en uplettet samvittighed over for Gud og mennesker."

Det håb som troen gav Paulus deles af alle troende og står meget klart og tydeligt beskrevet her: Tit 2, 11-14

"For Guds nåde er blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige lyster og leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i denne verden, mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed. Han gav sig selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger."

Gud velsigne dig

--

ED

Vidal

Eller som Paulus skriver i Romer 3:

For af *lovgerninger* bliver *intet* menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse.

Derved adskiller kristendommen sig fra jødedommen.

Gud giver den troende syndsforladelse i troen på ham. Troen får vi fra Gud.

E.D

mandag den 30. januar 2023 kl. 11.47.25 UTC+1 skrev Vidal:
[ ]
> [...]
> Derved adskiller kristendommen sig fra jødedommen.
> Gud giver den troende syndsforladelse i troen på ham. Troen får vi fra Gud.

Det er korrekt, Paulus troede ikke på at loven kunne frelse ham eller os for den sags skyld. Men nu var det jo ikke et et indlæg om hvad Paulus ikke troede på jeg sendte....

--

ED

Vidal

Er du i virkeligheden jøde, eller måske stærkt Indremissionsk?
De tror jo, mennesket kan/skal frelse sig selv, det som Jesus
vendte sig imod, og som i virkeligheden fik ham korsfæstet.

E.D

mandag den 30. januar 2023 kl. 15.30.01 UTC+1 skrev Vidal:
[ ]
> Er du i virkeligheden jøde, eller måske stærkt Indremissionsk?
> De tror jo, mennesket kan/skal frelse sig selv, det som Jesus
> vendte sig imod, og som i virkeligheden fik ham korsfæstet.

Jeg tror på det som Paulus troede på og forkyndte i sine breve til menighederne.

--

ED