Andagt: Til dig, Herre, opløfter jeg min Sjæl.

Ole Madsen

Asschenfeldt-Hansen
Ved gry og ved kvæld

September 3

Kvæld

3. September. II. Læs: Ps. 25, 1-10.
Til dig, Herre, opløfter jeg min Sjæl.

Naar Talen er om at løfte noget, da tænker vi jo altid paa noget tungt. Derfor taler David om at opløfte sin Sjæl til Herren; thi vor Sjæl er af Naturen betynget. Synden med alle dens Følger gør Sjælen tung, hvor letsindig Menneskehjertet end kan være i Overfladen. Men det er godt at blive klar over sin Sjæls Tynge, og hvad Aarsagen dertil er, den, at man lever sig selv. Samvittigheden bærer inderst inde paa det, der tynger, der er saa mange blytunge Minder. "Kom ikke min Ungdoms Synder i Hu", bad Daoid. Der er kun een Vej til at blive Byrden kvit, og det er at opløfte sin Sjæl, dette betyngede Hjerte, til Herren. Her er jeg, Herre, "tag en fattig Synders Hjerte, tag mig, som jeg er." Gik du den Vej, Ven? Ikke den Vej, at søge at glemme Synden, ikke den Vej, at undskylde den og trøste sig med, at man dog i Grunden ikke er saa slem, nej, men den Vei, at løfte det tunge Hjerte op mod Jesu Kors, at bede: "Kom mig i Hu, efter din Miskundhed for din Godheds Skyld, Herre!" Det er Guds Aand, der kan give os Kraften til saaledes at opløfte vor Sjæl til Herren. Saa bliver Hjertet let paa den rette Maade. "Mit Hjerte er let, før gik jeg i Verden bedrøvet og træt," synger et frelst Guds Barn. Og det er altid Vejen om igen i et Guds Barns Liv, at faa sin Sjæl opløftet til Herren med alle de Byrder, der vil hænge sig ved den og vil drage nedefter. "Opad med Hjerterne", det er de helliges Løsen, tale med Herren om alt, hvad der trykker, forvandle det til Bøn. Saa erfares det stedse paany, at Herren "er god og oprigtig, derfor underviser han Syndere om Vejen han skal gøre, at de ydmygede kommer til Ret". Saa svinder den tyngende Magt, saa bliver Herrens Bud ikke svære, selv Sorgens Bitterhed bliver til Fred, idet den forvandles til Drivkraft opad mod Herren. Saa maa vi istemme med David: "Alle Herrens Stier er Miskundhed og Sandhed for dem, som bevare hang Pagt og hans Vidnesbyrd.

K. Ps. 386. J. M. 212. Hj. 138.

Ole Madsen