Andagt: Jeg vil lære dig og vise dig, hvor du skal gaa,

Ole Madsen

Martin Luthers Bibelske Skatkiste

Den 2 Mai

Jeg vil lære dig og vise dig, hvor du skal gaa, jeg vil raade dig ved at fæste mit Øje paa dig. - Salme 32, 8.

Du forlanger, at jeg skal frelse dig. Vær ubekymret herfor! Du skal ikke belære mig og heller ikke belære dig selv; men lad mig lære dig; jeg skal nok kunne være Mester derfor og føre dig ad den Vej, hvorpaa du kan vandre mig til største Velbehag. Du mener, at det vil tage en Ende med Forskrækkelse, hvis det ikke gaar, som du tænker; disse Tanker er kun til Skade for dig selv og mig til Hinder; det maa gaa, ikke efter din Forstand, men over din Forstand; indhyl dig i Uforstandighed, saa vil jeg give dig min Forstand! Uforstandighed er den rette Forstandighed, ikke at vide, hvorhen du gaar, det er den rette Viden om, hvor du gaar hen! Det er Korsets Vej, som du ikke kan finde; men jeg maa lede dig som en blind, for at ikke du selv eller et Menneske eller en Skabning, men jeg, jeg selv skal kunne undervise dig ved min Aand og Ord om Vejen, hvorpaa du skal vandre; ikke den Gerning, som du vælger, ikke den Lidelse, som du udtænker, men det, der møder dig mod dine Tanker, Valg og Begæring, det skal du følge; thi da vil jeg opløfte min Røst, og du skal være Lærling, da er det Tid; din Lærermester er da til Stede, vær da ikke som en Hest eller et ufornuftigt Dyr!