Misforståelser vedr. Jesu guddommelighed: Thi så højt ELSKEDE Gud sin cykel ... Øh ...

Det er en velkendt sag, at både ortodokse jøder og muslimer (der
begge (ligesom Kristendommen) har en Monoteistisk tro og lære)
IKKE kan forstå Kristendommens lære om Jesu Guddommelighed, der
også ér meget svær at forstå.

Årsagen kan muligvis skyldes, at man - i sin forestilling om Gud;
altså Skaberen - IKKE kan få tingene til at hænge sammen, at Han
BÅDE kan være i Himlen og SAMTIDIG på jorden (i kraft af personen
Jesus).

Tillad mig her et komme med en lille beretning fra barndommen, der
måske kan bidrage til at rydde misforståelser af vejen angående
dette:

Min søster havde fået en ny cykel, og den var hun MEGET glad for.

En dag var vi på familie-udflugt med vores cykler, og vi kom til
en stejl skrænt (dannet under istiden) ved Furesøen.

Man kunne IKKE cykle der, fordi faren for at styrte ned i
afgrunden var al, al for stor!

Så vi trak vores cykler på en lille smal gangsti (halvt oppe af
denne skrænt).

Min søster valgte at gå yderst, fordi - som hun vist nok sagde -
Hun ville IKKE miste sin cykel, for sæt nu den faldt ned i
afgrunden!

Uden at tænke nærmere over det, havde hun altså valgt hellere
selv at falde ned i afgrunden end cyklen!

Og det er præcis det samme med hensyn til Gud:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh+3.16&version=BPH

Johannes 3:16, Bibelen på hverdagsdansk

Gud elskede nemlig verden så højt, at han ... [ofrede sig
selv fremfor dig og mig og alle de andre] ...

Kommentar:

Thi så højt ELSKEDE Gud sin cykel ... Øh ...

Gud ønsker ikke, at du skal gå fortabt!

Amen ?

Last OUTPUT: 22800 news:6052548e$0$675$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/g/dk.test/c/MRWueyeFrn8/m/RXkOY_yABQAJ
Website https://sites.google.com/view/kall-tree File no 22899

Bjarne Østergård

I alle de bibler jeg har set påstår gud at han sendte sin elskede og enbårne søn.

Jeg har aldrig læst nogen
steder at han sendte sig selv.
Eller selv kom, ikke engang på cykel.

Den 10-05-2021 kl. 12:44 skrev Bjarne Østergård:

https://groups.google.com/g/dk.livssyn.kristendom/c/eArr_CapL8w/m/sOF-nMAWBQAJ

> mandag den 10. maj 2021 kl. 06.56.06 UTC+2 skrev Mogens Kall:

[ ...
Subject: Misforståelser vedr. Jesu guddommelighed:
Thi så højt ELSKEDE Gud sin cykel ... Øh ...
Date: Mon, 10 May 2021 06:56:00 +0200
22899 <6098bce4$0$675$1472...@news.sunsite.dk>
The gospel in a nutshell (Evangeliet i en nøddeskal)
https://sites.google.com/view/kall-illustrations/files/22-xxx/22-8xx/22-899
https://groups.google.com/g/dk.livssyn.kristendom/c/eArr_CapL8w/m/S5PKm7sDBQAJ
... ]

> I alle de bibler jeg har set påstår gud
> at han sendte sin elskede og enbårne søn.
>
> Jeg har aldrig læst nogen
> steder at han sendte sig selv.
> Eller selv kom, ikke engang på cykel.

Hmm .. (memory on from) ...

The Divinity of Jesus (Jesu guddommelighed)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/the-divinity-of-jesus/21-937

> [...]
> )
>
> Gud skærer det ud i pap for os mennesker, fornemmer
> jeg. Det er som om Han siger:
>
> Det er *Mig*, I henretter, hver gang I begår synd!
>

> Og det er dérfor, jeg ér kristen, fordi jeg har fortrudt!
>
> Jeg vil ikke mere slå Gud ihjel, fordi ...
>
> Dén, man elsker, ønsker man jo ikke at gøre noget ondt!
>
> Så fra at Gud af mig blev opfattet som en, der stiller en
> hel masse love og krav om dit og dat, er Han nu blevet til
> en person, man kan have fællesskab med. Og det er dét, jeg
> har brug for som menneske: Fællesskab med Gud ... :-)

Jehovas Vidner har en *vranglære* gående ud på, at ...

Jesus IKKE er Gud lig

(
Det står direkte i deres fejlagtige oversættelse af
Filipperbrevet 2.
)

Men De GODE Nyheder (The GOOD News) er, at ...

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Fil+2.6-8&version=BPH

Filipperne 2:6-8, Bibelen på hverdagsdansk

6
Han var lig med Gud,
og havde ret til at fastholde den lighed.

7-8
Dog gjorde han ikke krav på sin ret,
men gav afkald på sin guddomsmagt,
tog tjenerskikkelse på og blev menneske.
Som menneske ydmygede han sig
og accepterede den værste død—
døden på et kors.

Forklaringsproblemet (Jehovas Vidner har) er:

HVORDAN kan man give afkald på noget (fx. sin *identitet*), hvis
det slet IKKE er noget man besidder ?

Ergo må Jesus = Gud Ham selv
(ifølge Ny Testamente; altså Kristendommen)!

Og det var netop også dét datidens skriftlærte protesterede
overfor; idet de tænkte/sagde:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Luk+5.17-21&version=BPH

Lukas 5:17-21, Bibelen på hverdagsdansk

(Jesus viser sin magt til at tilgive synder)

21
Men farisæerne og de skriftlærde tænkte: „Hvad bilder han sig
ind? Det er da en hån imod Gud! Kun Gud kan tilgive synder.”

Og dette udsagn har de ret i (at KUN Gud Ham selv kan tilgive en
synder).

Og ...

Det er dét, der gør Jesus så *enestående* (sammenlignet med alle
andre, inklusiv Muhammed, Buddha und so weiter):

Han har *fuldmagt* hjemmefra; akkurat som når fx. en ambassadør
er udsteds på sit lands vegne og kan indgå aftaler og dit og dat
(uden først at skulle ringe hjem og få mandat til at handle på
... Guds vegne ... øh, landets vegne)!

Jesus = Gud

Et andet sted (i NT) siger Jesus jo også:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh+10.30&version=BPH

Johannes 10:30, Bibelen på hverdagsdansk

Jeg og Faderen, vi er ét.”

Og når man er ét, da er man IKKE længere 2. Se fx. ...
https://www.biblegateway.com/passage/?search=+Mat+19.6&version=BPH

Amen ?

Last OUTPUT: 22901a <6098decb$0$691$1472...@news.sunsite.dk>
https://groups.google.com/g/dk.test/c/MRWueyeFrn8/m/BQ9aB3mQBgAJ