Var Jesus pacifist ? (0533)

Kristeligt Dagblad bragte Torsdag den 24. april 2003 følgende læserbrev:

Var Jesus pacifist ?

BIBELSYN: Meget tyder på, at Jesus var pacifist. Det kostede ham livet.
Men det er en af grundene til, at vi elsker ham

AF JENS DUE VROLDBY

Som en af de såkaldt "rare - men fuldstændigt uansvar- lige"
fredsdemonstranter vil jeg tage til genmæle mod Niels Rydungs indlæg,
"Bibelen er ikke pacifistisk", den 15. april. Jeg må starte med at give ham
halvvejs ret: Det Gamle Testamente er "blodtørstigt". De ugerninger, der
anbefales, strider mod menneskerettighederne. Det undrer mig, at kristne
ikke i højere grad kritiserer disse dele af Bibelen. For Jesu religion var
helt anderledes! "Fredsfyrsten" sagde: "Salige er de, som stifter fred"
(Matt. 5,9). "Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer!". (Luk.
6,27-29). Rydung har ret i, at nogle Jesu-ord kan tolkes modsat; men jeg
opfatter dem som sorgfulde forudsigelser. Det gælder også Luk. 22,36 om at
købe et sværd. For da en discipel forsvarer ham ved at hugge et øre af,
sætter Jesus øret på igen og siger: "Alle, der griber til sværd, skal falde
for sværd" (Matt. 26,53).
"Mit rige er ikke af denne verden", sagde han (Joh. 18,36). I en ond
verden kan forsvarskrige undskyldes, og militære FN-aktioner kan være den
sidste udvej, når alle fredelige muligheder er opbrugt. Meget tyder på, at
Jesus var pacifist. Det kostede ham livet. Men det er en af grundene til,
at vi elsker ham.

Jens Due Vroldby,
cand.mag. i historie

--- END of læserbrev -------------------------------------------------

Jesus-Break (2003-Hebr. 04,12, CET 09:43):

- "Min fred efterlader Jeg jer."

Guds fred (til alt Hans folk)
Peace-from-God (to all His people)

with love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Jump-Address:
http://forum.giraffen.dk

Return-Address:
dk.livssyn.kristendom\Ordet (2002-09-30, CET 15:29)

Internal:

File-name:
Var Jesus pacifist ? (0533)

This file has been send to