Andagt: Kun en krejler

Ole Madsen

Teologi af en bunke døde fyre

Kun en krejler
Skrevet af A W Tozer

13 Brødre! jeg mener ikke om mig selv, at jeg har grebet det. 14 Men eet gør jeg: glemmende, hvad der er bagved, men rækkende efter det, som er foran, jager jeg imod Målet, til den Sejrspris, hvortil Gud fra det høje kaldte os i Kristus Jesus. Fil 3.14-15

Nogle unge prædikanter vil studere indtil de har brug for at få tykke brilleglas for at tage var på deres forringende syn, fordi de har en ide om hvad de ønsker, at blive en berømt prædikant. Han ønsker at bruge Jesus Kristus til at gøre ham til en berømt prædikant. Han er kun en krejler der køber og sælger, en der forøger sin velstand. De vil ordinere ham og han vil blive kendt som præst, og hvis han skriver en bog, så vil de gøre ham til en Doktor. Og han vil være kendt som en Doktor; men han er stadig en krejler der køber og sælger, og en som forøger sin velstand. Og når Herren kommer tilbage, vil Han drive ham ud af templet sammen med det andet kvæg.

Vi kan bruge Herren til hvad som helst - eller prøve at bruge Ham. Men hvad jeg prædiker, og hvad Paulus lærte, og hvad var viderført igennem årene og hvad som gav ånde til den moderne missions bevægelse, som du og jeg kender om og hører til, var lige det modsatte: "O, Gud, vi ønsker ikke noget af det du har, vi ønsker dig." Dette er skriget af en sjæl på vej op.

"Herre, giv os den hunger efter at kende dig; udfri os fra stolthed og hovmod som gør, at vi ønsker at bruge dig. Lad mig idag bede med Johannes, "Han må vokse, men jeg må blive mindre." Amen."