skriftsted hvor?

Ole Madsen

jeg kan ikke lige finde det sted hvor Paulus var 3 år i ørkenen alene,
kan nogen hjælpe mig?

Ole

Ole Madsen

har fået det af Edvard

Edvard F.

Undskyld Ole, jeg kom til at trykke "svar" i stedet for "opfølgning"

Edvard F.

Ole Madsen

det gør ikke noget

Ole

jørgen

Den 06-07-2013 09:32, Ole Madsen skrev:
> jeg kan ikke lige finde det sted hvor Paulus var 3 år i ørkenen alene,
> kan nogen hjælpe mig?

Er det Gal 1:17 du tænker på?

"og jeg drog heller ikke op til Jerusalem til dem, der var apostle før
mig, men drog til Arabien og vendte siden tilbage til Damaskus."
(Ga 1:17)

1:17 The journey to Arabia and back to Damascus takes place in the gap
between Acts 9:25 and 9:26. On the city of Damascus, see note on Acts
9:3. Roman Arabia included much of what is modern Saudi Arabia, Jordan,
and southern Syria. Therefore, while Paul may not have traveled far from
Damascus here, he can also speak of distant Mount Sinai as being in
Arabia (Gal. 4:25).
The ESV Study Crossway Bibles.

Hvorfor tog Paulus til arabien i ørkenen kort efter sin omvendelse og
ikke til Jerusalem og præsenterede sig selv og søgte muligheder for
indflydelse og position? Og hvorfor understreger han dette
handlingsforløb for galaterne?

--
mvh jørgen

"jørgen" <li...@paradis.dk> skrev ...

Sent: Saturday, July 06, 2013, CET 11:24, GMT 09:24
Subject: Re: skriftsted hvor?
I gammeltestamente blev profeterne kaldet, fordi Gud havde noget på hjerte.
Folket var på gal kurs, og profeternes opgave var at ***guide*** dem tilbage.

På grund af denne type mission var det nødvendigt for Gud at oplære profeterne
***uafhængigt*** af alle andre instanser (inklusiv præstedømmet ved Templet).

Og som oftest skete denne oplæring i ørkenen (langt borte fra andre mennesker
inklusiv deres manipulationer).

Dette var også tilfældet med Jesus (efter hans dåb, se fx. Matt. 4,1-11). Særlig
interessant her bemærker vi, at der foregår en magtkamp mellem Jesus og djævelen!

Kanske Jesus skulle "testes", ***om*** Han ku' magte opgaven (herunder at være
STÆRKERE end djævelen, Matt. 12,29.43-45); akkurat som man fx. tester en ny
bil, om den kan leve op til kravene!

Og muligvis var det noget tilsvarende mht. Paulus:

Kaldet hans var så ekseptionelt, at det krævede dyb fortrolighed ham og Jesus imellem
(altså UDEN andre mellemmænd, såsom apostle, der jo fortsat kunne fejle, apropos
Peters senere hykleri mht. personanseelse, Gal. 2,(7-8).11-14.)

Last OUTPUT: 15684 news:51d6631c$0$300$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 15689

Edvard F.

Fint skrevet!

Paulus vil "bevise" at hans kaldelse er strengt personlig og giver ham
en speciel autoritet. Det er dog ikke en autoritet der kan begrundes med
hvad vi almindeligvis kalder rationalitet, men er knyttet sammen med troen.

Og så skal det forstås i sammenhæng med hele Galaterbrevets opgør med
loviskhed. Loviskheden kan altid "bevises" med bibelhenvisninger, men
guddommelig kaldelse, autoritet og evangelisk tolkning kan ikke på samme
måde "bevises".

Edvard F.