Andagt: Døm selv, om det er ret for Gud at lyde eder mere end Gud.

Ole Madsen

Martin Luthers Bibelske Skatkiste

Den 11 Marts

Døm selv, om det er ret for Gud at lyde eder mere end Gud. Thi vi kan ikke lade være at tale om det, som vi har set og hørt. - Ap. Gern. 4, 19-20.

Vi kunde vel nok, hvis Nødvendigheden fordrede det, endnu taale, at de berøvede os vort timelige Gods, Ære og Liv, og hvad vi ellers kunde have; men at vi skulde lade os frarøve det kære trøsterige Evangelium, Troen og Kristus selv, det vilde dog være alt for meget; og det kan og skal og vil vi heller ikke taale. Og det gør mig kun vel og godt i mit Hjerte, at man i dette Stykke altid har kaldt mig halsstarrig, egensindig og trodsig. Thi jeg vedgaar her offentlig, at jeg i dette Stykke er stiv, trodsig og egensindig, og at jeg med Guds Hjælp ogsaa vil beholde denne min Egensindighed og Stivnakkethed og ikke vil vige et Haarsbred, det gaa saa, som det vil. Kærligheden, der taaler alt, tror og haaber alt, den kan vel give efter, og den skal give efter; men Troen kan ikke gøre det; thi denne kan og maa nu kort og godt slet ikke taale sligt.